EFEKTIVITAS BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK DISKUSI UNTUK MENINGKATKAN RASA PERCAYA DIRI SISWA KELAS X TATA BUSANA SMK NEGERI 5 KOTA PONTIANAK
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33804Keywords:
Group Guidance, Discussion Techniques, Student Self-ConfidenceAbstract
This study aims to test the effectiveness of group guidance services using discussion techniques to increase student self-confidence at SMK Negeri 5, Pontianak City. This study used an experimental method with a pre-experimental design and a one-group pretest-posttest design. The data collection technique used was a self-confidence inventory. Data analysis used a parametric paired sample t-test. The results showed that students' pre-test scores had an average percentage of 37.5%, categorized as low, and post-test scores had an average percentage of 79.375%, categorized as high, an increase of 31.88%. The results of the hypothesis test showed a t-value of 7.716 with a significance value of 0.000 <0.05, which means H0 is rejected and Ha is accepted. Thus, it can be interpreted that there was a significant increase after being given group guidance with discussion techniques to increase student self-confidence at SMK Negeri 5, Pontianak CityDownloads
References
Alzachbana, A. Penerapan Bimbingan Kelompok Teknik Diskusi dengan Topik Konsep Diri untuk Meningkatkan Percaya Diri Siswa Kelas X-7 SMA Negeri 1 Sumenep (Doctoral dissertation, State University of Surabaya).
Destriana, M. (2018). Efektivitas Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Diskusi Untuk Meningkatkan Rasa Percaya Diri Peserta Didik Kelas VIII DI MTsN 2 Bandar Lampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Farida, H. (2023). Efektivitas Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Diskusi Kelompok Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Pada Peserta Didik Di Smpn 18 Banda Aceh (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry).
Ghufron, M.N., Risnawita, S.R., & Rini. (2010). Teori-teori Psikologi.Yogyakarta: Ar Ruzz Media.
Ghufron. (2010). Teori-Teori Perkembangan. Bandung: PT Refika Aditama.
Hakim, T. (2002). Mengatasi Rasa Tidak Percaya Diri. Jakarta: Purwasuara.
Hartinah, Siti. (2017). Konsep Dasar Bimbingan Kelompok. Bandung: Refika Aditama.
Hasibuan, J.J dan Moedijono. (2004). Proses Belajar mengajar. Bandung, Remaja Rosdakarya
Juntika, Achmad N. 2006. Strategi Layanan Bimbingan dan Konseling. Bandung: Regika Aditama.
Lauster, A. (2012). Kepercayaan Diri: Suatu Sikap atau Perasaan Yakin atas
Lestari, T. (2017). Efektivitas Teknik Role Playing untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa SMA. Edusentris, 4(1)
Lie, A. (2003). 101 Cara menumbuhkan rasa percaya diri anak. Jakarta: Gramedia
Nursalim, M., & Suradi, S. A. (2002). Layanan bimbingan dan Konseling. Surabaya: Unipress.
Setiawan, Pongky. (2014). Siapa Takut Tampil Percaya Diri. Yogyakarta: Parasmu
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta
Sunarti, Rahmawati,Selly. (2014) .Penilaian Dalam Kurikulum 2013.Yogyakarta:Andi
Thobroni, M., (2016). Belajar dan Pembelajaran Teori dan Praktik, Ar-Ruzz Media, Yogyakarta
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.