EFEKTIVITAS BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK DISKUSI UNTUK MENINGKATKAN RASA PERCAYA DIRI SISWA KELAS X TATA BUSANA SMK NEGERI 5 KOTA PONTIANAK

Authors

  • Rischa Dwi Rahmawati Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Tanjungpura
  • Muhammad Asrori Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Tanjungpura
  • Luhur Wicaksono Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Tanjungpura

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33804

Keywords:

Group Guidance, Discussion Techniques, Student Self-Confidence

Abstract

This study aims to test the effectiveness of group guidance services using discussion techniques to increase student self-confidence at SMK Negeri 5, Pontianak City. This study used an experimental method with a pre-experimental design and a one-group pretest-posttest design. The data collection technique used was a self-confidence inventory. Data analysis used a parametric paired sample t-test. The results showed that students' pre-test scores had an average percentage of 37.5%, categorized as low, and post-test scores had an average percentage of 79.375%, categorized as high, an increase of 31.88%. The results of the hypothesis test showed a t-value of 7.716 with a significance value of 0.000 <0.05, which means H0 is rejected and Ha is accepted. Thus, it can be interpreted that there was a significant increase after being given group guidance with discussion techniques to increase student self-confidence at SMK Negeri 5, Pontianak City

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alzachbana, A. Penerapan Bimbingan Kelompok Teknik Diskusi dengan Topik Konsep Diri untuk Meningkatkan Percaya Diri Siswa Kelas X-7 SMA Negeri 1 Sumenep (Doctoral dissertation, State University of Surabaya).

Destriana, M. (2018). Efektivitas Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Diskusi Untuk Meningkatkan Rasa Percaya Diri Peserta Didik Kelas VIII DI MTsN 2 Bandar Lampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).

Farida, H. (2023). Efektivitas Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Diskusi Kelompok Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Pada Peserta Didik Di Smpn 18 Banda Aceh (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry).

Ghufron, M.N., Risnawita, S.R., & Rini. (2010). Teori-teori Psikologi.Yogyakarta: Ar Ruzz Media.

Ghufron. (2010). Teori-Teori Perkembangan. Bandung: PT Refika Aditama.

Hakim, T. (2002). Mengatasi Rasa Tidak Percaya Diri. Jakarta: Purwasuara.

Hartinah, Siti. (2017). Konsep Dasar Bimbingan Kelompok. Bandung: Refika Aditama.

Hasibuan, J.J dan Moedijono. (2004). Proses Belajar mengajar. Bandung, Remaja Rosdakarya

Juntika, Achmad N. 2006. Strategi Layanan Bimbingan dan Konseling. Bandung: Regika Aditama.

Lauster, A. (2012). Kepercayaan Diri: Suatu Sikap atau Perasaan Yakin atas

Lestari, T. (2017). Efektivitas Teknik Role Playing untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa SMA. Edusentris, 4(1)

Lie, A. (2003). 101 Cara menumbuhkan rasa percaya diri anak. Jakarta: Gramedia

Nursalim, M., & Suradi, S. A. (2002). Layanan bimbingan dan Konseling. Surabaya: Unipress.

Setiawan, Pongky. (2014). Siapa Takut Tampil Percaya Diri. Yogyakarta: Parasmu

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Bandung: Alfabeta

Sunarti, Rahmawati,Selly. (2014) .Penilaian Dalam Kurikulum 2013.Yogyakarta:Andi

Thobroni, M., (2016). Belajar dan Pembelajaran Teori dan Praktik, Ar-Ruzz Media, Yogyakarta

Downloads

Published

2025-09-28