INTEGRASI KEARIFAN LOKAL DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA DAN KEWARGANEGARAAN: PERSPEKTIF DAN TANTANGAN GURU DI SMPN 21 MATARAM
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.33819Keywords:
Local Wisdom, Civics Education, Pancasila, Character Education, Contextual LearningAbstract
This study aims to explore teachers’ perspectives and challenges in integratinglocal wisdom into Civics Education (PPKn) learning at SMPN 21 Mataram. Using aqualitative descriptive method, the research involved four informants: a Civicsteacher, the principal, the vice principal of curriculum and students. Data werecollected through interviews, observation and documentation and analyzed usingMiles, Huberman and Saldana’s interactive model. The findings indicate thatteachers perceive local wisdom as essential for contextualizing PPKn learning andstrengthening students’ character values. Local traditions such as Bau Nyale andPeresean were integrated as learning resources to internalize Pancasila values.However, challenges include limited teaching materials, time constraints and thedifficulty of aligning all PPKn topics with local cultural contexts. The studyconcludes that integrating local wisdom enriches Civics Education but requiresadequate support, innovative strategies and collaborative efforts.Downloads
References
Erlande, R. (2024). Akselerasi
Pendidikan Karakter Melalui
Integrasi Kearifan Lokal dalam
Pendidikan Pancasila dan
Kewarganegaraan. Jurnal
Humaniora dan Civic
Engagement, 2(1), 5832.
https://doi.org/10.33830/jhce.v2i1.
5832
Fauzi, S. (2022). Perspektif adalah:
Konsep Kompleks dalam
Memahami Dunia. Anjir Muara.
https://anjirmuara.baritokualakab.
go.id/perspektif-adalah/
Fauziah, P. N., Sumardi, L., Fauzan,
A., & Zubair, M. (2023).
Eksplorasi Potensi Kearifan Lokal
Sasak Sebagai Sumber Belajar
PPKn Sekolah Menengah
Pertama Kelas IX. Pendas: Jurnal
Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2),
2443–2453.
https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.9
861
Hamnur, F., & Letasado, M. R.
(2022). Pengembangan Bahan
Ajar Mata Pelajaran PKn
Berbasis Saintifik Tema Indahnya
Keragaman di Negeriku pada
Peserta Didik Kelas IV di Sekolah
Dasar. Prosiding Seminar
Nasional Ilmu Sosial, Sains dan
Teknologi, 1(1), 1–7.
Hasyim, R., & Umar, S. H. (2019).
Peranan guru PPKn dalam
Mengembangkan Model
Pembelajaran (Bahan Ajar) Abad
21 di SMP Negeri 2 Kota Ternate.
Jurnal Geocivic, 2(1).
https://doi.org/10.33387/geocivic.
v2i1.1469
KBBI. (2024). Perspektif dan
Tantangan. Kamus Besar Bahasa
Indonesia (edisi daring).
https://kbbi.kemdikbud.go.id/
Mandasari, R. (2022). Pengertian
Tantangan dan Contohnya dalam
Kehidupan. Liputan6.
https://www.liputan6.com/hot/rea
d/4898615/pengertian-tantangan-
dan-contohnya-dalam-kehidupan
Nadlir, M. (2014). Urgensi
Pembelajaran Berbasis Kearifan
Lokal. Jurnal Pendidikan Agama
Islam (Journal of Islamic
Education Studies), 2(2), 299-
330.
Santoso, R., & Wuryandani, W.
(2020). Pengembangan bahan
ajar PPKn berbasis kearifan lokal
guna meningkatkan ketahanan
budaya melalui pemahaman
konsep keberagaman. Jurnal
Ketahanan Nasional, 26(2), 229–
248.
https://doi.org/10.22146/jkn.5692
6
Saputra, A., Rafsanjani, M. A.,
Kaharap, Y., Siyono, & Bakri, A.
A. (2024). Pentingnya
Keberlanjutan Kearifan Lokal
dalam Era Globalisasi. Journal of
Education and Humanities, 7(1).
https://doi.org/10.31958/jeh.v7i1.
10565
Sari, I. (2023). Mempertahankan
Kearifan Lokal MelaluiPendidikan: Kajian Filsafat
Pendidikan dalam Konteks
Masyarakat Mamasa. OSF
Preprints.
https://doi.org/10.31219/osf.io/5h
6su
Sulianti, A., Mega Safitri, R., &
Gunawan, Y. (2019).
Implementasi Pendidikan
Kewarganegaraan Berbasis
Kearifan Lokal dalam
Membangun Karakter Generasi
Muda Bangsa. Integralistik, 30(2),
20871.
https://doi.org/10.15294/integralis
tik.v30i2.20871
Sumardi, L., Mustari, M., Herianto, E.,
Fauzan, A., & Kurniawansyah, E.
(2022). Ethnocivic: Eksplorasi
Potensi Kearifan Lokal Sasak
sebagai Sumber Belajar PPKn
Sekolah Menengah Atas Kelas
XII. Journal of Classroom Action
Research, 5(2), 237–242.
https://doi.org/10.29303/jcar.v5i2.
2289
Undang-Undang Nomor 20 Tahun
2003 tentang Sistem Pendidikan
Nasional
Yuliatin, Y., Jahiban, M., & Haslan, M.
M. (2019). Pembelajaran PPKn
berbasis kearifan lokal untuk
internalisasi nilai karakter. Jurnal
Pendidikan dan Pengabdian
Masyarakat, 2(4).
https://doi.org/10.29303/jppm.v2i
4.1513
Yuliatin, Y., Haslan, M. M.,
Sawaludin, S., & Basariah, B.
(2021). Kurikulum PPKn dan
Peluang Pengembangan
Pendidikan Karakter Berbasis
Kearifan Lokal. Prosiding
SAINTEK, 3, 471–482.
Yuliatin, Y., Rispawati, R., & Haslan,
M. M. (2023). Pengembangan
Bahan Ajar Berbasis Kearifan
Lokal Sebagai Upaya Penguatan
Karakter Siswa (Pendampingan
guru PPKn di SMPN 21
Mataram). Jurnal Pengabdian
Inovasi Masyarakat Indonesia,
2(1), 59–64.
https://doi.org/10.29303/jpimi.v2i1
.2093
Yuliatin, Sawaludin, S., & Jahiban, M.
(2023). Peluang Pelaksanaan
Pendidikan Karakter Berbasis
Kearifan Lokal dalam
Pembelajaran PPKn (Penyuluhan
pada Guru PPKn SMP dan MTs
di Kota Mataram). Jurnal
Pengabdian Magister Pendidikan
IPA, 6(1), 340–347.
https://doi.org/10.29303/jpmpi.v6i
1.3321
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.