PENGEMBANGAN MEDIA CERPEN CULTURE SHOCK BERBASIS WEBSITE PADA MAHASISWA PERANTAUAN ANGKATAN 2024 PRODI BK UKSW SALATIGA

Authors

  • Tiorida Hutabarat Universitas Kristen Satya Wacana
  • Tritjahjo Danny Soesilo Universitas Kristen Satya Wacana

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.33900

Keywords:

culture shock, self-adjustment, overseas students, short story, website media, guidance and counseling

Abstract

This study aims to develop a website-based short story medium with the theme of culture shock to support the self-adjustment process of overseas students. The story presents emotional and psychological challenges commonly experienced by students when transitioning and adapting to a new cultural environment. The research employs the ADDIE development model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) to design a digital short story that is easily accessible and relevant to the target audience. Validation by guidance and counseling experts confirmed that the media is highly feasible for use in educational and counseling services. Student evaluations showed very positive responses and supported greater understanding and self-acceptance in facing cultural transitions. This digital short story media serves as an innovative, inspiring, and practical educational alternative in character education and guidance services.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arsyad, A. (2015). Media pembelajaran. Rajawali Pers.

Damono, Sapardi Djoko. (2002). Sastra Indonesia Modern: Beberapa Catatan. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Dick, W., Carey, L., & Carey, J. O. (2005). The Systematic Design of Instruction (7th ed.). Pearson Education.

Fadillah, R. (2018). Menulis Cerpen Itu Gampang. Bandung: Yrama Widya.

Febrianty, Y., Octisa, A. R., Fuadi, M. A., Dibrata, A. D., & Nastain, M. (2022). Pengaruh Culture Shock Terhadap Kehidupan Sosial Mahasiswa Rantau Di Yogyakarta. JKOMDIS : Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Media Sosial, 2(3), 346–350. https://doi.org/10.47233/jkomdis.v2i3.377

Fuadi, H., & Yusra, Z. (2023). Hubungan Culture Shock dengan Penyesuaian Diri pada Mahasiswa Rantau di Universitas Negeri Padang. Edusociata Jurnal Pendidikan Sosiologi, 6(1), 429–436.

Gay, L. R. (1990). Educational Research: Competencies for Analysis and Application (4th ed.). Merrill Publishing Company.

Hartanto, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Website untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Teknologi Pendidikan

Kurniawan, F. (2018). Desain Instruksional Berbasis Web pada Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan dan Teknologi,

Manery, D. E., Saija, A. F., Angkejaya, O. W., & Bension, J. B. (2023). Hubungan Culture Shock Dengan Penyesuaian Diri Mahasiswa Perantau Semester Pertama Tahun 2020 Dan 2021 Di Fakultas Kedokteran Universitas Pattimura Ambon. Molucca Medica, 16(1), 39–50. https://doi.org/10.30598/molmed.2023.v16.i1.39

Manery, F. L., Handayani, N., & Tambunan, T. (2023). Penyesuaian Diri Mahasiswa Perantauan terhadap Lingkungan Budaya Baru. Jurnal Bimbingan Konseling Terapan

Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A

Munir. (2012). Multimedia: Konsep dan Aplikasi dalam Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Mulyadi, M. (2021). Panduan Lengkap Menulis Kreatif: Cerpen, Puisi, dan Naskah Drama. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Nurgiyantoro, B. (2005). Teori pengkajian fiksi. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Pedersen, P. (1995). The Five Stages of Culture Shock: Critical Incidents around the World. Westport, CT: Greenwood Press.

Ruhm, R. (2018). Adapting to New Cultures: The Role of Cultural Intelligence in Culture Shock. International Journal of Cross-Cultural Psychology, 45(3), 238-249.

Rosenblatt, L. M. (1995). Literature as exploration (5th ed.). New York: Modern Language Association of America.

Sadiman, A. S., Rahardjo, R., Haryono, A., & Rahardjito. (2011). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali Pers.

Sudjiman, P. (1990). Memahami Cerita Rekaan. Jakarta: Pustaka Jaya.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (Edisi Revisi). Alfabeta.

Suyitno, I. (2015). “Pengajaran Menulis Kreatif dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Vol. 3(1), 45–57.

Tarigan, H. G. (2009). Pengajaran Membaca sebagai Suatu Proses Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Trianto. (2011). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. Jakarta: Kencana.

Ward, C., Bochner, S., & Furnham, A. (2001). The psychology of culture shock (2nd ed.). Routledge.

Winkel, W. S. (2004). Psikologi Pengajaran. Yogyakarta: Media Abadi.

Wiyatmi. (2006). Sastra dan Gender. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Hartanto, A. (in press). Pengembangan media pembelajaran berbasis website untuk meningkatkan motivasi belajar mahasiswa. Jurnal Teknologi Pendidikan.

Manery, F. L., Handayani, N., & Tambunan, T. (in press). Penyesuaian diri mahasiswa perantauan terhadap lingkungan budaya baru. Jurnal Bimbingan Konseling Terapan.

Dewi, D. (2019). Culture shock dan strategi adaptasi mahasiswa perantauan. Jurnal Psikologi Pendidikan, 14(2), 101–112.

Febrianty, Y., Octisa, A. R., Fuadi, M. A., Dibrata, A. D., & Nastain, M. (2022). Pengaruh culture shock terhadap kehidupan sosial mahasiswa rantau di Yogyakarta. JKOMDIS: Jurnal Ilmu Komunikasi dan Media Sosial, 2(3), 346–350. https://doi.org/10.47233/jkomdis.v2i3.377

Fuadi, H., & Yusra, Z. (2023). Hubungan culture shock dengan penyesuaian diri pada mahasiswa rantau di Universitas Negeri Padang. Edusociata: Jurnal Pendidikan Sosiologi, 6(1), 429–436.

Downloads

Published

2025-12-20