PENINGKATAN HASIL BELAJAR PENDIDIKAN PANCASILA MENGGUNAKAN MODEL COOPERATIVE LEARNING TIPE STAD (STUDENT TEAMS ACIEVEMENT DIVISION) UNTUK SISWA KELAS V SDN 007 SAMARINDA ULU TAHUN PEMBELAJARAN 2024/2025
Keywords:
Learning Outcomes, Pancasila Education, Cooperative Learning ModelAbstract
The background of this research is the low learning outcomes of fifth-grade students at SDN 007 Samarinda Ulu, especially in the Pancasila Education subject. This research aims to determine the improvement in student learning outcomes through the STAD type Cooperative Learning model in fifth-grade students of SDN 007 Samarinda Ulu in the 2024/2025 Academic Year. The type of research used is Classroom Action Research (CAR) which consists of 2 cycles and each cycle consists of 2 meetings. The subjects in this study were 18 fifth grade students consisting of 8 male students and 10 female students. And the object of this research is the learning outcomes of Pancasila Education and the improvement of each cycle using the Cooperative Learning model. Data collection techniques in this study used observation, tests and documentation. The instruments in this study used teacher activity observation sheets, student activity observation sheets and evaluation tests. The data analysis techniques in this study used averages, percentages and diagrams. The research results showed that the increase was indicated by the learning outcomes of students in the pre-cycle obtaining an average of 54.6 with a completion percentage of 22%. The learning outcomes of students in cycle I experienced an increase of 16% from the pre-cycle baseline value, with an average class value of 63.33 with a completion percentage of 44%. The learning outcomes of cycle II experienced an increase of 37.86% from the pre-cycle baseline value, with an average class value of 75.27 with a completion percentage of 83% with 15 students completing and 3 students not completing, and achieving more than the expected success indicator of 70%. Based on the research results, it can be concluded that there was an increase in the learning outcomes of Pancasila Education on the material of Gotong Royong, Characteristics of My Nation through the Cooperative Learning model in grade V students of SDN 007 Samarinda Ulu in the 2024/2025 academic year.Downloads
References
Penelitian ini terdiri dari 2 siklus,
dalam setiap siklus dilaksanakan dua
kali pertemuan dan dilakukan sesuai
dengan perubahan yang ingin dicapai.
Berdasarkan hasil pra siklus
menunjukkan bahwa nilai hasil belajar
peserta didik pada mata pelajaran
Pendidikan Pancasila masih sangat
rendah. Hal tersebut dapat dibuktikan
dengan hasil data yang diperoleh pada
pra siklus yaitu, dari 18 Peserta didik
yang mencapai nilai KKTP hanya 4
peserta didik dengan persentase 22%
dari kriteria ketuntasan, sedangkan
peserta didik lainnya masih jauh dari
standar KKTP yaitu sebanyak 14
peserta didik dengan persentase 78%
dari kriteria yang tidak tuntas.
22%. Hasil belajar peserta didik pada
siklus I mengalami peningkatan
sebesar 16% dari nilai dasar pra
siklus, dengan nilai rata-rata kelas
63,33 dengan persentase ketuntasan
44%. Hasil belajar siklus II mengalami
peningkatan sebesar 37,86% dari nilai
dasar pra siklus, dengan nilai rata-rata
kelas 75,27 dengan persentase
ketuntasan 83% dengan 15 peserta
didik tuntas dan 3 peserta didik tidak
tuntas, serta mencapai lebih dari
indikator keberhasilan yang
diharapkan yaitu 70%.
E. Kesimpulan
Berdasarkan hasil penelitian dan
pembahasan dapat disimpulkan
bahwa terjadi peningkatan hasil
belajar Pendidikan pancasila
menggunakan model Cooperative
Learning Tipe STAD (Student Teams
Acievement) pada peserta didik kelas
V SDN 007 Samarinda Ulu Tahun
Pembelajaran 2024/2025.
Peningkatan tersebut ditunjukkan
dengan hasil belajar peserta didik
pada pra siklus memperoleh rata-rata
54,6 dengan persentase ketuntasan
DAFTAR PUSTAKA
Arifin . (2009). Evaluasi Pembelajaran.
Bandung: Pt Remaja
Rosdakarya.
Arikunto. (2007, 2009, 2014).
Penelitian Tindakan Kelas.
Jakarta: Bumi Aksara.
Asma, N. (2006). Model
Pembelajaran Kooperatif
. Jakarta: Daperteman
Pendidikan Nasional
Direjtorat Jendral
Pendidikan Tinggi.
Benny, A. P. (2010). Model Desain
Sistem Pembelajaran.
Jakarta: Dian Aksara
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.