PENINGKATAN HASIL BELAJAR PENDIDIKAN PANCASILA MENGGUNAKAN MODEL COOPERATIVE LEARNING TIPE STAD (STUDENT TEAMS ACIEVEMENT DIVISION) UNTUK SISWA KELAS V SDN 007 SAMARINDA ULU TAHUN PEMBELAJARAN 2024/2025

Authors

  • Anggun Amalia Arsanti Universitas Mulawarman
  • Iksam Universitas Mulawarman
  • Yudo Dwiyono Universitas Mulawarman
  • Sukriadi Universitas Mulawarman

Keywords:

Learning Outcomes, Pancasila Education, Cooperative Learning Model

Abstract

The background of this research is the low learning outcomes of fifth-grade students at SDN 007 Samarinda Ulu, especially in the Pancasila Education subject. This research aims to determine the improvement in student learning outcomes through the STAD type Cooperative Learning model in fifth-grade students of SDN 007 Samarinda Ulu in the 2024/2025 Academic Year. The type of research used is Classroom Action Research (CAR) which consists of 2 cycles and each cycle consists of 2 meetings. The subjects in this study were 18 fifth grade students consisting of 8 male students and 10 female students. And the object of this research is the learning outcomes of Pancasila Education and the improvement of each cycle using the Cooperative Learning model. Data collection techniques in this study used observation, tests and documentation. The instruments in this study used teacher activity observation sheets, student activity observation sheets and evaluation tests. The data analysis techniques in this study used averages, percentages and diagrams. The research results showed that the increase was indicated by the learning outcomes of students in the pre-cycle obtaining an average of 54.6 with a completion percentage of 22%. The learning outcomes of students in cycle I experienced an increase of 16% from the pre-cycle baseline value, with an average class value of 63.33 with a completion percentage of 44%. The learning outcomes of cycle II experienced an increase of 37.86% from the pre-cycle baseline value, with an average class value of 75.27 with a completion percentage of 83% with 15 students completing and 3 students not completing, and achieving more than the expected success indicator of 70%. Based on the research results, it can be concluded that there was an increase in the learning outcomes of Pancasila Education on the material of Gotong Royong, Characteristics of My Nation through the Cooperative Learning model in grade V students of SDN 007 Samarinda Ulu in the 2024/2025 academic year.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Penelitian ini terdiri dari 2 siklus,

dalam setiap siklus dilaksanakan dua

kali pertemuan dan dilakukan sesuai

dengan perubahan yang ingin dicapai.

Berdasarkan hasil pra siklus

menunjukkan bahwa nilai hasil belajar

peserta didik pada mata pelajaran

Pendidikan Pancasila masih sangat

rendah. Hal tersebut dapat dibuktikan

dengan hasil data yang diperoleh pada

pra siklus yaitu, dari 18 Peserta didik

yang mencapai nilai KKTP hanya 4

peserta didik dengan persentase 22%

dari kriteria ketuntasan, sedangkan

peserta didik lainnya masih jauh dari

standar KKTP yaitu sebanyak 14

peserta didik dengan persentase 78%

dari kriteria yang tidak tuntas.

22%. Hasil belajar peserta didik pada

siklus I mengalami peningkatan

sebesar 16% dari nilai dasar pra

siklus, dengan nilai rata-rata kelas

63,33 dengan persentase ketuntasan

44%. Hasil belajar siklus II mengalami

peningkatan sebesar 37,86% dari nilai

dasar pra siklus, dengan nilai rata-rata

kelas 75,27 dengan persentase

ketuntasan 83% dengan 15 peserta

didik tuntas dan 3 peserta didik tidak

tuntas, serta mencapai lebih dari

indikator keberhasilan yang

diharapkan yaitu 70%.

E. Kesimpulan

Berdasarkan hasil penelitian dan

pembahasan dapat disimpulkan

bahwa terjadi peningkatan hasil

belajar Pendidikan pancasila

menggunakan model Cooperative

Learning Tipe STAD (Student Teams

Acievement) pada peserta didik kelas

V SDN 007 Samarinda Ulu Tahun

Pembelajaran 2024/2025.

Peningkatan tersebut ditunjukkan

dengan hasil belajar peserta didik

pada pra siklus memperoleh rata-rata

54,6 dengan persentase ketuntasan

DAFTAR PUSTAKA

Arifin . (2009). Evaluasi Pembelajaran.

Bandung: Pt Remaja

Rosdakarya.

Arikunto. (2007, 2009, 2014).

Penelitian Tindakan Kelas.

Jakarta: Bumi Aksara.

Asma, N. (2006). Model

Pembelajaran Kooperatif

. Jakarta: Daperteman

Pendidikan Nasional

Direjtorat Jendral

Pendidikan Tinggi.

Benny, A. P. (2010). Model Desain

Sistem Pembelajaran.

Jakarta: Dian Aksara

Downloads

Published

2025-09-30

Most read articles by the same author(s)