PENGARUH PENERAPAN LAYANAN BIMBINGAN KLASIKAL DAN NON KLASIKAL DAN MOTIVASI BELAJAR TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA SMP NEGERI 4 NABIRE

Authors

  • Jator Tandian Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Ujang Rohman Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Atiqoh Universitas PGRI Adi Buana Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i03.34028

Keywords:

Classical Tutoring Services, Non-Classical Tutoring Services, Learning Motivation, Learning Achievement, ANOVA, SPSS 27..

Abstract

This study aims to analyze the effect of the implementation of classical and non-classical guidance services and learning motivation on student achievement at SMP Negeri 4 Nabire. The method used in this study is a quantitative approach with an experimental design. The instruments used to collect data are a learning motivation questionnaire and a student achievement test. Data collection was carried out by distributing questionnaires to students and administering a learning achievement test after the implementation of guidance services. The data obtained were then analyzed using the SPSS 27 program with a two-way ANOVA analysis technique. The results showed that the guidance service method, both classical and non-classical, had a significant effect on student achievement, with a very high F value (165.743) and a very low p-value (0.000). In addition, learning motivation was also found to have a significant effect on student achievement, with an F value of 99.719 and a p-value of 0.000. These findings indicate that learning motivation is a key factor in student academic achievement. The study also found a significant effect of the interaction between guidance methods and learning motivation on student achievement. Students with high learning motivation benefit more from classical tutoring methods, while students with lower motivation benefit more from more flexible non-classical tutoring methods. Based on these results, it is recommended that schools introduce and implement tutoring methods that are appropriate to students' characteristics and learning motivation, in order to improve their academic achievement. A more personalized approach in tutoring services and efforts to improve students' learning motivation will have a positive impact on academic achievement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

mereka. Selain itu, motivasi belajar

juga terbukti menjadi faktor yang

sangat signifikan dalam

mempengaruhi prestasi akademik.

Siswa yang memiliki motivasi belajar

tinggi cenderung mencapai prestasi

yang lebih baik. Lebih lanjut,

penelitian ini juga menemukan bahwa

interaksi antara metode bimbingan

dan motivasi belajar mempengaruhi

secara signifikan prestasi belajar

siswa. Siswa dengan motivasi belajar

yang tinggi mendapatkan manfaat

lebih besar dari metode bimbingan

klasikal, sementara siswa dengan

motivasi lebih rendah lebih

diuntungkan dengan metode non-

klasikal yang lebih fleksibel. Implikasi

dari temuan ini adalah pentingnya

penerapan metode bimbingan yang

disesuaikan dengan motivasi belajar

siswa untuk mengoptimalkan prestasi

akademik mereka. Oleh karena itu,

pendekatan bimbingan yang lebih

personal dan berbasis pada

karakteristik siswa dapat

meningkatkan efektivitas

pembelajaran di sekolah. Saran untuk

penelitian dan praktik selanjutnya

adalah agar sekolah lebih

memperhatikan pemilihan metode

bimbingan yang tepat serta berupaya

meningkatkan motivasi belajar siswa.

Pelaksanaan layanan bimbingan yang

fleksibel dan sesuai dengan

kebutuhan individu siswa, serta

pengembangan strategi untuk

meningkatkan motivasi belajar, akan

berdampak positif terhadap

pencapaian akademik siswa.

.

DAFTAR PUSTAKA

Abdurrahman Saleh, M. (2023). Model

Layanan Bimbingan Kelompok

Berbasis Qur’ani Pada (Santri)

Yang Memiliki Insecure Dalam

Mengikuti Pendidikan Di Markaz

Tahfizh Al-Qur’an Al-Farauk

Brebes. Islamic Journal Of

Education, 2(1).

Https://Doi.Org/10.54801/Ijed.V2i

1.166

Amalia Anjani Purba, & Ade Chita

Putri Harahap. (2023). Efektivitas

Layanan Bimbingan Kelompok

Untuk Meningkatkan Resiliensi

Akademik Mahasiswa. G-Couns:

Jurnal Bimbingan Dan Konseling,

7(02).

Https://Doi.Org/10.31316/Gcouns.

V7i02.4596

Arsal, F. R. (2023). Manajemen

Pelaksanaan Bimbingan

Konseling Bernilai Islami. Idaarah:

Jurnal Manajemen Pendidikan,

7(1).

Https://Doi.Org/10.24252/Idaarah.

V7i1.35686

Arsini, Y., Maulida, N., Siregar, S. R.,

& Meliala, A. L. B. S. (2023).

Evaluasi Dan Supervisi Bimbingan

Konseling. Jurnal Pendidikan Dan

Konseling (Jpdk), 5(5).

Https://Doi.Org/10.31004/Jpdk.V5

i5.22782

Asriani, I. (2023). Peningkatkan

Hubungan Sosial Antar Teman

Sebaya Melalui Layanan

Bimbingan Kelompok Siswa Kelas

Ix-A. Jurnal Impresi Indonesia,

2(6).

Https://Doi.Org/10.58344/Jii.V2i6.

2693

Creswell, J. W. (2018). Research

Design: Qualitative, Quantitative,

And Mixed Methods Approaches

(5th Ed.). Sage Publications.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The

"What" And "Why" Of Goal

Pursuits: Human Needs And The

Self-Determination Of Behavior.

Psychological Inquiry, 11(4), 227-

Downloads

Published

2025-10-01