Strategi Metakognitif dalam Pembelajaran: Tinjauan Sistematis dan Implikasinya terhadap Pemahaman Konsep Matematika
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34254Keywords:
Problem Solving, Metacongnitive strategiesAbstract
This article examines metacognitive strategies in understanding mathematical concepts through a Systematic Literature Review (SLR) approach to eleven scientific articles published between 2018 and 2024. This study focuses on the application of metacognitive strategies that include planning, monitoring, and self-evaluation at various levels of education. The results of the analysis indicate a consistent positive influence on four main aspects, namely: (1) understanding of mathematical concepts, and (2) the role of teachers in implementing metacognitive strategies. Although most studies support the effectiveness of this strategy, one study shows different findings that emphasize the importance of the teacher's role in optimizing implementation. These findings underscore the need to integrate metacognitive strategies into conceptual understanding in classroom learning practices and open up opportunities for further research, especially regarding long-term impacts and adaptive application in various learning contexts.
Downloads
References
Afifah, N., Komalasari, L. I., & Awaluddin, R. (2024). Pengaruh Strategi Pembelajaran Metakognitif Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas IV SDN 09 Kilo. 3(1), 15–24.
Aisy, R. R., Gunowibowo, P., & Noer, S. H. (2020). Efektivitas Penerapan Strategi Metakognitif Dintinjau dari Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 138–152. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23960/mtk/v8i2.pp138-152
Arianto, F., Mustaji, M., & Bachri, B. S. (2021). Metacognitive Strategy and Science ProblemSolving Abilities in Elementary School Students. International Journal of Social Science and Human Research, 04(09), 2571–2574. https://doi.org/10.47191/ijsshr/v4-i9-42
Arnidha, Y. (2017). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Siswa Sekolah Dasar Dalam Penyelesaian Bangun Datar. JPGMI, 3(1), 53–61.
Asih, & Imami, A. I. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Smp Kelas VIII Pada Materi Himpunan. Maju, 8(2), 9–16
Diana, P., Marethi, I., & Pamungkas, A. S. (2020). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa: Ditinjau dari Kategori Kecemasan Matematik. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 4(1), 24–32. https://doi.org/10.35706/sjme.v4i1.2033
Fahrudin, A. G., Zuliana, E., & Bintoro, H. S. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika melalui Realistic Mathematic Education Berbantu Alat Peraga Bongpas. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(1), 14–20. https://doi.org/10.24176/anargya.v1i1.2280
Febriyanti, R. H., & Sundari, H. (2022). Pelatihan Implementasi Strategi Metakognitif Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Daring/Bauran Pada Guru MTs. AMMA: Jurnal Pengabdian, 1(06), 580–589. https://journal.mediapublikasi.id/index.php/amma/article/view/400%0Ahttps://journal.mediapublikasi.id/index.php/amma/article/download/400/219
Febriyanto, B., Haryanti, Y., & Komalasari, O. (2018). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematis Melalui Pengunaan Media Knatong Bergambar Pda Materi Perkalian Bilangan Di kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 4(2), 32–44.
Ismini. (2021). Penerapan Strategi Metakognitif untuk Meningkatkan Kemampuan Menalar tentang Lama Waktu Suatu Kejadian. Journal on Education, 04(01), 88–101. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/413
Ismiyah, S., Nindiasari, H., & Syamsuri, S. (2020). Pengaruh Pendekatan Metakognitif Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sma Berdasarkan Tahap Perkembangan Kognitif. TIRTAMATH: Jurnal Penelitian Dan Pengajaran Matematika, 2(1), 1. https://doi.org/10.48181/tirtamath.v2i1.7930
Israfil, I., & Udil, P. A. (2021). Profil Kemampuan Metakognisi Siswa Kelas XII SMA Negeri 1 Atambua dalam Pembelajaran Matematika. Fraktal: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(2), 43–52. http://ejurnal.undana.ac.id/index.php/fraktal/article/view/5634%0Ahttp://ejurnal.undana.ac.id/index.php/fraktal/article/download/5634/3128
Lis Lestari. (2022). Pengaruh Strategi Metakognitif Terhadap Self Efficacy Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas V Sd. Buana Bastra, 8(2), 22–34. https://doi.org/10.36456/bastra.vol8.no2.a5134
Muzeliati, M., Herlinawati, H., & Nurfaisal, N. (2022). Dari Instruksi ke Refleksi: Peran Kompetensi Guru dalam Membentuk Kesadaran Metakognitif Siswa. Indonesian Research Journal On Education, 2(3), 1030–1037. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/irje.v5i2.2402
Nurfitriyanti, M., & Vitalaya, M. (2019). Strategi Pembelajaran Metakognitif terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Diskusi Panel NasionalPendidikan Matematika, 0812(80), 377–384.
Panjaitan, M. B., Manalu, A., & Sinaga, R. D. M. (2020). Kemampuan Metakognisi Dan Hubungannya Dengan Hasil Belajar Mahasiswa Mata Kuliah Fisika Kuantum Materi Sifat Partikel Dari Gelombang. Jurnal Ilmiah Simantek, 4(2), 12–21.
Prasetyo, T., Yufiarti, Y., & Supena, A. (2024). A systematic review of critical reading skills in Indonesia: The impact of collaborative and project-based learning methods. Djuanda International Conference, 8(1). [Prosiding]
Prasetyo, T., Rasmitadila, R., Hayu, W. R. R., & Mulyanti, E. (2025). Strategi Metakognitif dalam Pembelajaran: Tinjauan Sistematis dan Implikasinya terhadap Efektivitas Belajar. Jurnal Pengajaran Sekolah Dasar, 4(1), 167–179. https://doi.org/10.56855/jpsd.v4i1.1604
Safitri, M., Mukharomah, H., Dzahabiyyah, S. N., Listianadewi, F., Palupi, L. R., Nursatamala, S., & Darmadi. (2021). Analisis Kesulitan Siswa SMP Kelas 7 dalam Menyelesaikan Soal Cerita Operasi Aljabar Ditinjau dari Gender. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 3(2), 76–80. https://doi.org/10.31004/jpdk.v3i2.1789
Safitri, P. T., Yasintasari, E., Putri, S. A., & Hasanah, U. (2020). Analisis Kemampuan Metakognisi Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika Model PISA. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 4(1), 11. https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v4i1.941
Schraw, G., Crippen, K. J., & Hartley, K. (2006). Promoting self-regulating in science education:Metacognition as part of a broader perspective on learning. Research in Science Education, 36(1–2), 111–139.
Skemp, R. R. (1971). The Psychology of Learning Mathematics. Penguin Books.
Soinbala, H., & Mulyatna, F. (2019). Penerapan Strategi Pembelajaran Metakognitif Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika. De Fermat: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 46–56. https://doi.org/10.36277/defermat.v2i.39
Sulistiani, I., & Nugraheni, N. (2023). Makna Guru Sebagai Peranan Penting Dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Citra Pendidikan, 3(4), 1261–1268. https://doi.org/10.38048/jcp.v3i4.2222
Wardani, N. K. N., & Jempel, I. N. (2024). Strategi Metakognitif Berbantuan E-Lkpd Hots Terhadap Kemampuan Berpikir Logis Matematika Siswa Kelas Iv Di Sekolah Dasar. Indonesion Journal Of Intruction, 5(2), 274–285. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/iji.v5i2.74827
Wulansari, D., Syamsuri, Yuhana, Y., & Fatah, A. (2021). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Mahasiswa Berkemampuan Awal Rendah pada Materi Himpunan. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 7(1), 71–84. https://doi.org/10.30998/jkpm.v7i1.11328
Yani, N. M. I., Jampel, I. N., & Widiana, I. W. (2024). Strategi Pembelajaran Metakognitif Berbantuan Video Animasi Meningkatkan Kemampuan Berpikir Reflektif Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Media Dan Teknologi Pendidikan, 4(3), 391–401. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jmt.v4i3.74788
Zakyah, N., Tiro, M. A., & Side, S. (2018). Seminar nasional variansi 2018. Seminar Nasional Variansi, 97–109.
Zaswita, H., Akmal, A., Ismail, I., & Suhertina, S. (2023). Penerapan Strategi Pembelajaran Metakognitif Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. TSAQIFA NUSANTARA: Jurnal Pembelajaran Dan Isu-Isu Sosial, 2(1), 1. https://doi.org/10.24014/tsaqifa.v2i1.20191
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















