Efektivitas Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar IPAS Siswa Kelas IV SD Negeri 68 Ambon

Indonesia

Authors

  • Ode Amlita Waridi Program Studi PGSD FKIP Universitas Pattimura
  • Elsinora Mahananingtyas Program Studi PGSD FKIP Universitas Pattimura
  • Samuel Patra Ritiauw Program Studi PGSD FKIP Universitas Pattimura

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34277

Keywords:

Learning Model, Discovery Learning, Learning Outcomes, IPAS

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of the discovery learning learning model in improving the learning outcomes of IPAS fourth grade students of SD Negeri 68 Ambon. The research method used is quantitative with experimental approach, while the research design used is one group pretest-posttest design involving treatment groups without comparison groups. The results showed that the discovery learning learning model is effective in improving the learning outcomes of IPAS fourth grade students of SD Negeri 68 Ambon on cultural diversity material.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ana, N. Y. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Peningkatan Hasil Belajaran Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 21–28. https://doi.org/10.23887/jipp.v2i1.13851

Ilham, I., Pujiarti, T., Ramadhan, S., & Wulan, W. (2024). Analisis Kesulitan Siswa dalam Pembelajaran IPAS di SDN 27 Dompu. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(3), 919–929. https://doi.org/10.53299/jppi.v4i3.603

Jayadiningrat, M. G., Agus, K., Putra, A., Septian, P., Adistha, E., Ganesha, U. P., Belajar, A., & Belajar, H. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Kimia Undiksha, 3(2), 83–89.

Makkawaru, M. (2019). Pentingnya Pendidikan Bagi Kehidupan dan Pendidikan Karakter dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Konsepsi, 8(3), 1–4.

Megawanti, P. (2019). Permasalahan Pendidikan Dasar Di Indonesia. Jurnal Formatif, 2(3), 227–234.

Nasution, F., Anggraini, L. Y., & Putri, K. (2022). Pengertian Pendidikan, Sistem Pendidikan Sekolah Luar Biasa dan Jenis-Jenis Sekolah Luar Biasa. Jurnal Edukasi Nonformal, 33(1), 1–12.

Panjalu, J. B., & Winanto, A. (2025). Efektivitas Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Kemandirian Belajar IPAS Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1).

Parni. (2020). Pembelajaran IPS Di Sekolah Dasar. Cros-Border: Jurnal Kajian Perbatasan Antarnegara, Diplomasi Dan Hubungan Internasional, 3(2), 96.

Rahman, R., & Fuad, M. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Pembelajaran IPAS Di Sekolah Dasar. DISCOURSE: Indonesian Journal of Social Studies and Education, 1(1), 75–80. https://doi.org/10.69875/djosse.v1i1.103

Raztiani, H., & Permana, I. (2019). Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Terhadap Motivasi Belajar Siswa. PAROLE: Jurnal Pendidikan Dan Sastra Indonesia, 2(3), 1257–1264. https://doi.org/10.60145/jcp.v1i11.238

Sholikha, M., Dewi, R. A. K., & Hadiansah, D. (2025). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Kemandirian Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPA Kelas V Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasars, 10(1), 72–86. https://doi.org/10.22202/economica.2017.v6.i1.1941

Downloads

Published

2025-11-20

Most read articles by the same author(s)