Efektivitas Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar IPAS Siswa Kelas IV SD Negeri 68 Ambon
Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34277Keywords:
Learning Model, Discovery Learning, Learning Outcomes, IPASAbstract
This study aims to determine the effectiveness of the discovery learning learning model in improving the learning outcomes of IPAS fourth grade students of SD Negeri 68 Ambon. The research method used is quantitative with experimental approach, while the research design used is one group pretest-posttest design involving treatment groups without comparison groups. The results showed that the discovery learning learning model is effective in improving the learning outcomes of IPAS fourth grade students of SD Negeri 68 Ambon on cultural diversity material.
Downloads
References
Ana, N. Y. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Peningkatan Hasil Belajaran Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1), 21–28. https://doi.org/10.23887/jipp.v2i1.13851
Ilham, I., Pujiarti, T., Ramadhan, S., & Wulan, W. (2024). Analisis Kesulitan Siswa dalam Pembelajaran IPAS di SDN 27 Dompu. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(3), 919–929. https://doi.org/10.53299/jppi.v4i3.603
Jayadiningrat, M. G., Agus, K., Putra, A., Septian, P., Adistha, E., Ganesha, U. P., Belajar, A., & Belajar, H. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Kimia Undiksha, 3(2), 83–89.
Makkawaru, M. (2019). Pentingnya Pendidikan Bagi Kehidupan dan Pendidikan Karakter dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Konsepsi, 8(3), 1–4.
Megawanti, P. (2019). Permasalahan Pendidikan Dasar Di Indonesia. Jurnal Formatif, 2(3), 227–234.
Nasution, F., Anggraini, L. Y., & Putri, K. (2022). Pengertian Pendidikan, Sistem Pendidikan Sekolah Luar Biasa dan Jenis-Jenis Sekolah Luar Biasa. Jurnal Edukasi Nonformal, 33(1), 1–12.
Panjalu, J. B., & Winanto, A. (2025). Efektivitas Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Kemandirian Belajar IPAS Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(1).
Parni. (2020). Pembelajaran IPS Di Sekolah Dasar. Cros-Border: Jurnal Kajian Perbatasan Antarnegara, Diplomasi Dan Hubungan Internasional, 3(2), 96.
Rahman, R., & Fuad, M. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Pembelajaran IPAS Di Sekolah Dasar. DISCOURSE: Indonesian Journal of Social Studies and Education, 1(1), 75–80. https://doi.org/10.69875/djosse.v1i1.103
Raztiani, H., & Permana, I. (2019). Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Terhadap Motivasi Belajar Siswa. PAROLE: Jurnal Pendidikan Dan Sastra Indonesia, 2(3), 1257–1264. https://doi.org/10.60145/jcp.v1i11.238
Sholikha, M., Dewi, R. A. K., & Hadiansah, D. (2025). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Kemandirian Belajar Siswa Dalam Pembelajaran IPA Kelas V Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasars, 10(1), 72–86. https://doi.org/10.22202/economica.2017.v6.i1.1941
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















