ANALISIS MISKONSEPSI PESERTA DIDIK DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA SPLTV BERDASARKAN TEORI NOLTING
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.34329Keywords:
misconception, spltv, nolthing’s theoryAbstract
The purpose of this study is to analyze and describe various problems faced by students in solving story problems related to SPLTV material, as well as to identify the factors that cause them. This study uses a qualitative descriptive approach, where the research subjects are three students of grade XI at MA As'adiyah Sei. Nyamuk. The instrument used in this study is a written test in the form of story problems. The results of this test become the basis for data collection. Data analysis is carried out using qualitative methods through the stages of data condensation, analysis, and evaluation. This study aims to improve students' ability to solve contextual problems, especially those related to mathematics. Based on the results of the study, it was found that there are four types of errors made by students in solving SPLTV story problems based on Nolting's Theory. The most dominant types of errors are omission errors and conceptual errors, each amounting to 37.50%. In general, the causes of these errors are a lack of understanding of the mathematical material and a lack of accuracy in solving problems. Solutions that can be done to overcome this problem are to deepen the understanding of mathematical concepts through various trusted learning sources and increase practice in solving story problems.
Downloads
References
Dewi, Sherli P., and Kartini Kartini. "Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel Berdasarkan Prosedur Kesalahan Newman." Jurnal Cendekia, vol. 5, no. 1, 2021, pp. 632-642
Ramadhani, Kurnia L., and Dani Firmansyah. "Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel (Spltv)." Maju, vol. 8, no. 1, 2021.
Benyamin., Qohar, A., & Sulandra, I. M. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMA Kelas X dalam Memecahkan Masalah SPLTV. Jurnal Cendekia, 5(2), 909-922.
Abdullah, A. W., Isa, D. R., & Podungge, N. F. (2021). Analisis Hasil Balajar Matematika Siswa Pada Meteri Matriks Melalui Pembelajaran Berbasis E-Learning. Euler, 9(1), 1–5.
Buulolo, W. C. D. (2024). Pengaruh Gaya Belajar Matematika Siswa Kelas X Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Pada Materi Matriks Di Smk Negeri 1 Toma. Afore, 3(1), 99–112.
Fadillah, D. T., & Yahfizam. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Photomath Sebagai Media Belajar Matematika pada Materi Matriks : Systematic Literature Review. Journal of Mister, 1(3), 360–366.
Faturrochmah, H., Sary, R. M., & Azizah, M. (2021). Kesalahan Siswa Dalam Mengerjakan Soal Materi Bangun Datar Berdasarkan Teori Nolting Pada Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Elementary School, 8(2), 310–321.
Gumilang, G. S. (2016). Metode Penelitian Kualitatif. Jurnal Fokus Konseling, 2(2), 144–159.
Habe, H., & Ahiruddin, A. (2017). Sistem Pendidikan Nasional. Ekombis Sains, 2(1), 39–45.
Hamzah, E., Yani, A. T., & Nursangaji, As. (2019). Analisis Kesalahan Konsep dalam Menjawab Soal-Soal ada Materi Kesebangunan Menggunakan Certainty of Response Index. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 2003, 1–9.
Khairani, B. P., & Kartini, K. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Kelas XI SMA Pada Materi Matriks. Mosharafa, 10(3), 505–514.
Lestari, A. B., & Afriansyah, E. A. (2021). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Smp Di Kampung Cibogo Pada Materi Spldv. Sigma, 13(2), 92–102.
Lestari, A. D., Hartoyo, A., Program, D. S., Pendidikan, S., Fkip, M., & Pontianak, U. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Statistika Siswa Di Kelas VIII Smp Negeri 6 Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 9(9), 1–8.
Mailani, E., Rarastika, N., Manurung, H. O., Gaol, R., Sihombing, I. I., & Perbina, S. D. (2024). Analisis Literasi Matematika Siswa Sekolah Dasar dalam Konsep Luas dan Keliling Persegi serta Persegi Panjang. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran (JTPP) , 02(02), 749–755.
Mursalim, U. K., Sulasteri, S., Rasyid, M. R., Nur, F., & Latuconsina, N. K. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Visual Basic 6.0 Pada Materi Matriks Kelas XI. JURNAL SILOGISM, 8(2), 76–88.
Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa, 2(1), 1–8.
Sanvi, A. H., & Diana, H. A. (2022). Analisis Kemampuan Numerasi Pada Materi Matriks Ditinjau Berdasarkan Kemampuan Awal Matematika. RANGE, 3(2), 129–145.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan, Kuantitatif kualitatif dan R&d, edisi 2 (esisi 2).
Ulpa, F., Marifah, S., Maharani, S. A., & Ratnaningsih, N. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Kontekstual pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Ditinjau dari Teori Nolting. Square, 3(2), 67–80.
Utami, H. S., & Puspitasari, N. (2022). Kemampuan pemecahan masalah siswa smp dalam menyelesaikan soal cerita pada materi persamaan kuadrat. PowerMathEdu, 1(1), 57–68.
Yuliastuti, R., & Soebagyo, J. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Matematika Terapan pada Materi Matriks. Jurnal Cendekia, 5(3), 2270–2284.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















