PENERAPAN PENDEKATAN TEMATIK DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERBICARA PADA SISWA KELAS IV SD NEGERI 192 MALUKU TENGAH
Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34512Keywords:
Thematic Approach, Speaking SkillsAbstract
This study aims to improve speaking skills through the application of thematic approach in fourth grade students of SD Negeri 192 Maluku Tengah. This study uses the type of class action research (PTK) using 2 cycles in which there are planning, implementation, observation and reflection. The results showed that based on the results of the first cycle test value obtained 68.20 or sufficient category, while the second cycle test results of 84.53 or very good value category. This can prove an increase from cycle I to Cycle II. The increase shows that the learning of speaking skills in students is very good.
Downloads
References
Alwa, F. A. P. (2025). Proses dan Tantangan Keterampilan Berbicara di Depan Kelas: Studi Kasus pada Siswa di Salah Satu SD Negeri di Cilandak Barat. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, 2(1), 380–387. https://doi.org/10.64277/h4gxbx98
Andini, N. P., Hamzah, R. A., & Hasanah, J. (2025). Mengembangkan Keterampilan Berbicara di Sekolah Dasar. ABUYA: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 1–13.
Elfrisca, D., Oktrifianty, E., & Fadhillah, D. (2023). Keterampilan Berbicara Siswa Pada Pembelajaran Tematik Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(4), 1863–1868. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i4.5770
Hutama, H. A. (2020). Teknik Pengumpulan Data Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan Kelas. In P. S. Mustafa (Ed.), Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan Penelitian Tindakan Kelas Dalam Pendidikan Olahraga. UM Press.
Khairulina, A., & Sukiman. (2024). Revitalisasi Kurikulum 2013 Dengan Pendekatan Tematik Di Era Kurikulum Merdeka Pada Jenjang Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(04), 1–23.
Koilmo, A., Tapatab, L., Nesimnasi, Y., & Dethan, J. (2025). DAMPAK KURANGNYA LITERASI MEMBACA TERHADAP KETERAMPILAN BERBICARA PADA ANAK SEKOLAH DASAR. Edukreatif : Jurnal Kreativitas Dalam Pendidikan, 6(1), 77–86.
Kusyairi, Fazaraul Farahiyyah Ad, & Habibatul Ummah. (2024). Menumbuhkan Keterampilan Berbicara Dalam Pembelajaran Bahasa di Sekolah. Demagogi: Journal of Social Sciences, Economics and Education, 2(4), 239–251. https://doi.org/10.61166/demagogi.v2i4.58
Marsanda, A., Indriyanti, L., Bakti, N. W. S. A., Ramadhani, O., Damayanti, P. D., Aslamiah, & Pratiwi, D. A. (2024). Kendala Dan Solusi Guru Dalam Penyusunan Tema Pembelajaran Tematik Untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan Di Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(04).
Suryani, D. I., Wardani, N. S., & Prasetyo, T. (2019). Upaya Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui PS-MTTW Dalam Pembelajaran Tematik Terpadu kelas IV SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran PPs Universitas Pendidikan Ganesha, 3(1), 33–42. https://doi.org/10.31004/basicedu.v3i1.66
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















