PENGARUH VIDEO ANIMASI BING TERHADAP KEMAMPUAN MENYIMAK ANAK KELOMPOK B DI TK TUNAS HARAPAN NAGARI TIGO KOTO SILUNGKANG KABUPATEN AGAM
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34591Keywords:
Children’s Listening Skills, Bing Animated VideoAbstract
This study aimed to determine if Group B students at Tunas Harapan Kindergarten in Nagari Tigo Koto Silungkang, Agam Regency, were able to improve their listening skills after seeing Bing cartoon films. This study employed a one-group pretest-posttest design based on quantitative research methods. It was a pre-experimental approach. Thirteen students served as the research sample, with all students at Tunas Harapan Kindergarten making up the study population. A hypothesis test, homogeneity test, and normalcy test were employed for the data analysis. A paired sample test was used to evaluate the hypothesis. The data was subsequently processed using the Windows application SPSS 26. After treatment, the total score increased from 233 (average score: 17.92) to 341 (average score: 26.23). Group B students at Tunas Harapan Kindergarten in Nagari Tigo Koto Silungkang, Agam Regency, had their listening skills affected by Bing animated films, according to the study's conclusions. The researcher's hypothesis test yielded a sig value (2-tailed) of 000 < 0.05, thereby rejecting H0 and accepting Ha.
Downloads
References
Afidah, M., Astini, B. N., dan Nurhasanah, (2023). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Kemampuan Bahasa Lisan di Kelompok A PAUD Rinjani DW UNRAM Tahun 2022. Jurnal Mutiara Pendidikan. Vol. 3, No. 3. Hal. 72-76.
Arifudin, O., Hasbi, I., Setiawati, E., Supeningsih, S., Lestariningrum, A., Suyatno, A., ... & Sidik, N. A. H. (2021). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini.
Ariyanti, T. (2016). Pentingnya pendidikan anak usia dini bagi tumbuh kembang anak the importance of childhood education for child development. Dinamika Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1).
Astika, D., Universitas, D., & Malang, N. (2023). Pengembangan Media Video Animasi Berbasis Aplikasi Canva Terhadap Kemampuan Menyimak Anak Usia 4-5 Tahun. 5(1), 21–37.
Doludea, A., & Nuraeni, L. (2018). Meningkatkan keterampilan menyimak pada anak usia dini 5-6 tahun dengan metode bercerita melalui wayang kertas di TK Makedonia. CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), 1(1), 1-5.
Fatonah, D. (2019). Pengaruh Media Video Animasi Terhadap Keterampilan Menyimak Siswa SD Negeri 1 Sukamaju. Scholastica Journal Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar Dan Pendidikan Dasar (Kajian Teori Dan Hasil Penelitian), 2(2).
Hardianti dan Asri, W. K., (2017). Keefektifan Penggunaan Media Video dalam Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Bahasa Jerman Siswa Kelas XII IPA SMA Negeri 11 Makassar. Jurnal Pendidikan Bahasa Asing danSastra. Vol. 1, No. 2. Hal. 123-130.
Hartati, S. (2019). Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Stimulasi Sensori Pendengaran Bagi Anak Toddler di TPA/PAUD. Early Childhood Education Journal of Indonesia, 2(1), 1-5.
Hikmatuzzohrah, S., dkk., (2022). Penerapan Permainan Pesan Berantai untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Anak Kelompok B di RA Hidayatul Ikhsan NW Tebaban. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan. Vol. 7, No. 3. Hal. 1058-1065.
Kemendikbud. (2014). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 146 Tentang Kurikulum 2013 PAUD. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Khairani, M., Sutisna, dan Suyanto, S., (2019). Studi Meta-analisis Pengaruh Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Biolokus. Vol. 2, No.1. Hal. 158-166.
Nadar, W., & Mappapoleonro, A. M. (2025). PENGARUH VIDEO ANIMASI NUSSA DAN RARA TERHADAP KEMAMPUAN MENYIMAK. Al Hanin, 5(1), 1-8.
Pratiwi, R. (2022). Penggunaan media audio visual berbasis animaker terhadap hasil belajar menyimak pada pembelajaran bahasa indonesia di sekolah dasar: indonesia. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1247-1255.
Raharjayanti, A. F. dan Widagdo, A., (2021). Keefektifan Media Video Pembelajaran dari YouTube Terhadap Keterampilan Menyimak dan Melagukan Tembang Macapat Kelas IV. Joyful Learning Journal. Vol. 10, No. 1. Hal. 54-60.
Rismark, M., & Sølvberg, A. M. (2019). Video as a learner scaffolding tool. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 18(1), 62–75. https://doi.org/10.26803/ijlter.18.1.5
Rosmawati, Khosiah, S., dan Fahmi, (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Video Animasi Terhadap Kemampuan Menyimak Anak Usia 5-6 Tahun Selama Belajar dari Rumah di PAUD Kota Serang – Banten. JPP PAUD FKIP Untirta. Vol. 9, No. 1. Hal. 41-48.
Suryana, D. (2018). Stimulasi & Aspek Perkembangan Anak. Jakarta: Prenada Media.
Tarigan, Henry. Guntur. (2008). Menyimak Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional, Pasal 1 Ayat 14.
Yusantika, F. D., Suyitno, I., & Furaidah, F. (2018). Pengaruh media audio dan audio visual terhadap kemampuan menyimak siswa kelas IV (Doctoral dissertation, State University of Malang).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















