UPAYA PENCEGAHAN TINDAK PERUNDUNGAN (BULLYING) MELALUI PROGRAM KONSELING REGULER PADA SISWA SDN 1 TOYA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34614Keywords:
Bullying, Regular Counseling, Elementary School, PreventionAbstract
This study aims to describe efforts to prevent bullying through regular counseling programs at SDN 1 Toya, identify the obstacles encountered, and find solutions to overcome them. The research uses a descriptive qualitative approach with research subjects including classroom teachers, Islamic Religious Education (PAI) teachers, psychology teachers, the school principal, and students. Data were collected through interviews, observations, and documentation, and analyzed using data reduction, data presentation, and conclusion drawing.
The results of the study show that prevention efforts are carried out through individual counseling, group counseling, and character-building workshops/training. The obstacles identified include limited time, lack of teacher understanding, students' low confidence to report incidents, and external environmental influences. Proposed solutions include teacher training, provision of comfortable counseling spaces, parent involvement, flexible scheduling, and ensuring confidentiality for student reporters. This study concludes that regular counseling programs can serve as an effective strategy for bullying prevention, even though the school does not yet have a dedicated school counselor.
Downloads
References
Alfaruqi, S. H., & Makin, M. (2018). Efektivitas konseling kelompok dengan teknik Rational Emotive Behavior Therapy untuk mengatasi perilaku bullying siswa. PUBLIK: Publikasi Layanan Bimbingan dan Konseling Islam, 2(1). https://e-jurnal.iainsorong.ac.id/index.php/Publik/article/view/735
Alvonsus, A. (2023). Fungsi dan Peran Bimbingan Konseling di Sekolah Dasar. Gurusiana. https://www.gurusiana.id/read/alvonsus/article/fungsi-dan-peran-bimbingan-konseling-di-sekolah-dasar-2973470
AntaraNews. (2023). Kemendikbudristek: 36,31 Persen Siswa Berpotensi Alami Perundungan.
https://www.antaranews.com/berita/3783534
Azmi, Y., Sutisna, A., & Marjo, H. K. (2023). Evaluasi pelaksanaan layanan bimbingan klasikal terkait perilaku perundungan (bullying) pada siswa di SMA Negeri. TERAPUTIK: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 3(3). https://journal.unindra.ac.id/index.php/teraputik/article/view/279
Detik.com. (2023). Catatan Akhir Tahun Pendidikan 2023: FSGI Sebut Kasus Bullying Meningkat.
https://www.detik.com/edu/sekolah/d-7117942
Federasi Serikat Guru Indonesia. (2023). Trend Perundungan di Kalangan Murid Sekolah. https://cerdasberkarakter.kemdikbud.go.id/trend-perundungan-di-kalangan-murid-sekolah/
Firdaningsih, C. (2022). Upaya Guru dalam Mengurangi Perilaku Perundungan Siswa (Studi Kasus Di SDN 1 Nologaten Ponorogo). PONOROGO: INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI PONOROGO.
Hidayati, N. (2024). Peran sekolah dalam pencegahan bullying melalui pelatihan karakter dan penguatan nilai moral. Jurnal Devosi, 1(1), 35–50.
Hidayati.N, Idhartono.A.R, 2024, PERAN SEKOLAH DALAM Pencegahan bullying terhadap siswa berkebutuhan khusus universitas PGRI adibuana surabaya, Indonesia. Surabaya. Jurnal teknologi pembelajaran
Indraswari, A. K. (2024). Program Anti‑Bullying di MI Istiqomah Sambas Purbalingga. Skripsi, UIN Prof. K. H. Saifuddin Zuhri.
Inspektorat Jenderal Kemendikbudristek. (2023). Mencegah Perundungan di Lingkungan Pendidikan. https://itjen.kemdikbud.go.id/web/mencegah-perundungan-di-lingkungan-pendidikan/
Izzah, N., et al. (2023). Pencegahan Bullying pada Anak: Bagaimana Peran Lingkungan Sosial yang Sehat dalam Pembentukan Perilaku Positif. Direktorat Jenderal Rehabilitasi Sosial, Kementerian Sosial RI. https://kemensos.go.id/jurnal-dan-artikel/direktorat-jenderal-rehabilitasi-sosial/pencegahan-bullying-pada-anak-bagaimana-peran-lingkungan-sosial-yang-sehat-dalam-pembentukan-perilaku-positif
Junindra, D., et al. (2022). Peran Kepala Sekolah dalam Implementasi Sekolah Ramah Anak untuk Mencegah Bullying di Taman Kanak-Kanak Negeri Pembina Bancak Kabupaten Semarang. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. https://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/18272
Kemendikbudristek. (2023). Rapor Pendidikan: Hasil Asesmen Nasional 2022. Jakarta: Pusat Asesmen dan Pembelajaran.
https://pusmenjar.kemdikbud.go.id
Kemendikbudristek. (2024). Lebih dari 90 Persen Sekolah Telah Membentuk TPPK.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2023). Catatan Kemajuan Kemendikbudristek Atasi Isu Perundungan. https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2023/11/catatan-kemajuan-kemendikbudristek-atasi-isu-perundungan
Komisi Perlindungan Anak Indonesia. (2023). Ini Tanda Anak Alami Perundungan di Sekolah dan Pencegahannya. https://www.kompas.id/artikel/inilah-tanda-anak-alami-perundungan-di-sekolah-dan-pencegahannya
Lisnawati, L., Suud Binasar, S., & Silondae, D. P. (2023). Efektivitas pemberian layanan konseling kelompok dalam mengurangi perilaku bullying siswa Madrasah Tsanawiyah Negeri (MTsN) 2 Kendari. Jurnal Ilmiah Bening: Belajar Bimbingan dan Konseling, 3(1). https://ojs.uho.ac.id/index.php/bening/article/view/10671
Maliki, M. (2022). Bimbingan dan Konseling di Sekolah Dasar: Suatu Pendekatan Imajinatif. Al-Tazkiah Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam. https://journal.uinmataram.ac.id/index.php/altazkiah/article/view/99
Maritim, E. (2023). Pencegahan Dan Upaya Mengatasi Tindak Perundungan Di Sekolah Dasar. Khazanah Pendidikan, 17(1), 205–211.
Maulan, M. A., Hanurawan, F., & Karmiyati, D. (2021). Buku Pedoman Psikoterapi Kelompok Gotong Royong Untuk Mengatasi Kasus Bullying Di Sekolah. Eureka Media Aksara.
Mulawarman. (2023). Peranan Sekolah dalam Meningkatkan Pencegahan Kekerasan di Lingkungan Pendidikan Desa Mulawarman – Desa DESA MULAWARMAN | Kab. Kab. Kutai Kartanegara. https://mulawarman.desa.id/peranan-sekolah-dalam-meningkatkan-pencegahan-kekerasan-di-lingkungan-pendidikan-desa-mulawarman/
Nasution, N. B., & Butar-Butar, S. A. (2023). Pengaruh layanan konseling kelompok teknik sosiodrama terhadap pengendalian emosi siswa pelaku bullying. Jurnal Dunia Pendidikan, 4(2). https://jurnal.stokbinaguna.ac.id/index.php/JURDIP/article/view/1834
NU Online. (2023). Begini Karakteristik Pelaku Perundungan. https://nu.or.id/nasional/begini-karakteristik-pelaku-perundungan-PXQ9G
Nurmandhani, R., Handayani, S., & Kusuma, E. J. (2024). Improving Student Awareness Related to the Prevention of Bullying at School: Case in SD N Pendrikan Lor 01 Semarang. JAM, Vol. 5 No. 1.
Oktavia, T., Sakarsari, N., Nanda, V. P., Jannah, M., Pratiwi, N. A., & Qomisatun, P. A. (2022). Studi kasus Perundungan Terhadap belajar peserta didik di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(6), 1349–1358.
Paramitha, R., et al. (2024). Peranan Guru dalam Pencegahan Bullying Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri 229 Palembang. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jrpp/article/view/29989
Pratama, R. A., & Husniyah, H. (2024). Efektivitas Program Anti‑Bullying terhadap Karakter Siswa di SMA. Studia Religia: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 9(1)
Prayitno, H. J. (2012). Bimbingan dan konseling di sekolah. Jakarta: Rineka Cipta.
Rahmawati, D. (2021). Pelatihan anti-bullying untuk meningkatkan kesadaran siswa tentang perilaku bullying di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(2), 45–57.
Rasid, S. S. (2023). Peran Penting Bimbingan dan Konseling di Sekolah Dasar. Kompasiana. https://www.kompasiana.com/icarestipujiastuti4897/6665683fc925c42df8380ec2/peran-penting-bimbingan-dan-konseling-di-sekolah-dasar
Sari, A. (2020). Pelaksanaan layanan konseling di sekolah tanpa guru BK formal. Jurnal Konseling Pendidikan, 8(1), 33–42.
SDIT Al-Furqon Jakarta. (2023). Perundungan: Karakter Perundung dan Korban Perundungan. https://sditalfurqon-jakarta.sch.id/perundungan-karakter-perundung-dan-korban-perundungan/
Setiadi, R., Salsabila, N. E., Nurrifqy, Z. F., & Sholehhudin, M. A. (2024). Peran Pendidik dalam Upaya Pencegahan Bullying di Sekolah Dasar. Jurnal Kajian Pendidikan, 6(3)
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.