ANALISIS PENGGUNAAN GADGET TERHADAP MOTIVASI BELAJAR PADA MATERI IKLAN DI KELAS IV SDN 1 CIGARUKGAK
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34667Keywords:
Gadget Usage, Learning Motivation, Advertising MaterialAbstract
Melly Lailatul Munawwaroh (206223031), Analysis of Gadget Usage on Learning Motivation in Advertising Material in Class IV of SDN I Cigarukgak, Study Program of Primary School Teacher Education (PGSD), 2025. In this era of globalization, all groups from children, teenagers to adults, are familiar with advanced tools or technologies that can facilitate and lighten human work. The advanced technology in question is gadgets. However, the use of gadgets by students has an impact on their learning motivation, both negative and positive effects. This research aims to describe how the use of gadgets affects learning motivation in advertising material in class IV of SDN 1 Cigarukgak. This research uses qualitative research methods. Qualitative research is intended to reveal phenomena comprehensively and according to the context or as it is through data collection in a natural setting as a direct source with the key instruments of the research itself. The subjects in this study are the homeroom teachers and the fourth-grade students at SDN 1 Cigarukgak. The object of research is the focal point in a study. The object of this research is the implementation of gadget usage as a learning medium and how its use impacts the learning motivation in the subjects of the fourth-grade students at SDN 1 Cigarukgak. Therefore, this research employs data collection techniques that include observation, interviews, and documentation.
Downloads
References
Aquami. (2015). Pengaruh Motivasi Belajar dan Penggunaan Sarana Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa di MA Paradigma Palembang. Istinbath, Vol. 14 (1, 45–69.
Armiyati, Y., & Totok Priyadi, A. (n.d.). Penggunaan Internet Berbasis Gadget Untuk Meningkatkan Kemandirian, Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Kelas V.
Badaruddin, A. (2015). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Melalui Konseling. Klasikal (1st Ed.). CV Abe Kreatifindo.
Bakar, I. P. S., & Kaddas, B. (2021). Pengaruh penggunaan gadget terhadap minat belajar siswa kelas V MIN 1 Kota Makassar. Dirasat Islamiah: Jurnal Kajian Keislaman, 2(1), 57–66.
Creswell, Jhon, W. (2017). Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif dan Campuran. Pustaka Pelajar.
Febriandar, E. I. (2018). Pengaruh Kreativitas Guru Dalam Menerapkan Ice Breaking Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Briliant: Jurnal Riset Dan Konseptual, 3(4), 498. https://doi.org/https://doi.org/10.28926/briliant.v3i4.253
Fitriyani, Y. (2020). Profil Keterampilan Pengambilan Keputusan Di Tinjau Karakter Tanggung Jawab Siswa Pada Pembelajaran Ips Kelas V Siswa Sekolah Dasar. In file:///C:/Users/VERA/Downloads/ASKEP_AGREGAT_ANAK_and_REMAJA_PRINT.docx (Vol. 21, Issue 1). Universitas Pendidikan Indonesia.
Halidatusakinah, N., Sholehah, Alia, N., Sholihah, Z., & Muchtar, K. (2021). Peran Guru Terhadap Penggunaan Gadget dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Anak Sekolah Dasar. Proceedings UIN SUNAN GUNUNG DJATI BANDUNG, Vol:1 No:2(November). https://proceedings.uinsgd.ac.id/index.php/Proceedings
Hariani, E. R. (2022). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa. 4307(April), 1191–1195.
Indraswari Pratiwi Putri. (2019). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Perilaku Belajar Pada Siswa Sma Rama Sejahtera Kecamatan Panakkukang Kota Makassar Skripsi. Progress in Retinal and Eye Research, 561(3), S2–S3.
Mariskhana, K. (2018). Dampak Media Sosial (Facebook) dan Gadget Terhadap Motivasi Belajar. Perspektif, Vol. 16 (1, 62–67.
Milles, M. B., & Huberman, M. A. (2007). Analisis Data Kualitatif, Buku Sumber Tentang Metode-Metode Baru. Universitas Indonesia Press.
Moleong, L. J. (2017). Metode Penelitian Kualitatif. PT. Remaja Rosdakarya.
Nasrah, A. M. (2020). Analisis Motivasi Belajaar dan Hasil Belajar Daring Mahasiswa Pada Masa Pandemik Covid-19. Riset Pendidikan Dasar, 3(2), 207–213.
Nikmawati, N., Bintoro, H. S., & Santoso, S. (2021). Dampak Penggunaan Gadget terhadap Hasil Belajar dan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edutech Undiksha, 9(2), 254. https://doi.org/10.23887/jeu.v9i2.38975
Noni, Y. (2022). Upaya Guru Dan Orang Tua Dalam Menanggulangi Dampak Negatif Penggunaan Gadget Pada Siswa Dimasa Pandemi (Studi Kasus Siswa Kelas V Sdn.No.112260 Gunting Saga). 112260.
Nugroho, A. (2013). Pengaruh Motivasi Dan Minat Terhadap Prestasi Siswa Pada Mata Diklat Keselamatan Dan Kesehatan Kerja Di Smk Negeri 1 Sedayu. Universitas Negeri Yogyakarta, 1–149.
Nuris, D. M. (2019). Motivasi Belajar Dan Kompetensi Pedagogik Serta Pengaruhnya Terhadap Hasil Pembelajaran Pada Program Keahlian Akuntansi. Lectura : Jurnal Pendidikan, 10(1), 19–32. https://doi.org/10.31849/lectura.v10i1.2399
Pasulu, M., Hasby, M., & Yanti, R. (2021). Pengaruh penggunaan smarthphone terhadap motivasi belajar siswa sekolah dasar di masa pandemi covid-19 di kecamatan wara kota palopo. Deiktis : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 1(2), 175–182. https://dmi-journals.org/deiktis/index
Sabri, T. (2017). Value Based Thematics Learning. Journal of Education, Teaching and Learning., Vol.2, No., 192-196.
Safitri, Merdiana Era & Setiyani, R. (2016). “Pengaruh Motivasi Belajar, Computer Attitude, dan Fasilitas Laboratorium Akuntansi Terhadap Prestasi Belajar Komputer Akuntansi MYOB". Economic Education Analysis Journal, Vol. 5 No., 30-43.
Saputra, H. D., Ismet, F., & Andrizal, A. (2018). Pengaruh Motivasi Terhadap Hasil Belajar Siswa SMK. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional Dan Teknologi, 18(1), 25–30. https://doi.org/https://doi.org/10.24036/invotek.v18i1.16 8
Setiyani, apri dela dan P. H. (2016). Penggunaan Gadget Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Daring. 1–23.
Sugiyono. (2020). Memahami Penelitian Kualitatif. Alfabeta.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Syachtiyani, W. R., & Trisnawati, N. (2021). Analisis Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Di Masa Pandemi Covid-19. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), 90–101. https://doi.org/10.37478/jpm.v2i1.878
Uno, H. B. (2014). Teori Motivasi dan Pengukurannya Analisis di Bidang Pendidikan. Bumi Aksara.
Yuniarni, D. (2019). “Peran Guru Paud Dalam Meminimalisir Dampak Gadget Pada Perkembangan Anak Usia Dini Melalui Permainan Tradisional” Usia Dini,. Jurnal Pendidikan Anak, Volume3, N.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.