Pengembangan Media Interaktif Berbasis Adobe Flash CS6 untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pembelajaran Pendidikan Pancasila Kelas IV SD Muhammadiyah Ngluwar
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.34766Keywords:
Adobe Flash CS6, Learning Outcomes, Interactive Learning Media, Pancasila EducationAbstract
The purpose of this study is to develop interactive learning media based on Adobe Flash CS6 to improve feasible, practical, and effective student learning outcomes. The research and development method is Research and Development with the ADDIE model. Based on the study, it shows that interactive learning media based on Adobe Flash CS6 has been developed as a learning medium for Pancasila education. The results of the media expert validation test obtained a score of 81% (very feasible) and material experts 80% (feasible). Based on the practicality test, the assessment of teacher responses obtained a percentage of 80% (practical) and students 93.7% (very practical). The effectiveness of the learning media was determined by the Paired Sample t-Test test, obtained pretest and posttest results have a Sig. (2-tailed) value of 0.000, so the Sig. (2-tailed) value <0.05. These results indicate a difference between the pretest and posttest results. Thus, the interactive learning media based on Adobe Flash CS6 that has been refined based on input from validators and experts is considered feasible, practical, and effective as a learning medium for Pancasila education.
Downloads
References
Akbar, M. R. (2023). MULTIMEDIA : Teori dan Aplikasi dalam Dunia Pendidikan. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Anggulian, F. Y., Purwosaputro, S., & Hartanti, P. T. (2024). Implementasi Media Wordwall terhadap Minat Belajar Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila di SMK Negeri 2 Semarang. Journal on Education, 06(03), 17642–17648.
Anni Yuliah, Loso Judianto, Mohammad Maiwan, Aniek Irawatie, & H. Ikhwanudin. (2025). Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan . PT. Green Pustaka Indonesia.
Daniswari, H. P., & Drajat, K. E. (2020). PENGEMBANGAN MEDIA BK INTERAKTIF BERBASIS MACROMEDIA FLASH UNTUK MENANAMKAN NILAI KARAKTER PADA SISWA SD. Elementary School, 7(1), 124–131.
Halimah, N. (2021). PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK (LKPD) BERBASIS HIGHER ORDER THINKING SKILL (HOTS) PADA MATERI SISTEM PERSAMAAN LINEAR DUA VARIABEL (SPLDV). Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Khotimah Harahap, L., & Desviana Siregar, A. (2020). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBASIS ADOBE FLASH CS6 UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR PADA MATERI KESETIMBANGAN KIMIA. Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 10(01), 2549–1597. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpps
Kustandi, C. , & D. D. (2020). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN "Konsep & Aplikasi Pengembangan Bagi Pendidik di Sekolah dan Masyarakat. Prenada media.
Maulida, H., & Khikmah, N. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Adobe Flash pada Mata Pembelajaran Pkn. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 7(4), 4009–4016. http://Jiip.stkipyapisdompu.ac.id
Nurfadillah, S. (2021). MEDIA PEMBELAJARAN Pengertian Media Pembelajaran, Landasan, Fungsi, Manfaat, Jenis-Jenis Media Pembelajaran, dan Cara Penggunaan Kedudukan Media Pembelajaran. CV Jejak (Jejak Publisher).
Nurgiansah, T. H. (2021). PENDIDIKAN PANCASILA SEBAGAI UPAYA MEMBENTUK KARAKTER JUJUR. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(1). https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPP
Puspitosari, S., Asriyanti, D., Guru, P., & Dasar, S. (2024). Pengaruh Minat Baca terhadap Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Peserta Didik Kelas V SDN 7 Kampungdalem Tulungagung. Jurnal Simki Postgraduate, 3(3), 186–194. https://jiped.org/index.php/JSPG
Sholihah, A., & Kurniawan, Y. R. (2016). ANALISIS PENGARUH MOTIVASI BELAJAR DAN LINGKUNGAN BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 4(3), 1–5.
Tanjung, R. A., & Faiza, D. (2019). Canva Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik dan Elektronika. Jurnal Vokasional Teknik Elektronika Dan Informatika, 7(2), 79–85.
Wibowo, A. (2014). The Effectiveness Of The Cooperative Learning Model Type STAD With Type TGT Towards Students’ Achievement And Characters in Elementary School Students. Universitas PGRI Yogyakarta, 1.
Wibowo, A. (2015). KEEFEKTIFAN METODE KLARIFIKASI NILAI DALAM MENINGKATKAN KARAKTER SISWA PADA MATA PELAJARAN PKN. JIPSINDO, 2(1), 66–82.
Widyaningsih, N., Dea Komalasari, M., & Purnomo, H. (2021). PELATIHAN PEMBUATAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBASIS ONLINE PADA GURU SEKOLAH DASAR. 1(2), 374–361.
Yazid Fatkhul Mujib, M., Asna, H., Yuliana Hingi Koten, M., & Dea Komalasari, M. (2025). PENGGUNAAN MEDIA INTERAKTIF CANVA UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA KELAS IV SD. Jurnal Arah : Analisis Riset Dan Aplikasi Pendidikan Humanistik, 1(1), 29–34.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
 
						
















