PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN PUZZLE TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA MATERI PEMBAGIAN SISWA KELAS IV DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Tiara Azzahra Universitas Esa Unggul
  • Nurul Febrianti Universitas Esa Unggul

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.35184

Keywords:

Math, Learning Outcomes, Puzzle Media

Abstract

This research is motivated by teacher-centered learning which results in low mathematics learning outcomes and students' lack of active participation. This research aims to determine the use of puzzle learning media on the mathematics learning outcomes of class IV students in elementary school. This research uses a quantitative approach with a one group pretest-posttest type pre-experimental design. The population of this study involved 32 students in class IV-B and the research sampling technique was purposive sampling. Techniques used to collect data include tests, questionnaires and documentation. The results of the research obtained through the t-test showed rcount 10,345 > rtable 2,040 and sig (2-tailed) value 0.001<0.05. It can be stated that Ho is rejected and Ha is accepted, meaning that there is an influence between the use of puzzle learning media on mathematics learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alzanah, L., & Dewi, H. I. (2022). Pengembangan Puzzle Kreatif Untuk Media Pembelajaran Anak Sekolah Dasar. Jurnal IKRAITH-HUMANIORA, 6(2).

Arrahim, & Ratnasari, D. S. (2023). Analisis Penerapan Metode Tutor Sebaya (Peer Teaching) Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Pedagogik: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(2).

Cahyani, E. D., Puspitasari, S., Fauziah, S., & Mujazi, M. (2022). Pengaruh Penggunaan Inovasi Media Pembelajaran Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas 5 SD Negeri Cukanggalih 1. Seminar Nasional Ilmu Pendidikan Dan Multi Disiplin, 5(1).

Gumilar, G., Sutama, & Masduki. (2024). Efektifitas Penggunaan Media Puzzle Matematika Materi Bilangan Pecahan Terhadap Kemandirian Belajar Siswa Kelas 2 SD. EMTEKA:Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1).

Hariati, E., Hidayat, W., & Saputri, S. A. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Puzzle Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas III SD Negeri 106154 Desa Kota Rantang. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6(4).

Hidayah, R., & Nalim. (2023). Pengaruh Game Edukasi Riddles and Puzzles Maths Games Terhadap Hasil Belajar Pola Bilangan Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika V (Sandika V), 5.

Juwandani, E., & Febrianti, N. (2024). Penerapan Media Pembelajaran Teka-teki Silang Sebagai Upaya Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Perkalian Pada Siswa Kelas III SDN Keagungan 05. Jurnal Inovasi Pendidikan, 7(2).

Manurung, A. S., Halim, A., & Rosyid, A. (2020). Pengaruh Kemampuan Berpikir Kreatif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4).

Meliana, Dedy, A., & Budilaksana, R. (2023). Analisis Faktor-Faktor yang Menyebabkan Rendahnya Hasil Belajar Siswa di SD Negeri Karang Ringin 1. Jounal on Education, 5(3).

Palupi, A. T., Farikah, F. N., Wasilah, Z., & Sismulyasih, N. (2023). Metode dan Media Inovatif: Jadikan Siswa Luar biasa Terampil dalam Berbahasa. Cahya Ghani Recovery.

Rohmad, & Sarah, S. (2021). Pengembangan Instrumen Angket. K-Media.

Rudini, A., & Azmi, R. (2023). Metodologi Penelitian Bisnis dan Manajemen Pendekatan Kuantatif. AE Publishing.

Sukarelawan, M. I., Indratno, T. K., & Ayu, S. M. (2024). N-Gain vs Stacking: Analisis Perubahan Abilitas Peserta Didik Dalam Desain One Group Pretest-posttest. Surya Cahya.

Wulandari, A., & Yuliandari, R. N. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Puzzle Lingkaran untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Pecahan pada Siswa Sekolah Dasar. JEID: Journal of Education Integration and Development, 3(1).

Downloads

Published

2025-11-12