PEMANFAATAN MEDIA AUDIO VISUAL DALAM KETERRAMPILAN BERBICARA PADA SISWA FASE D DI SMP NEGERI 24 KOTA JAMBI

Authors

  • Karina Pradipta Sukandi Universitas Jambi
  • Agus Setyonegoro Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.35230

Keywords:

audio-visual media, speaking skills, observation report text

Abstract

This study aims to determine the effect of the use of audio-visual media on the speaking skills of eighth grade students (phase D) at SMP Negeri 24 Kota Jambi. The background of this study is based on the low speaking skills of students caused by a lack of variety in learning methods and minimal use of technology-based learning media. This study used a quantitative approach with a Pre-Experimental Design (One Group Pretest-Posttest Design) method. The research sample consisted of 32 eighth-grade students from SMP Negeri 24 Kota Jambi, selected using purposive sampling. Data collection techniques were conducted through interviews, observations, tests, and documentation. The data were analyzed using normality tests, homogeneity tests, t-tests, and N-Gain tests with the help of the SPSS version 31 program. The results showed that the average pretest score was 13.22 and the average posttest score was 22.22. Based on the t-test results, a significance value of 0.001 < 0.05 was obtained, which means that there was a significant difference between the pretest and posttest results. In addition, the N-Gain test results showed an increase in the moderate category, with an average score of 6.2. Thus, it can be concluded that the use of audio-visual media has a significant effect on improving students' speaking skills. This study implies that Indonesian language teachers can utilize audio-visual media as an effective learning tool.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustian, E., Warni, & Wibowo, I. S. (2022). Penggunaan media audiovisual untuk meningkatkan keterampilan menulis teks drama siswa kelas VIII SMP Negeri 16 Kerinci [Skripsi, Universitas Jambi]. Universitas Jambi Repository.

Bambang, S. E. M., Alfakihi, A., Heltien, D., Handayani, H., & Amelia, A. (2023). Analisis Pemanfaatan Media Sosial dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Pena : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 12(2), 49–60. https://doi.org/10.22437/pena.v12i2.23577

Ekarina Oktasari, & Edi Suryadi. (2023). Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Kemampuan Menyimak Teks Hasil Observasi. Jurnal Didactique Bahasa Indonesia, 4(1), 01–10. https://doi.org/10.52333/didactique.v4i1.43

Fadillah, S., & Arif. (2019). Implementasi penilaian autentik kurikulum 2013 berbasis teks dalam materi menulis laporan hasil observasi kelas X SMA Negeri 2 Kota Jambi [Skripsi, Universitas Jambi]. Universitas Jambi Repository.

Fatmawati, Sukartiningsih, W., & Titik, I. (2021). Media Pembelajaran Audio Visual: Literature Review. 10(1), 82–91.

Fuady, R., & Mutalib, A. A. (2018). Audio-Visual Media in Learning. Journal of K6, Education, and Management, 1(2), 1–6. https://doi.org/10.11594/jk6em.01.02.01

Gusfitr, M. L., & Delfia, E. (2021). Bahasa Indonesia SMP Kelas VIII. In Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Komplek.

Hayati, N., & Harianto, F. (2017). Hubungan Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual dengan Minat Peserta Didik pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMAN 1 Bangkinang Kota. Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan, 14(2), 160–180. https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2017.vol14(2).1027

Ichsan, J. R., Suraji, M. A. P., Muslim, F. A. R., Miftadiro, W. A., & Agustin, N. A. F. (2021). Media Audio Visual dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Seminar Nasional Hasil Riset Dan Pengabdian Ke-III (Snhrp-III 2021), 183–188.

Karlina, H. (2017). Penggunaan Media Audio-Visual Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Naskah Drama. Literasi : Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia Serta Pembelajarannya, 1(1), 30.

Logowo, P. (2020). Penggunaan Media Audiovisual Dalam Pembelajaran Menulis Puisi Pada Siswa Kelas VIII C SMPN 7 Kota Jambi. In Skripsi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Penididikan, Universitas Jambi.

Marzuqi, I. (2019). Pendidikan dan Latihan Profesi Guru(PLPG) Mapel Dalam Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia. In Hakikat Keterampilan Berbahasa (Vol. 2, Issue 15).

Maulana, R. H. (2021). Efisiensi Penggunaan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Meningkatkan Keterampilan Bebicara Siswa. Prosiding Seminar Nasional PBSI-IV Tahun 2021, 2012, 4–7.

Nurseto, T. (2011). Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, Volume 8 Nomor 1, April 2011. Jurnal Ekonomi & Pendidikan, 8(1), 19–35. https://media.neliti.com/media/publications/17286-ID-membuat-media-pembelajaran-yang-menarik.pdf

Prasetyo, B., & Baehaqie, I. (2017). Pengembangan Media Video Animasi Untuk Pembelajaran Memproduksi Teks Laporan Hasil Observasi. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(2), 41–47.

Downloads

Published

2025-11-01