UPAYA MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA NYARING MENGGUNAKAN MEDIA PUZZLE DALAM MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING SISWA KELAS III SDN PULUHAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.35236Keywords:
Puzzle, Problem Based Learning, Reading AloudAbstract
The purpose of this study is to determine how well grade III students at Puluhan State Elementary School can read aloud when employing puzzles in the Problem-Based Learning (PBL) model. This study is a Classroom Action Research (CAR). The subjects consisted of 23 grade III students, including 11 male and 12 female students. Data were collected through observation and oral tests. The data analysis technique used was quantitative. Quantitative techniques were employed to manage the quantitative data in the form of student test results and observations of the implementation of learning. The results of the pre-cycle study showed 48% mastery and 52% non-mastery among the students. In Cycle I, there was an increase, with 70% mastery and 30% non-mastery. In Cycle II, a significant improvement was observed, with 87% mastery and only 13% non-mastery. Therefore, using puzzle media in the PBL model can improve the reading aloud skills of third-grade students at SDN Puluhan.
Downloads
References
Alam, S. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Upaya Peningkatan Keterampilan Membaca Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas VI MI Ujung Bulo. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(1), 106–121. https://doi.org/10.55606/jpbb.v2i1.1050
Aprilia;, Asrin;, & Rosyidah, A. N. K. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Cerita Bergambar Terhadap Keterampilan Membaca Nyaring Siswa. Journal of Classroom Action Research, 5, 30–34. http://jppipa.unram.ac.id/index.php/jcar/index
Arikunto, S. (2021). Penelitian Tindakan Kelas: Edisi revisi. Bumi Aksara.
Ayu, R. R., & Sobri, M. (2024). Penerapan Media Puzzle untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA. 3(1), 201–210. https://journal.mudaberkarya.id/index.php/JoME
Darwis, N., Adiyasman;, & Efendi, R. (2024). Bentuk-Bentuk Tes dan Karakteristiknya. 8, 296–306.
Dwi L, N. D., Ibrahim, M., Amin, S. M., & Kasiyun, S. (2021). Analisis Faktor-Faktor yang Menghambat Belajar Membaca Permulaan Pada Siswa Sekolah Dasar. Research & Learning in Elementary Educational, 5(4), 2611–2616.
Dwi Permata, R. (2020). Pengaruh Permainan Puzzle Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Anak Usia 4-5 Tahun. PINUS: Jurnal Penelitian Inovasi Pembelajaran, 5(2), 1–10. https://doi.org/10.29407/pn.v5i2.14230
Dyansatithi, N., & Hasanah, M. (2024). Positive Reinforcement Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Nyaring. Psikodinamika: Jurnal Literasi Psikologi, 4(1), 015–024. https://doi.org/10.36636/psikodinamika.v4i1.3873
Eggy Rokhmatulloh, & Eyus Sudihartinih. (2022). Membangun Literasi Membaca Pada Anak Melalui Metode Membaca Nyaring (Read Aloud). Cendekia: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 16(1), 54–61. https://doi.org/10.30957/cendekia.v16i1.703
Elan, E., Muiz L, D. A., & Feranis, F. (2017). Penggunaan Media Puzzle untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri. Jurnal Paud Agapedia, 1(1), 66–75. https://doi.org/10.17509/jpa.v1i1.7168
Gagah, D., & Pia, S. (2024). Metode Pengumpulan Data Penelitian. Metode Pengumpulan Data Penelitian, 3(5), 5423–5443.
Hamdar, E., Hasmah, C., & M. Faqih, A. (2020). Peningkatan Keterampilan Belajar Bahasa Indonesia Tentang Membaca Nyaring Dengan Metode Demonstrasi Pada Siswa Kelas III SD. JURNAL HURRIAH: Jurnal Evaluasi Pendidikan Dan Penelitian, 1(1), 28–37. https://doi.org/10.56806/jh.v1i1.5
Huda, A. A. (2023). Peningkatan Kemampuan Membaca Nyaring Melalui Media Komakas. 0411, 7–9.
Husnussyifa, A., & Rokmanah, S. (2023). Penerapan Metode Membaca Nyaring Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas 1 SD Negeri Purwakarta I. Nucl. Phys., 13(1), 104–116.
Kanonire, T., Lubenko, J., & Kuzmina, Y. (2022). The Effects of Intrinsic and Extrinsic Reading Motivation on Reading Performance in Elementary School. Journal of Research in Childhood Education, 36(1), 1–13. https://doi.org/10.1080/02568543.2020.1822961
Kombong, K., Zulham, M., & Putri, I. (2022). Peningkatan Kemampuan Membaca Nyaring Menggunakan Media Big Book. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 8(2), 826–836. https://doi.org/10.30605/onoma.v8i2.2110
Lilia Harahap, A., Monang, S., & Yusniah. (2023). Strategi Reading Aloud (Membaca Nyaring) dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Kelas III SDN 0906 Padang Sihopal. Edu Society: Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial, Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 1033–1047. file:///C:/Users/ACER/Downloads/380-Article Text-1472-1-10-20230810 (1).pdf
Madu, F. J., & Jaman, M. S. (2021). Kemampuan Membaca Nyaring Siswa SDI Bea Kakor, Kecamatan Ruteng. 2(2), 41–50.
Marantika, C. (2019). Pengaruh Buku Cerita Bergambar Terhadap Keterampilan Membaca Nyaring Siswa Kelas III MIN 7 Bandar Lampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Maulida, A., & Zulfitria. (2018). Pengembangan Kecerdasan Interpersonal Anak Autis Melalui Pemanfaatan Media Puzzle Pada Siswa Kelas 2 Sekolah Dasar. Jurnal Holistika, 1(2), 120–130. https://scholar.google.co.id/citations?view_op=view_citation&hl=id&user=FRKlSUwAAAAJ&citation_for_view=FRKlSUwAAAAJ:2osOgNQ5qMEC
Mustajab, A., Rahmawati, P., & Yenda, K. (2024). Penerapan Media Puzzle Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Kelas I SDN 16 Sungai Goa. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 45–51. https://doi.org/10.25078/aw.v9i1.2985
Nari, N., Akmay, Y., & Sasmita, D. (2020). Penerapan permainan puzzle untuk meningkatkan kemampuan membilang. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 7(1), 44–52. https://doi.org/10.21831/jppfa.v7i1.26499
Neteria, F., Mulyadiprana, A., & Respati, R. (2020). Puzzle Sebagai Media Pembelajaran Inovatif dalam Mata Pelajaran IPS Bagi Guru di Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(4), 82–90. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v7i4.25809
Nofziarni, A., Hadiyanto, Fitria, Y., & Bentri, A. (2020). Pengaruh Penggunaan Model Problem Based Learning (PBL) Terhadap Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Novelni, D., & Sukma, E. (2021). Analisis Langkah-Langkah Model Problem Based Learning Dalam Pembelajaran Tematik Terpadu Di Sekolah Dasar Menurut Pandangan Para Ahli. Journal of Basic Education Studies, 4(1), 3869–3888.
Nurhidayat, A., Sunaengsih, C., & Herlina, Y. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Pada Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas 3. 4(2), 51–59.
Nurlita Sari, V. L. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Pop-Up Book Terhadap Keterampilan Membaca Nyaring Pada Peserta Didik Sekolah Dasar Nurlita. 08, 1–7.
Nurul Huda, D. (2023). Model Problem Based Learning Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa SD di Majalengka. Buletin Ilmiah Pendidikan, 2(2), 179–189. https://doi.org/10.56916/bip.v2i2.515
Octaviana, A., Kurniawati, R. P., & Chasanah, S. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Berbantuan Media Puzzle Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila Siswa Kelas II SDN 01 Manisrejo. Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 87–92.
Prawiyogi;, A. G., Sadiah;, T. L., Purwanugraha;, A., & Elisa, P. N. (2021). Penggunaan Media Big Book untuk Menumbuhkan Minat Baca Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 446–452. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Rajagukguk, S. (2023). Penerapan Project Based Learning Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa SD. ELEMENTARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 3(1), 1–12. https://doi.org/10.51878/elementary.v3i1.1945
Rosmiati, S., Iswara, P. D., & Djuanda, D. (2024). Pengembangan Media Flipbook Audio sebagai Media Pembelajaran Membaca Nyaring di Kelas II SD. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 10(3), 2909–2920. https://doi.org/10.30605/onoma.v10i3.3985
Setiani, A. (2019). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Nyaring Menggunakan Media Cerita Bergambar Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Untuk Siswa Kelas II SD Negeri 84 Kota Bengkulu (Doctoral dissertation, IAIN Bengkulu).
Suyatno, U. (2022). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar Melalui Media Kartu Huruf. Journal of Early Childhood Islamic Education, 1(1), 31–40. https://doi.org/10.31949/ra.v1i1.2596
Syahid;, S. N. L., Maula;, L. H., Nurmeta;, I. K., Sulastri;, A., & Ruslani. (2022). Meningkatkan Kemampuan Membaca Nyaring Siswa SD melalui Media Pembelajaran Diorama Lingkungan. Jurnal Basicedu, 5(5), 3(2), 524–532. https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
Tamara, M., Aprinawati, I., & Fadhilaturrahmi. (2023). Penerapan Metode Pembelajaran Drill Berbantuan Media Membaca Nyaring Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Program Studi PGMI, 10(2), 185–194.
Toja, Apolonia., E., Puang, Desi., Maria., E., & Bunga, Maria., Herliyani., D. (2022). Penggunaan Media Cerita Bergambar untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Nyaring pada Peserta Didik Kelas IIII SDK Nita 1. Journal Nagalalang Primary Education, 4(2), 1–5.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















