TRANSFORMASI SOSIAL MELALUI PENDIDIKAN NONFORMAL: STUDI PUSTAKA TENTANG PRAKTIK PEMBERDAYAAN BERBASIS KOMUNITAS DI INDONESIA TIMUR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.35778Keywords:
Nonformal Education, Community-Based Empowerment, Social TransformationAbstract
Development disparities and limited access to formal education in Eastern Indonesia have led communities to adopt nonformal education as a key strategy for empowerment. This study aims to analyze how nonformal education practices drive social transformation in the region. Using a systematic literature review methodology, the research examined 32 scholarly sources published between 2010 and 2025 from databases including Google Scholar and Garuda. Thematic analysis focused on empowerment models, roles of local actors, social impacts, and implementation challenges. Findings reveal that nonformal education in Eastern Indonesia is deeply rooted in local wisdom, facilitated by customary leaders and religious figures, and fosters critical consciousness and collective action. Social transformation manifests through increased public participation, local economic strengthening, and evolving gender relations. However, program sustainability is hindered by short-term funding dependencies and weak integration with regional policies. The study underscores the need for institutional recognition of nonformal education as an equal pillar in human development.
Downloads
References
Calista, C. P., Putra, F. A. I., Maulita, F., Zahra, M., & Syakirah, N. A. (2025). Kesenjangan Pendidikan Antara Wilayah Pedesaan Dan Perkotaan: Analisis Kebijakan Dan Praktik Di Indonesia. Integrative Perspectives of Social and Science Journal, 2(03 Juni), 3965–3978.
Damayanti, D. P. (2025). Analisis Implementasi Kebijakan Merdeka Belajar Dalam Satuan Pendidikan Nonformal di Indonesia. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(7), 7033–7043.
Dendra, S. (2025). Pemberdayaan masyarakat dalam meningkatkan produktivitas pertanian berkelanjutan: Aset Based Community Development kampung Cipulus Desa Mandalasari kecamatan Cikancung Kabupaten Bandung [PhD Thesis, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati Bandung]. https://digilib.uinsgd.ac.id/119084/
Efendi, R., Siregar, R. M., Haqq, W., Siregar, J., & Hasibuan, H. (2025). PEMETAAN ASET DAN POTENSI EKONOMI LOKAL MASYARAKAT DUSUN P. NAULI: STRATEGI PEMBERDAYAAN MELALUI PROGRAM KKN BERBASIS ASSET BASED COMMUNITY DEVELOPMENT (ABCD). Media Mahardhika, 24(1), 111–121.
Erfain, E. (2025). Aktivisme Sosial: Bentuk Partisipasi Masyarakat Sipil dalam Perubahan Sosial. Journal of Humanities, Social Sciences, and Education, 1(7), 11–19.
Ghale, A. J. D., Elaman, G. M. P. T., Bana, E. C., Iri, G. K., Jemahan, M. J. D. C., Teti, T. A., & Lawalu, E. M. (2025). Pengaruh Tingkat Pendidikan terhadap Kemiskinan di Kota Kupang Nusa Tenggara Timur. SCIENTIFIC JOURNAL OF REFLECTION: Economic, Accounting, Management and Business, 8(3), 778–784.
Hardiningsih, T., & Indah, R. (2025). Peran Mahasiswa dalam Transformasi Digital untuk Pengembangan Wirausaha dan Pendidikan Nonformal di Desa Laju Kidul, Kec. Singgahan Kab. Tuban. All Fields of Science Journal Liaison Academia and Sosiety, 5(2), 397–404.
Kamaruddin, S. A. (2025). Peran Pendidikan dalam Pembangunan Masyarakat Tangguh Bencana (Perspektif Sosiologi). Edu Sociata: Jurnal Pendidikan Sosiologi, 8(1), 194–202.
Kretzmann, J. P., & BEAULIEU, L. J. (2021). Mapping community capacity. Community Organizing and Community Building for Health and Social Equity, 166.
Luthfyah, N. J., Dwi, Y., Aina, I., & Hukma, T. (2025). Paguyuban Sekarwangi Sebagai Sarana Pendidikan Nonformal dalam Penguatan Identitas Budaya dan Potensi Peserta Didik. Jurnal ISO: Jurnal Ilmu Sosial, Politik dan Humaniora, 5(1), 10–10.
Maulana, C. (2025). DASAR-DASAR SOSIOLOGIS DAN ANTROPOLOGIS PENDIDIKAN. AL MIDAD: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Studi Keislaman, 1(2), 56–68.
Nisa, C. F., Taher, A. R. Y., Ananta, P., & Suparta, I. W. (2025). Analisis Ketimpangan Pembangunan Daerah Di 34 Provinsi Indonesia. E-journal Field of Economics, Business and Entrepreneurship (EFEBE), 3(2), 454–466.
Putra, A., & Dewi, S. R. (2023). Strategi pembelajaran dalam komunitas belajar (Studi pada kelompok anak jalanan). Jurnal Obor Penmas: Pendidikan Luar Sekolah, 6(1), 1–11.
Rahman, A., Naldi, W., Arifin, A., & Mujahid, F. (2021). Analisis UU Sistem Pendidikan Nasional Np 20 Tahun 2003 dan Implikasinya terhadap Pelaksanaan Pendidikan di Indonesia. Analisis Uu Sistem Pendidikan Nasional Nomor 20 Tahun 2003 Dan Implikasinya Terhadap Pelaksanaan Pendidikan Di Indonesia, 4(1), 98–107.
Rahmat, H. K., Subaidah, S., Darojah, I., & Mulyana, A. (2025). RELEVANSI PENDIDIKAN KRITIS DALAM MENGHADAPI BERBAGAI TANTANGAN PENDIDIKAN KONTEMPORER [THE RELEVANCE OF CRITICAL EDUCATION IN FACING VARIOUS CHALLENGES OF CONTEMPORARY EDUCATION]. Acta Islamica Counsenesia: Counselling Research and Applications, 5(1), 23–42.
Ritonga, U. S. (t.t.). Identifikasi Kegiatan Pemberdayaan Masyarakat Untuk Pembangunan Kesejahteraan. Diambil 12 November 2025, dari https://www.researchgate.net/profile/Utan-Sahiro-Ritonga/publication/395019588_Identifikasi_Kegiatan_Pemberdayaan_Masyarakat_Untuk_Pembangunan_Kesejahteraan/links/68b07ae96327cf7b63da1678/Identifikasi-Kegiatan-Pemberdayaan-Masyarakat-Untuk-Pembangunan-Kesejahteraan.pdf
Saragih, E. Y. B. (2024). Studi Literatur Review: Pengembangan Keahlian dan Keterampilan Kewirausahaan Melalui Pendidikan Non-Formal di Masyarakat. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(24.2), 353–369.
Setiaman, A. (2023). MEWUJUDKAN CITARUM HARUM MELALUI PEMBERDAYAAN MASYARAKAT SEKITAR BANTARAN SUNGAI: MEWUJUDKAN CITARUM HARUM MELALUI PEMBERDAYAAN MASYARAKAT SEKITAR BANTARAN SUNGAI. Jurnal Kajian Budaya dan Humaniora, 5(3), 242–250.
Setiawan, A. H., & Windayanti, W. (2025). Pesantren dan Transformasi Sosial: Studi Kualitatif tentang Peran Pesantren dalam Pemberdayaan Masyarakat di Bandar Lampung. Jurnal at-Taghyir: Jurnal Dakwah dan Pengembangan Masyarakat Desa, 7(2), 401–426.
Sholichah, H., Al Fajar, A. H., Syamraeni, S., & Mudfainna, M. (2025). Systematic Literature Review: Pemberdayaan Masyarakat Inklusif Untuk Mewujudkan Keadilan Sosial. JURNAL SOSIAL EKONOMI DAN HUMANIORA, 11(1), 27–40.
Simbolon, G. (2024). Relevansi Kebebasan Belajar Dalam Konteks Pendidikan Non Formal. Nuansa Pembelajaran Sosiologi, Social Science Dan Ilmu Pengetahuan Sosial, 99. https://www.researchgate.net/profile/Adi-Wijayanto-2/publication/384498300_Nuansa_Pembelajaran_Sosiologi_Social_Science_dan_Ilmu_Pengetahuan_Sosial/links/66fbca35553d245f9e45e24a/Nuansa-Pembelajaran-Sosiologi-Social-Science-dan-Ilmu-Pengetahuan-Sosial.pdf#page=110
Tobondo, Y., Sigilipu, F., & Juliana, S. (2025). Pariwisata Budaya sebagai Media Pendidikan Nonformal: Studi Literatur atas Peran Transformasi Sosial Berbasis Warisan Budaya. Manajemen, Bisnis, Pariwisata & Akuntansi, 2(1), 1–8.
Triono, T. A. (2025). Konsep Pemberdayaan Masyarakat Berbasis Potensi Lokal: Hamemayu Hayuning Bawana Di Daerah Istimewa Yogyakarta. Journal of Society Bridge, 3(1), 27–38.
Wahib, M., & Susanto, A. (2024). Pendidikan Berbasis Komunitas: Membangun Ekonomi Kerakyatan Melalui Keterlibatan Masyarakat. Journal of Economics, Business, Management, Accounting and Social Sciences, 2(6), 330–341.
Yaqin, A. (2025). Strategi Pemberdayaan Komunitas Dalam Pengelolaan Sampah Organik dan Anorganik di Lingkungan Kabupaten Sumenep. Al Iman: Jurnal Keislaman dan Kemasyarakatan, 9(1), 1–2.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















