IMPLEMENTASI PENGENDALIAN MUTU PADA PENDIDIKAN INFORMAL DI INDONESIA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.35833Abstract
Informal education is a learning pathway that takes place within the family and community environment through natural, flexible, and continuous learning processes. This study aims to examine the implementation of quality control in informal education in Indonesia, particularly from the Islamic perspective which emphasizes the development of character, morality, and spirituality from an early age. This research employs a qualitative approach using library research methods, supported by descriptive-analytical and content analysis techniques. The findings indicate that the family functions as the primary and foundational educational institution in shaping a child's personality. The effectiveness of informal education can be observed through the development of moral, spiritual, social, and cognitive aspects reflected in a child's behavior and interaction patterns. The implementation of quality control in informal education can be strengthened through religious habituation, parental role modeling, supportive social environments, and collaborative efforts among families, communities, and religious institutions. Therefore, informal education holds strategic significance in cultivating noble character and strong personality foundations as an integral part of the national education system.
Downloads
References
Abdullah, M. (2022). LEMBAGA PENDIDIKAN SEBAGAI SUATU SISTEM SOSIAL (Studi Tentang Peran Lembaga Pendidikan di Indonesia Dalam Perspektif Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional). Mamba’ul ’Ulum, 18(1), 38–48. https://doi.org/10.54090/mu.56
AF, M. A., Nurfadilah, K., & Hilman, C. (2022). Pendidikan Luar Sekolah dalam Kerangka Pendidikan Sepanjang Hayat. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 2(2), 90–95. https://doi.org/10.54371/jiepp.v2i2.216
Burhanudin, & Ibrahim, H. M. (2024). Mandalika: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Bahasa Vol 2 No 2 2024 ANALISIS KONSEP PENGEMBANGAN MUTU DAN PENGENDALIAN MUTU PENDIDIKAN ISLAM. Mandalika:JurnalIlmuPendidikandanBahasa, 2(2), 121–133.
Fanani, I. M., & Faslah, R. (2025). STRATEGI PENGENDALIAN MUTU PENDIDIKAN INFORMAL DALAM UPAYA MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN PAI DI LUAR SEKOLAH. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 1002, 329–342.
Framanta, G. M. (2021). PENGARUH LINGKUNGAN KELUARGA TERHADAP KEPRIBADIAN ANAK. JPdK (JURNAL PENDIDIKAN Dan KONSELING), 1(2), 146–156.
Irsalulloh, D. B., & Maunah, B. (2023). PENDIKDAS : Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar Abstrak PENDAHULUAN Lembaga pendidikan adalah tempat di mana proses pendidikan berlangsung dengan tujuan mengubah perilaku individu menjadi lebih baik melalui interaksi dengan lingkungan . Lingkungan pendidikan . 04(02), 17–26.
Kusmiran, Husti, I., & Nurhadi. (2022). Pendidikan Formal, Non Formal dan Informal dalam Desain Hadits Tarbawi. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia, 1(2), 485–492. https://doi.org/10.31004/jpion.v1i2.82
Mildawati, T., & Tangngareng, T. (2023). Jenis-Jenis Pendidikan ( Formal , Nonformal Dan Informal ) Dalam Perspektif Islam. Vifada Journal of Education, 1(2), 1–28. https://jurnal.vifada.id/index.php/edu/article/view/55
Nuryanto, & Sugiyanto. (2024). Implementasi Kebijakan Pembangunan Masyarakat Berbasis RW (A. N. Hidayah (ed.)). Deepublish. https://books.google.co.id/books?id=dlszEQAAQBAJ
Raudatussaadah, Nasution, N. A., Situmorang, K., & Alfani, R. (2023). Pendidikan Luar Sekolah Dalam Konteks Pendidikan Islam. Journal of Management and Social Sciences (JMSC), 1(1), 52–63.
Risady, I. E., Maemunaty, T., Bahar, A., & Handoko, T. (2022). EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN PROGRAM PENDIDIKAN KESETARAAN PAKET C PADA MASA PANDEMI COVID-19. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 1783–1789.
Rochim, A. S., & Faslah, R. (2025). Implementasi Sistem Pengendalian Mutu pada Lembaga Pendidikan Non Formal. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 8(8), 8800–8807. https://doi.org/10.54371/jiip.v8i8.8697
Sulaeman, D. (2022). Komparasi Pendidikan Non Formal Dan Informal Pada Lembaga Satuan Paud Sejenis. Jurnal Tahsinia, 3(2), 138–146. https://doi.org/10.57171/jt.v3i2.332
Tanto, O. D., Saputri, S. W. D., Hapsari, S. M., Tittandi, N. A., & Zulaikhah, S. (2024). Interpertasi Fungsi Pendidikan Informal sebagai Dasar Penyelenggaraan Pembelajaran PAUD. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(20), 1525–1538.
Wahidin, & Affandi, M. (2025). BUKU REFERENSI PENJAMINAN MUTU PENDIDIKAN (1st ed.). MPI (Media Penerbit Indonesia).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















