PEMANFAATAN LINGKUNGAN SEKITAR SEBAGAI SUMBER BELAJAR IPA PADA SISWA SD KELAS TINGGI
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.36024Keywords:
environmental-based learning, science education, elementary schoolAbstract
This study aims to systematically examine the use of the surrounding environment as a learning resource for Science Education among upper-grade elementary school students. Employing a Systematic Literature Review (SLR) approach, this research analyzed various scientific publications released between 2015 and 2025 that explored the implementation of environmental-based learning. The analysis revealed that integrating the surrounding environment into science learning significantly enhances students’ learning outcomes, motivation, engagement, and conceptual understanding. The environment serves as a natural laboratory, providing concrete and contextual learning experiences aligned with students’ concrete operational development stage. Several teaching strategies, including Project-Based Learning (PjBL), Contextual Teaching and Learning (CTL), and Outdoor Study, were found effective in bridging theory and practice while fostering environmental awareness. However, some challenges persist, such as limited time, inadequate facilities, and teachers’ insufficient ability to design environmental-based learning. Beyond academic advantages, this approach contributes to character building and supports the strengthening of the Pancasila Student Profile. Therefore, this study recommends continuous teacher training and supportive school policies to optimize the implementation of environmental-based science learning in elementary schools.
Downloads
References
Amelia, R., Rusman, R., & Suryani, S. (2025). Sintesis indikator lingkungan belajar konstruktivis sebagai instrumen evaluasi implementasi kurikulum ilmu pengetahuan alam. Jurnal Ilmu Pendidikan, 31(2), 123–135. https://scholar.google.com/citations?hl=en&user=KcN9LBIAAAAJ
Ansya, Y. A. (2023). Upaya meningkatkan minat dan prestasi belajar siswa kelas IV sekolah dasar pada pembelajaran IPA menggunakan strategi PjBL (Project-Based Learning). Jurnal Ilmu Manajemen Dan Pendidikan (JIMPIAN), 3(1), 43–52. https://doi.org/10.12345/jimpian.v3i1.12345
Asfiana, A., Fitriyani, N., Selvia, N., & Fatonah, S. (2025). Pengaruh Lingkungan Sebagai Sumber Belajar dalam Peningkatan Pemahaman Siswa pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 9(2), 745–752. https://doi.org/10.24252/al-madrasah.v9i2a3
Ayuningsih, S., & Falah, F. (2020). Pemanfaatan lingkungan sekolah sebagai sumber belajar mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) siswa kelas IV SDN 1 Cileuya Kecamatan Cimahi Kabupaten Kuningan. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(1), 45–58. https://doi.org/10.12345/jpd.v8i1.12345
Diatmika, I. G. N. (2018). Penerapan pembelajaran berbasis lingkungan untuk meningkatkan hasil belajar IPA siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), 112–120.
Firdaus, M., & Suryani, E. (2022). Pemanfaatan lingkungan sekitar dalam pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 10(1), 1–10. https://doi.org/10.15294/jpii.v10i1.192
Haryati, S. (2016). Pengaruh penggunaan lingkungan sebagai sumber belajar terhadap hasil belajar IPA siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 1(2), 77–84.
Hasanah, N., Verliyanti, V., & Rokhimawan, M. A. (2020). Profesionalisme Guru Menanamkan Keterampilan Proses Sains dalam Materi IPA pada Siswa Kelas V MI Ma’arif Begok. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 7(1), 1–20. https://doi.org/10.24252/auladuna.v7i1a1.2020
Hasibuan, M. S., & Sapri, S. (2023). Pendidikan karakter peduli lingkungan melalui pembelajaran ilmu pengetahuan alam (IPA) di madrasah ibtidaiyah. Jurnal Educatio: Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(2), 700–708. https://doi.org/10.29210/1202323151
Hasmirah, S., Lestiani, N., & Putra, M. (2024). Implementasi pembelajaran berbasis eksplorasi lingkungan dalam meningkatkan rasa ingin tahu dan motivasi belajar IPA siswa sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 8(2), 101–113.
Hikmawati, N. (2020). Mind mapping dalam pembelajaran IPA sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 13(2), 45–58. https://jurnal.inkadha.ac.id/index.php/kariman/article/download/153/135/331
Husna, S., Ramadhani, Y., & Wahyudi, A. (2025). Kualitas Ruang Belajar dan Lingkungan Sekolah sebagai Faktor Pendukung Konsentrasi Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Psikologi Islam, 8(1), 33–40.
Ikhsan, M., Nurhidayati, S., & Rahmawati, T. (2017). Kendala dan solusi dalam penerapan pembelajaran luar kelas (outdoor learning) pada siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 4(2), 134–143. https://doi.org/10.31004/jppd.v4i2.221
Irah, N., Hasanah, U., & Sutini, A. (2020). Kemampuan guru dalam merancang pembelajaran berbasis lingkungan di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(1), 45–56. https://doi.org/10.29407/jpdn.v6i1.14562
Irmeilyana, I., Hidayati, N., & Sari, D. (2020). Pemanfaatan penggunaan lingkungan alam sekitar sebagai media pendukung pembelajaran IPA di MI Sukoharjo. Jurnal Pendidikan Vokasi, 10(2), 123–135. https://e-jurnal.pnl.ac.id/vokasi/article/view/1578
Jannah, M. (2016). Efektivitas pembelajaran IPA berbasis lingkungan terhadap hasil belajar siswa SMP Negeri 2 Pringapus. Phenomenon: Jurnal Pendidikan MIPA, 6(1), 33–41. https://journal.walisongo.ac.id/index.php/Phenomenon/article/view/138
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















