INTEGRASI PENGEMBANGAN DAN ETIKA DIGITAL DALAM PEMANFAATAN CANVA SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI ERA DIGITAL

Authors

  • Jefpi Milda Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Aqila Muthmainna Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Karoma Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Muhammad Isnaini Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.36329

Keywords:

Digital Ethics, Canva, Learning Media

Abstract

This study examines the integration of media development and digital ethics in the utilization of Canva as a learning media for Islamic Religious Education (PAI) in the digital era. The purpose of this research is to analyze how Canva can be effectively used as a PAI learning tool while applying digital ethics principles in accordance with Islamic values. This study employs a library research method by collecting data through the review of books, journals, scientific articles, and digital documents related to learning media, educational technology, and digital ethics. The data obtained were analyzed qualitatively to identify concepts, principles, and best practices in using Canva in PAI classrooms. The results indicate that Canva enables teachers to present abstract materials in a visual, engaging, and interactive manner, thereby enhancing students’ understanding and learning motivation. Moreover, the application of digital ethics ensures that media usage remains aligned with moral values and Islamic character, making PAI learning effective, creative, and responsible.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adventyana, B. D., Salsabila, H., Sati, L., Bunga, P., Galand, J., & Istiqomah, Y. Y. (2023). Media Pembelajaran Digital sebagai Implementasi Pembelajaran Inovatif untuk Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(1), 3951–3955.

Ika, A., & Ninta, S. (2023). Pemanfataan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Masa Kini dalam Kurikulum Merdeka. AL-Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 1(3), 39–49.

Nasution, A. Z., Musril, H. A., Derta, S., & Rahmat, T. (2025). Perancangan Media Belajar Mandiri Berbasis Canva Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Untuk Siswa Sma N 1 Matur. Intellect : International Journal of Innovation Learning and Technology, 04(01), 157–170.

Nur, D., Sari, I., Sugiarto, W., Sabilla, R., Zidanurrohim, A., Nurjanah, A., Dahlan, U. A., Dahlan, U. A., Dahlan, U. A., Dahlan, U. A., Dahlan, U. A., & Dahlan, U. A. (2023). Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran yang Menarik di Era Digital. PIJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 2(1), 75–86. https://doi.org/10.58540/pijar.v2i1.475

Salmin, Yeni Arnaningsih, Ati Nurhayati, Ahyar, Humaidin, & Ahmadin Agussalam. (2025). Strategi Integrasi Pendidikan Agama Islam dengan Teknologi Digital untuk Meningkatkan Pemahaman dan Pengamalan Siswa di Sekolah. Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 222–236.

Setiawan, I., Chalim, A., Rahma, A., Malang, P. N., Chalim, A., & Astrifidha, R. A. (2025). Etika digital dalam perspektif pendidikan agama islam. AL-IMAN: Jurnal Keislaman Dan Kemasyarakatan, 9(1), 284–304.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi (Mixed Methods). Alfabeta.

Suriyati, Abubakar, Taufiq Nur, Agus Swito, & Nuraeni. (2024). Pemanfaatan Media Canva Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Menengah Pertama. AL-QALAM : Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan, 16(1), 55–62. https://doi.org/10.47435/al-qalam.v16i1.2529

Suwahyu, I. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Canva Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. INTEC Journal: Information Technology Education Journal, 3(3), 15–20.

Veronika. (2018). Studi Kasus Implementasi Konsep Digital Media dan Jurnalis Digital Di Net. Jurnal KOMUNIKATIF, 7(1).

Wijaya, J. P., & Nurmawati. (2025). Pemanfaatan Media Interaktif Berbasis Aplikasi Canva Dalam Pembelajaran PAI Di SMPN 1 Stabat Kabupaten Langkat. Rabbani: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(1), 40–55.

Downloads

Published

2025-12-12