EFEKTIVITAS METODE MATEMATIKA GASING DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN PERHITUNGAN DASAR MAHASISWA BARU : STUDI PRA-EKSPERIMENTAL PADA PROGRAM MATRIKULASI UNIVERSITAS INTERNASIONAL PAPUA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.36665Keywords:
matematika gasing, bridging program, basic arithmetic, puncak regencyAbstract
Basic arithmetic ability is a fundamental competence required for new students, particularly in science and education study programs. However, disparities in secondary education quality in frontier, outermost, and underdeveloped regions (3T) often lead to gaps in mathematical proficiency among new students. This study aims to evaluate the effectiveness of the Matematika Gasing (Easy, Fun, and Enjoyable) method within a bridging program to enhance basic arithmetic learning outcomes for students from Puncak Regency and its surroundings. This research employed a quantitative method with a One-Group Pretest-Posttest design. The sample consisted of 27 new students from various study programs selected using the saturation sampling technique. The instrument used was an integer operation test with a maximum score of 20. Data analysis utilized the Wilcoxon Signed-Rank test and Normalized Gain (N-Gain). The results showed a significant increase in the average score from 6.48 (pre-test) to 12.11 (post-test) with a -value < 0,05. The effectiveness test revealed an N-Gain value of 0.45 (Medium category). These findings indicate that the Gasing method is effective as a pedagogical intervention to restore basic mathematical skills and reduce academic gaps among new students.
Downloads
References
Gunada, I. W., Sutrio, Wahyudi, Ayub, S., Makhrus, M., & Abadi, M. (2023). Pelatihan Tes Penalaran Matematika Bagi Siswa SMA Untuk Menghadapi Seleksi Nasional Berbasis Tes (SNBT). Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 6(2), 179–185. https://doi.org/10.29303/jpmpi.v6i2.4128
Hake, R. R. (1998). Interactive-engagement versus traditional methods: A six-thousand-student survey of mechanics test data for introductory physics courses. American Journal of Physics, 66(1), 64-74.
Hayqal, M. R., & Najicha, F. U. (2023). Peran Pendidikan Pancasila sebagai Pembentuk Karakter Mahasiswa. Civic Education: Media Kajian Pancasila Dan Kewarganegaraan,7(1), 55-62. https://doi.org/10.36412/jce.v7i1.6165
Herlina, E., Utomo, S., & Subakti, H. (2020). Pengaruh Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Negeri Sekecamatan Klirong Tahun Ajaran 2020/2021. Jurnal Kewarganegaraan, 4(2), 241-248.
Himmah, K., Asmani, J. M., & Nuraini, L. (2021). Efektivitas Metode Jarimatika dalam Meningkatkan Kemampuan Berhitung Perkalian Siswa. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 1(1), 57–68. https://doi.org/10.35878/guru.v1i 1.270
Lestari, O. R., & Hardini, A. T. A. (2022). Keefektifan Metode Matematika GASING Dalam Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Perkalian Dua Digit Untuk Siswa Kelas VI SD. Jurnal Kewarganegaraan, 6(2), 2498–2506.
Maharani, D., & Meynawati, L. (2024). Sisi Terang dan Gelap: Digitalisasi pada Perkembangan Pendidikan Indonesia. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 89-98. DOI: https://doi.org/10.58192/sidu.v3i1.1771
Mutiara, Hardianto Rahman, & Hotimah. (2024). Pengaruh Metode Pembelajaran Matematika GASING (Gampang, Asyik, Menyenangkan) terhadap Kemampuan Numerasi Siswa Kelas IV SD. Jurnal Metafora Pendidikan (JMP), 2(2), 60–71.
Pandi, A., Adim, S., Syafi, I., Fadilah, S., Wulan, N., & Ilmiah, P. K. (2024). Strategi Pengelolaan Kelas dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Fiqih di MDT Al-Munjiyat Pontianak. Jurnal Ilmiah Edukatif, 10(1), 109-121. DOI: https://doi.org/10.37567/jie.v10i1.2857
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 7911–7915. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.9498
Rahim, A., Yusnan, M., & Kamasiah. (2021). SISTEM PENGEMBANGAN MINAT BELAJAR SISWA DALAM PROSES PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DASAR. Taksonomi Jurnal Pendidikan Dasar,1(1),43–51.https://doi.org/10.35326/taksonomi.v2i2
Rahmadani, E., Rahmawati, R., & Nasaruddin, N. (2023). Pengembangan Media Papan Hitung pada Materi Konsep Operasi Hitung Bagi Siswa Sekolah Dasar. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 4(2), 944– 953. https://doi.org/10.54373/imeij.v4i 2.296
Rendang, Y., Bantas, M. G.D., & Dhiki, Y.Y. (2022). Hubungan Minat Belajar Dan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas XI Semester II SMAK St.Petrus Ende. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Flores, 5(2), 115–121. https://doi.org/10.37478/jupika.v5i2.2015
Sari, S. P., Aprilia, S., & Khalifatussadiah. (2020). Penggunaan Metode Make a Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD. Educational Journalof Elementary School,1(1),19–24. http://jurnal.umsu.ac.id/index.php/EJoES/index
Sihombing, S., Silalahi, H. R., Sitinjak, J. R., & Tambunan, H. (2021). Analisis Minat dan Motivasi Belajar, Pemahaman Konsep dan Kreativitas Siswa terhadap Hasil Belajar Selama Pembelajaran dalam Jaringan. Jurnal Pendidikan Matematika (JUDIKA EDUCATION), 4(1), 41–55. https://doi.org/10.31539/judika.v4i1.2061
Soraya, Z. (2020). Penguatan pendidikan karakter untuk membangun peradaban bangsa. Southeast Asian Journal of Islamic Education Management, 1(1), 74-81. DOI: https://doi.org/10.21154/sajiem.v1i1.10
Surya, Y. (2011). Matematika Gasing: Gampang asyik dan menyenangkan. Tangerang: PT Kandel.
Syafitri, E., Taga, G., & Seto, S. B. (2021). Metode Pembelajaran Snowball Drilling Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII MTs. Negeri Ngada. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Flores, 4(1), 42–51. https://doi.org/10.37478/jupika.v4i1.844
Waimbo, K., Ansanay, Y., Daullu, M., Numberi, G., Ayomi, D., & Keduman, W. (2023). Pengenalan penjumlahan dan perkalian bilangan menggunakan metode Matematika GASING kepada pelajar SD–SMP di lingkungan GGP Jemaat Ayalon Argapura Resimen Kota Jayapura. EBAMUKAI: Jurnal Pengabdian Ilmu Pengetahuan dan Teknologi, 2(2), 21–27.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















