PEMBELAJARAN MENDALAM MELALUI MEDIA BUKU DIARY DALAM MENGEMBANGKAN KETERAMPILAN MENULIS DAN BERBICARA SISWA

Authors

  • Estuning Dewi Hapsari Universitas PGRI Madiun
  • Dedy Richi Rizaldy Universitas PGRI Madiun
  • Eni Winarsih Universitas PGRI Madiun

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.36785

Abstract

The purpose of this study is to describe the application of in-depth learning using diary media to develop writing and speaking skills in third-grade students. The research approach used is qualitative with a descriptive qualitative research type. The research data is in the form of descriptions of learning during the learning activities. The research subjects are third-grade students. Data collection techniques used are observation, interviews, documentation, and field notes. Data analysis consists of data reduction, presentation, and conclusion. The results of the study indicate that in-depth learning with the help of diary media is able to develop students' writing and speaking skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustin, P., Prasetyo, T., & Muhdiyati, I. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Advance Organizer Terhadap Keterampilan Menulis Deskripsi Siswa Kelas IV Di Sekolah Dasar. Jurnal Pengajaran Sekolah Dasar, 3(2), 165–176. https://doi.org/10.56855/jpsd.v3i2.1116

Ar-Rasyid, Fitri, Khailla, F. D., & Lili, T. (2025). Implementasi Metode Deep Learning Dalam Meningkatkan Keterlibatan Siswa di SD. Journal of Education, Behavior, and Social Studies, 1(1), 29–40.

Chen, J. (2025). AI-Driven Personalized Education : Integrating Psychology and Neuroscience for Enhanced Learning E ciency. 1–7.

Dincel, B., & Savur, H. (2018). Diary Keeping in Writing Education. Journal of Education and Training Studies.

Fitriani, A., & Santiani. (2025). Analisis Literatur: Pendekatan Pembelajaran Deep Learning Dalam Pendidikan. Jurnal Ilmiah Nusantara ( JINU) , 2(3), 50–57.

Graham, S., & Harris, K. R. (2005). Writing Better: Effective Strategies for Teaching Students with Learning Difficulties. Paul H. Brookes Publishing.

Harianto, E. (2020). Metode Bertukar Gagasan dalam Pembelajaran Keterampilan Berbicara. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 9(4), 411–422.

Hasanah, N., & Pujiati, P. (2025). Penerapan Pendekatan Deep Learning Pada Pembelajaran Di Sekolah Dasar Kota Bekasi. El Banar : Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 8(1), 72–79.

Kurniasih, D. A. (2020). Pembiasaan Menulis Buku Harian Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis. Jurnal Profesi Keguruan, 6(1), 36–44.

Mandasaro, Natasya Alifia, Aginia, P., & Anita, A. w. (2024). Pendekatan Pembelajaran Deep Learning Sebagai Upaya Peningkatan Hasil Belajar IPAS di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Dan Pendidikan Dasar, 8(2), 218–225.

M Bambang Purwanto, Despita Despita, Mietha Nella, Dita Marisa, & Rohmial Rohmial. (2025). Pengenalan Deep Learning Bagi Guru Sekolah Menengah Kejuruan dalam Peningkatkan Literasi Teknologi Pendidikan. Indonesia Bergerak : Jurnal Hasil Kegiatan Pengabdian Masyarakat, 3(4), 51–61. https://doi.org/10.61132/inber.v3i4.1109

Nisa, C., & Fadillah, R. (n.d.). Workshop Pembuatan Media Pembelajaran Inovatif bagi Guru SD Negeri 03 Plumbon, Sukoharjo. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 178, 178–183. https://qjurnal.my.id/index.php/abdicurio

Nurhida, P., Wulan, H., Putri, F., Prasetyo, T., & Kurniasari, D. (2024). Inovasi Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Menghadapi Tantangan Globalisasi pada Siswa Sekolah Dasar. JIPSD : Jurnal Inovasi Pendidikan Sekolah Dasar , 1(1), 1–13.

Ragoonaden, K. (2015). Mindful teaching and learning: Developing a pedagogy of well-being. Canadian Journal of Education, 38(2), 1–18.

Ramadhania, S., & Yamin, Y. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Crossword Puzzle Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar Kelas II. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(3), 960–965. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i3.3042

Saputra, D., & Fidri, M. (2022). Penggunaan Media Flashcard Dalam Pembelajaran Bahasa. Jurnal As-Said, 2(1), 127–137.

Turmuzi, A. (2025). Pendekatan Deep learning untuk Menciptakan Pengalaman Belajar yang Bermakna. Journal Scientific of Mandalika (JSM) , 6(7), 1711–1719.

Wathon, A. (2024). Kesesuaian Kurikulum Merdeka dengan Kurikulum Deep Learning. ARZUSIN, 4(6), 1280–1300. https://doi.org/10.58578/arzusin.v4i6.4442

Wijaya, A. A., Haryati, T., & Wuryandini, E. (2025). Implementasi Pendekatan Deep Learning dalam Peningkatan Kualitas Pembelajaran di SDN 1 Wulung, Randublatung, Blora. Indonesian Research Journal on Education, 5(1), 451–457.

Zumrotun, E., Widyastuti, E., Sutama, S., Sutopo, A., & Murtiyasa, B. (2024). Peran Kurikulum Merdeka dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(2), 1003–1009. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i2.907

Downloads

Published

2025-12-12