PERSEPSI GURU TERHADAP PEMANFAATAN ARTIFICIAL INTELLIGENCE (AI) SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN EDUKATIF DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Putri Wulandari Universitas Jambi
  • Eka Sastrawati Universitas Jambi
  • Issaura Sherly Pamela Universitas Jambi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.36791

Keywords:

artificial intelligence, learning media, elementary schools, teacher perceptions

Abstract

This study aims to explore teachers’ perceptions of utilizing Artificial Intelligence (AI) as an educational learning medium in elementary schools. Conducted at SDN 42/IV Kota Jambi, this qualitative case study employed observations, interviews, and documentation to collect data from teachers who actively use AI in planning and implementing learning. The findings indicate that teachers perceive AI as a functional digital tool that assists in preparing materials, creating visual media, and enhancing the variety and interactivity of learning. Teachers demonstrate positive and adaptive attitudes, using AI selectively according to students’ needs while maintaining pedagogical oversight. The effectiveness of AI integration is influenced by school support, including infrastructure, leadership, and collaborative culture, as well as strategies to overcome technical and pedagogical challenges. Overall, teachers effectively utilize AI, although further development in training and institutional support is recommended to maximize its pedagogical potential.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariani, N. D., & Suciptaningsih, O. A. (2023). Analisis Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Minat Belajar Pembelajaran IPS Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, Vol. 5(6), Hlm:11.

Atika, S. D., Maula, Q. I., & Koesmini, A. D. (2025). Persepsi Guru atas Media Teknologi sebagai Pendorong Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. 9(5), 1613–1620.

Baroroh, A. Z., Kusumastuti, D. A., & Kamal, R. (2024). Pemanfaatan teknologi dalam pembelajaran. Perspektif: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Bahasa, 2(4), 269–286.

Cakraningtyas, A. S., Syaharani, I. A., & Susilo, B. (2025). Analisis Tantangan Integrasi Kecerdasan Buatan dalam Pembelajaran Sekolah Dasar. 03(01), 101–106.

Hadi, J. K., Latifah, H., Fuadi, D. A., & Hidayat, T. (2025). Kolaborasi Manusia-Mesin Dalam Pendidikan : Strategi Guru Beradaptasi Dengan Teknologi AI. 4(2), 6329–6333.

Kemdikdasmen. (2025). Peraturan Menteri Pendidikan Dasar Dan Menengah Republik Indonesia Nomor 10 Tahun 2025 Tentang Standar Kompetensi Lulusan Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, Dan Jenjang Pendidikan Menengah. Kemdikdasmen, 1–12.

Nugroho, B. S., Rosyadi, M. I., Sutopo, A., & Narimo, S. (2024). Adaptasi Kurikulum Digital Dalam Pembelajaran Berbasis Teknologi Di Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(04), 772–786.

Putri, N. A., Apriyanti, A., Winda, V. N., Ummah, F. S., Zahro, U. A., Adawiyah, R., Guru, P., Dasar, S., Islam, U., Madura, N., & Info, A. (2025). Membedah Persepsi Guru Sd Tentang Penggunaan Artificial Intelligence Dan Coding Sebagai Inovasi Pembelajaran Abad 21. 13(4), 948–959.

Rahman, B., & Rozak, A. (2025). Diskoneksi Waktu Kebijakan dan Implementasi Kurikulum: Kritik atas Terbitnya Permendikdasmen No. 13 Tahun 2025 Pasca Tahun Ajaran Baru Dimulai. RIGGS: Journal of Artificial Intelligence and Digital Business, 4(3), 302–307.

Samboja, A., & Triayomi, R. (2023). Analisis Kemampuan Menulis Teks Deskripsi Siswa Kelas IIIb dengan Menggunakan Media Pop up book. 7(6), 3514–3523.

Santosa, I. K. E., Sudarsana, I. K., Putu, N., & Prastya, C. (2025). Pemanfaatan kecerdasan buatan dalam pembelajaran sekolah dasar kesiapan guru dan implikasi etis. 10(1), 80–84.

Sari, D. P., & Juliejantiningsih, Y. (2024). Pengaruh Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah , Komitmen Guru dan Peran Komite Sekolah terhadap Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar Negeri. 5(2), 415–424. https://doi.org/10.51874/jips.v5i2.244

Slamet, S., Fitria, M., & Laventia, F. (2025). Pemaknaan Guru terhadap Peran Artificial Intelligence (AI) dalam Transformasi Digital Pendidikan di Sekolah Dasar. RIGGS: Journal of Artificial Intelligence and Digital Business, 4(3), 884–889.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian(Studi Kasus). April 2015, 31–46.

Yohanes, R. A., Fredy, & Rapsanjani, H. (2024). Penggunaan Kecerdasan Buatan Dalam Konteks Pembelajaran Di Sekolah Dasar. 09(September).

Downloads

Published

2025-12-01