PENGARUH MEDIA BLOK PECAHAN TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP SISWA PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Hasnaa Masyitah Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh
  • Nida Jarmita Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh
  • Azmil Hasan Lubis Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.36915

Keywords:

Media blok pecahan, pemahaman konsep, pra-eksperimen, pecahan, pembelajaran matematika.

Abstract

Learning fractions is often challenging for elementary school students because the concepts are abstract and require concrete representation to be understood effectively. This study aims to examine the effect of fraction block media on students’ conceptual understanding in elementary mathematics learning. This research employs a quantitative method with an experimental approach. The research design used is a pre-experimental One Group Pretest–Posttest design. The population in this study consisted of third-grade elementary school students, who were also selected as the sample through total sampling. Research data were collected using a test technique and analyzed using a t-test. The results of the study indicate that fraction block media has a significant effect on students’ conceptual understanding in mathematics learning. This is evidenced by the independent t-test showing a significance value of <0.05, which means there is a difference in students’ conceptual understanding before and after learning mathematics using fraction block media. These findings confirm the purity of the media’s influence on students’ conceptual understanding without dominant interference from external variables. Therefore, it can be concluded that fraction block media is effective in improving students’ conceptual understanding of fractions. The implications of this study suggest that teachers are encouraged to use concrete instructional media in mathematics learning to optimize student understanding.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Hamzah. (2009). Mengelola kecerdasan dalam pembelajaran. Bumi Aksara.

Heruman. (2007). Model pembelajaran matematika. Remaja Rosdakarya.

Indriani, A. (2018). Penggunaan blok pecahan pada materi pecahan sekolah dasar. Diakses 15 Oktober 2018 dari http://journal.upgris.ac.id

Johar, R. (2018). Alat peraga matematika (Manipulative for teaching mathematic). Diakses 24 November 2018 dari http://www.researchgate.net

Kerjasama Universitas Syiah Kuala Banda Aceh & IAIN Ar-Raniry Banda Aceh. (2007). Pembelajaran matematika SD.

Lailatus Syarifah, L. (2017). Analisis kemampuan pemahaman matematis pada mata kuliah pembelajaran matematika SMA II. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika, 10(2).

Latri, A. S., & Amrah. (2019). Pengaruh penggunaan media blok pecahan terhadap minat belajar pada mata pelajaran matematika siswa kelas III SD Kompleks Lariang Bangi Kecamatan Makassar Kota Makassar. Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 3(1). Diakses 13 September 2019 dari https://ojs.unm.ac.id

Maulana Romadhon, R. (2010). Taklukkan matematika dengan cara ajaib. Niaga Swadaya.

Mike, P., dkk. (2012). Pemahaman konsep matematika pada materi turunan melalui pembelajaran teknik probing. Jurnal Pendidikan Matematika, 1. Diakses 26 Oktober 2018 dari http://ejournal.unp.ac.id/students/index.php/pmat/article/view/1173

Moh. Nazir. (2011). Metode penelitian. Ghalia Indonesia.

Padma, S., Abdullah, I., & Haji, S. (2017). Pengaruh kemampuan pemahaman konsep, kemampuan komunikasi dan koneksi terhadap kemampuan pemecahan masalah. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2). Diakses 26 Oktober 2018 dari https://ejournal.unsri.ac.id

Rasman, H., Abdullah, I., & Haji, S. (2017). Pengaruh kemampuan pemahaman konsep, kemampuan komunikasi dan koneksi terhadap kemampuan pemecahan masalah. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2).

Ridho Suharis, Suherman, & Syafriadi. (2018). Analisis pemahaman konsep matematika peserta didik sekolah menengah kejuruan. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1). Diakses 27 Oktober 2018 dari https://ejournal.unp.ac.id

Riduwan. (2013). Dasar-dasar statistika. Alfabeta.

Romdhoni. (2014). Buku sakti metode per-bab matematika. Niaga Swadaya.

Rusman. (2013). Model-model pembelajaran mengembangkan profesionalisme guru. RajaGrafindo.

Saputri, A. (2023). Penggunaan media blok pecahan untuk meningkatkan pemahaman konsep siswa pada materi pecahan di kelas III MIN 1 Tapanuli Selatan (Skripsi). UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan. https://etd.uinsyahada.ac.id/9977/1/1820500039.pdf

Siregar, H., & Putri, Y. (2009). Matematika untuk siswa SD/MI kelas III. Pusat Perbukuan.

Sugiono. (2013). Metodologi penelitian pendidikan. Alfabeta.

Sugiyono. (2010). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sugiyono. (2013). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sugiyono. (2016). Cara mudah menyusun skripsi, tesis, dan disertasi. Alfabeta.

Sugiyono. (n.d.). Metode penelitian kuantitatif dan R&D.

Sukayati, & Suharjana, A. (2009). Pemanfaatan alat peraga matematika. Departemen Pendidikan Nasional.

Suryana, Y. (2015). Metode penelitian manajemen pendidikan. CV Pustaka Setia.

Syamsu Yusuf. (2005). Psikologi perkembangan anak dan remaja. Remaja Rosdakarya.

Trianto. (2009). Mendesain model pembelajaran inovatif-progresif. Kencana Prenada Media Group.

Trianto. (2011). Mendesain model pembelajaran inovatif-progresif. Kencana.

Udoso, B., & Soesanti, N. (2017). Modul pengembangan keprofesian berkelanjutan. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Yusuf, S. (2005). Psikologi perkembangan anak dan remaja. PT Remaja Rosdakarya.

Silvia, I., Oviana, W., & Lubis, A. H. (2023). Improving Learning Outcomes of Elementary School Students by Using Mind Mapping Models with Audio Visual Media: A Classroom Action Research. Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 1(2), 41-53.

Jarmita, N., Yunita, I., & Rahmi, P. . (2024). Pemahaman konsep perkalian dengan model discovery learning di sekolah dasar. Pratama : Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar , 16 (1), 49–62. https://doi.org/10.32678/primary.v16i1.9915

Downloads

Published

2025-12-01