ANALISIS KESIAPAN GURU DALAM PENERAPAN DEEP LEARNING UNTUK MENINGKATKAN KREATIVITAS SISWA

Authors

  • Nur Azura Azura universitas muhammadiyah mataram
  • Haifaturrahmah Haifaturrahman Universitas Muhammadiyah Mataram
  • Nursina Sari Nursina Sari Universitas Muhammadiyah Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.36940

Keywords:

Teacher Readiness, Deep Learning, Student Creativity

Abstract

This study aims to analyze teacher readiness in implementing deep learning to enhance student creativity as one of the key competencies of the 21st century. The research method used is descriptive qualitative with data collection techniques through questionnaires, interviews, and observations of teachers directly involved in the learning process. The results show that teacher readiness is in the fairly good category, especially in terms of theoretical understanding of deep learning, but there are still variations in practical application, especially in designing project-based learning, utilizing digital technology, and classroom management that supports student creativity. The main challenges faced by teachers include limited time, facilities, and a lack of relevant training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arif, L. (2025). Strategi Menumbuhkan Minat Belajar Siswa Melalui Pendekatan Deep Learning. (2025). Jurnal Muassis Pendidikan Dasar, 4(1), 8-16. https://doi.org/10.55732/jmpd.v4i1.989

Gasmi, N. M., N, S. O., & Afifah, U. (2025). Strategi Integratif dalam Pendidikan Islam : Pendekatan Holistik Terhadap Islamisasi Sains Melalui Metode Pembelajaran Kolaboratif dan Kontekstual Integrative Strategy in Islamic Education : A Holistic Approach to the Islamization of Science Through Collaborative and. 76.

Hendrianty, A. (2024). Membangun Pola Pikir Deep Learning Guru Sekolah Dasar. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan. 12. https://doi.org/10.20961/jkc.v12i3.96699

Humaidi, H., & Sain, M. (2020). Pengembangan Kreativitas Guru dalam Proses Pembelajaran. Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam, 5(02), 146-160. https://doi.org/10.46963/alliqo.v5i02.238

Taib, M. (2021). Pembelajaran IPA Berbasis Mind Mapping dalam Pengembangan Kemampuan Berpikir Kritis, Kreatif, Komunikatif, dan Kolaboratif. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(2), 465-486. https://doi.org/10.26811/didaktika.v5i2.345

Kristiantari, M. R. (2014). Analisis Kesiapan Guru Sekolah Dasar Dalam Mengimplementasikan Pembelajaran Tematik Integratif Menyongsong Kurikulum 2013. 3(2), 460–470.

Kunaifi, M. H., & Wahyudi, M. F. (2024). Analisis Kesiapan Guru Dalam Penerapan Kurikulum Merdeka Di Sekolah Menengah Pertama. 1(2), 12–25.

Rahayu, (2025). Pendidikan Matematika Realistik Indonesia dalam Pembelajaran Mendalam (Deep Learning): Tinjauan Literatur. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung. 13(1), 9–25.

Lintiasri, S., Nisa, A. F., & Masjid, A. Al. (2025). Pengaruh Media Kartu Permainan Berbasis Pendekatan Deep Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. 3, 161–174.

Mailani, E., Rarastika, N., Adventy, H., Juwita, G., & Butar, P. (2025). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas 3 SD Melalui Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Deep Learning Dan Media Interaktif. 01(04), 417–424.

Mutmainnah, (2025). Implementasi Pendekatan Deep Learning Terhadap Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar. 10.

Mulyanto, A., Supriatna, N., Erawati, E. R., Heryati, T., & Mulyanah, U. (2025). Peningkatan Kualitas Belajar Melalui Kepemimpinan Pembelajaran Berbasis Deep Learning di SMPN 3 Margahayu. 5(3). https://doi.org/10.59818/jpm.v5i3.1653

Novelina, L., Niami, B. P., Setiawati, M., & Hayati, N. (2025). Peran Guru Dalam Pengembangan dan Implementasi Kurikulum Pendidikan The Role of Teachers in the Development and Implementation of Education Curriculum. 10442–10456.

Panca, I. G., & Parisu, C. Z. L. (2025). Implementasi Pendekatan Pembelajaran Mendalam dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar , Universitas Sulawesi Tenggara meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa sekolah dasar . Penelitian yang pada. 1(7), 32–43.

Hidayat (2018). Kajian Mata Pelajaran Geografi Sebagai Bekal Peserta Didik Untuk Menghadapi Tuntutan Pembelajaran Abad 21 Di SMA Surabaya. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/swara-bhumi/article/view/26832

Atmojo, I. R. W., Muzzazinah, M., Ekawati, E. Y., Triastuti, R., Isnantyo, F. D., Sukarno, S., & Ramadian, R. K. (2025). Pelatihan Implementasi Pendekatan Pembelajaran Deep Learning untuk Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru SD di Kota Surakarta. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 6(1), 123–131. https://doi.org/10.33394/jpu.v6i1.14507

Prihartini, Y., Hasnah, N., & Ds, M. R. (2019). Peran dan Tugas Guru dalam Melaksanakan 4 Fungsi Manajemen EMASLIM dalam Pembelajaran di Workshop. 19(02), 79–88.

Saleh, A. R., Mundan, S. D. N., & Bolang, S. D. N. (2025). Mengembangkan Potensi Multiple Intelligences Siswa SD melalui Kurikulum Deep Learning. 1(3), 53–64.

Sogen, C. T. A., Sesfao, D. M., & Langkola, N. J. (2025). Peran Guru dalam Pengembangan Kurikulum. 01(04), 552–557.

Downloads

Published

2025-12-24