PRINSIP UMUM METODOLOGI DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.37025Keywords:
Learning Methodology, Learning Principles, Islamic EducationAbstract
This article examines the general principles of Islamic Religious Education (PAI) teaching methodology as a pedagogical and spiritual foundation for shaping students' character. PAI teaching aims not only to transfer religious knowledge but also to instill the values of monotheism, noble morals, and social awareness. This research uses a qualitative approach with a literature review method to analyze relevant literature on learning principles, such as monotheism-based, contextual, holistic, student-centered, and oriented toward developing a profile of a rahmatan lil 'alamin (blessing for the universe) student. The results of the study indicate that PAI teaching methodology must be flexible, integrative, and adaptive to social dynamics and developments. Thus, PAI teaching can be a transformative tool in shaping individuals who are faithful, moral, and able to coexist peacefully in a pluralistic society.
Downloads
References
A, A. (2023). “Metodologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (Edisi Revisi).” PT. Bumi Aksara.
Akip, M. (2024). Pendidikan Agama Islam. Penerbit Adab. Akip, M. (2024). Pendidikan agama islam. Penerbit Adab.
Arief, A. (2002). Pengantar Ilmu dan Metodologi Pendidikan Islam. Jakarta: Ciputat Press.
Berry, Halfino. 2020. Jujur Seperti Rasulullah. bandung: Sygma Creative Media Corp.
Budiasningrum, Retno Setya, Jajang Setiawan, and Ali Satri Efendi. 2024. “PENTINGNYA PEMILIHAN METODE PEMBELAJARAN DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR PESERTA DIDIK.” 2(2):306–12.
Bukhari Is, Suryatik. 2024. “Pendidikan Kejujuran Dalam Kurikulum Pendidikan Agama Islam.” Banjarbaru: Grafika Wangi Kalimantan 20(1):1–111
Fahira, Viviana, Rengga Satria, and Ageng Priadi. 2021. “Pelaksanaan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam.” 1(4):3
Hakim, Abd, I. A. I. Al, and Khoziny Buduran. 2024. “Model Perencanaan Pembelajaran Pai Yang Berorientasi Pada Pengembangan Spiritualitas Dan Akhlak Siswa.” 0–2
Harto, Kasinyo. 2021. Pengembangan Pembelajaran PAI Berwawasan Islam Wasatiyah.
Khilimiyah, Akif. 2019. “Metodologi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam.” yogyakarta: samudra biru.
Ramdhan, M. (2021). 2021. “Metode Penelitian.” P. 8 in. cipta media nusantara.
rasyid ridho harahap, saipul wakit, yusuf budi prasetya santosa, setiawan budi, moh sabir abd majid, bernadus widodo. 2024. Pengantar Pendidikan. CV. Duta Sains Indonesia.
Ratnawulan, Elis, and H. A. Rusdiana. 2017. “Evaluasi Pembelajaran.Pdf.” 31.
Uno, Hamzah B., & Lamatenggo, Nina. 2019. Inovasi Pendidikan: Pendekatan Dalam Pengembangan Kurikulum. Jakarta: Jakarta: Bumi Aksara.
Jurnal :
Adila Jamal, S., Jannah, M., & Gusmaneli. (2025). Pendekatan Strategis dalam Pembelajaran PAI Berbasis Nilai-Nilai Al-Qur’an dan Hadis. Akhlak: Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Filsafat, 2, 333–346.
Akhyar, M., Iswantir, M., Wati, S., Islam, U., Sjech, N., & Djambek, M. D. (2024). AL-AFKAR : Journal for Islamic Studies Implementasi Metode Pembelajaran Aktif Dalam Meningkatkan Keterlibatan Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Journal for Islamic Studies, 7(4), 1191–1202. https://doi.org/10.31943/afkarjournal.v7i4.1109.Implementation
Ali, G. (2014). Prinsip-prinsip Pembelajaran dan Implementasi Terhadap Pendidik dan Peserta. Jurnal Al-Ta’dib, 6(1), 31–42.
Almuhaimin, Alam Al Akbar, & Edi Safitri. (2023). Prinsip Kecukupan Materi Pembelajaran Terhadap Mahasiswa Semester 3 Pai Uii Dalam Mata Kuliah Metodologi Penelitian Pendidikan Tahun Ajaran 2022- 2023. At-Thullab : Jurnal Mahasiswa Studi Islam, 5(3), 1392–1404. https://doi.org/10.20885/tullab.vol5.iss3.art6
Bararah, I. (2022). Fungsi Metode terhadap Pencapaian Tujuan dalam Komponen Pembelajaran. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 12(1), 143. https://doi.org/10.22373/jm.v12i1.13301
Bone, Universitas Muhammadiyah. 2019. “ANALISIS NARATIF, ANALISIS KONTEN, DAN ANALISIS SEMIOTIK.” (January). doi: 10.13140/RG.2.2.21963.41767.
Darmiah, Bina. 2024. “Implementasi Profil Pelajar Rahmatan Lil’Alamin Pada Pelajaran PAI.” Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan (Jitk) 2(2):318–27.
Efendi, Indra, and Zulfani Sesmiarni. 2022. “Pentingnya Metodologi Penelitian Dalam Pendidikan Islam.” Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia 1(2):59–68. doi: 10.31004/jpion.v1i2.22.
Fadriati, Fadriati. 2016. “Prinsip-Prinsip Metode Pendidikan Islam Dalam Alquran.” Ta’dib 15(1). doi: 10.31958/jt.v15i1.220.
Faizin, Joni Helandri, and Supriadi. 2024. “Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Konteks Modern.” Ta’lim: Jurnal Studi Pendidikan Islam 7(1):93–116.
Fitrianti, Leni. 2018. “Prinsip Kontinuitas.” Jurnal Pendidikan 10(1):89–102.
Gasmi, Nur Muhammad, Shella Oktaviana N, and Wasehudin Wasehudin Afifah, Umi Afifah, Chairul Anwar, Syaiful Anwar. 2025. “Strategi Integratif Dalam Pendidikan Islam : Pendekatan Holistik Terhadap Islamisasi Sains Melalui Metode Pembelajaran Kolaboratif Dan Kontekstual Integrative Strategy in Islamic Education : A Holistic Approach to the Islamization of Science Through Colla.” ARJI: Action Research Journal Indonesia 7(2):814–30.
Hamilaturroyya, Hamilaturroyya, and Imam Anas Hadi. 2025. “Prinsip Umum Metodologi Pendidikan Agama Islam.” TEACHING : Jurnal Inovasi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan 5(1):80–90. doi: 10.51878/teaching.v5i1.4925.
Harahap, Efridawati. 2023. “Menggali Prinsip-Prinsip Dan Model Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Yang Transformatif: Membangun Kesadaran Spiritual Dan Kemandirian Berpikir.” Al-Murabbi Jurnal Pendidikan Islam 1(1):113–27. doi: 10.62086/al-murabbi.v1i1.427.
Hasib, Kholili. 2016. “Filsafat Ilmu Dan Problem Metodologi Pendidikan Islam.” At-Ta’dib 9(2). doi: 10.21111/at-tadib.v9i2.318.
Hidayat, R. A., Askamilati, P. R., Wijayanti, S. N., Salsabila, S. D., Sufa, S. V., Pratiwi, S., ... & Yulianti, V. I. 2024. “Pendidikan Agama Islam.” Tahtamedia.Co.Id 17:302.
Hidayat, Tatang, and Abas Asyafah. 2019. “Konsep Dasar Evaluasi Dan Implikasinya Dalam Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah.” Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam 10(1):159–81. doi: 10.24042/atjpi.v10i1.3729.
Husna, Ulfatul. 2020. “Moderasi Beragama Di SMA Negeri 1 Krembung-Sidoarjo : Suatu Pendekatan Pendidikan Agama Islam Dalam Menghadapi Tantangan Ekstrimisme.” 92.
Indra, Hasbi. 2018. “Metodologi Pendidikan TKQ/TPQ.” Ta’dibuna: Jurnal Pendidikan Islam 7(2):137. doi: 10.32832/tadibuna.v7i2.1413.
Jai, Ani Jailani, Chaerul Rochman, and Nina Nurmila. 2020. “Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Karakter Jujur Pada Siswa.” Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam 10(2):257–64. doi: 10.24042/atjpi.v10i2.4781.
Jannah, Raudhatul. 2024. “DESAIN PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM TERINTEGRASI PROFIL PELAJAR RAHMATAN LIL ‘ALAMIN DI MADRASAH ALIYAH NEGERI 1 TAPIN.” (1):32–40.
Muhamad Ghifari Nugraha, Mu’alfi Fahrul Fanani, Ahmad Muslih, and Rahmad Yoga Nugroho. 2024. “Prinsip-Prinsip Dasar Metodologis Dan Metode Pembelajaran PAI.” Journal of International Multidisciplinary Research 2(5):269–77. doi: 10.62504/jimr470.
Muhammad Fadil, Saiyidinal Fajrus Salam, and Gusmaneli Gusmaneli. 2025. “Penerapan Strategi Pembelajaran Berbasis Proyek Dalam Pendidikan Islam Untuk Meningkatkan Kesadaran Sosial Siswa.” Moral : Jurnal Kajian Pendidikan Islam 2(2):21–33. doi: 10.61132/moral.v2i2.795.
Mutia Nur Putri, Riska, Akbar Nulhakim, Herman Junaidi Nasution, Riyan Saputra, and Difa Ul Husna. 2023. “Peran Wawasan Pendidikan Karakter Guru PAI Dalam Pembentukan Akhlak Mulia Siswa.” JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala 8(2):573. doi: 10.58258/jupe.v8i2.5549.
Mutmainah, Khoirotun Nafisatul, Askhabul Kirom, Saifuloh Saifuloh, and Muhammad Nur Hadi. 2023. “Pembelajaran Al-Qur’an Metode Tahqiq Dalam Madrasatul Qur’an Asrama H Pondok Pesantren Ngalah.” Indo Green Journal 1(2):58–85. doi: 10.31004/green.v1i2.10.
Nadya Putri Mtd, Muhammad Ikhsan Butarbutar, Sri Apulina Br Sinulingga, Jelita Ramadhani Marpaung, and Rosa Marshanda Harahap. 2023. “Pentingnya Evaluasi Dalam Pembelajaran Dan Akibat Memanipulasinya.” Dewantara : Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora 2(1):249–61. doi: 10.30640/dewantara.v2i1.722.
Parnawi Afi. 2023. “Penerapan Metode Konstruktivisme Dalam Pendidikan Agama.” (November):361–70. doi: 10.30868/ei.v12i04.7570.
Pujianti, Etika. 2024. “Kontribusi Pendidikan Agama Islam Terhadap Pengembangan Spiritualitas Dan Mentalitas Peserta Didik.” EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran 5(1):2551–62. doi: 10.62775/edukasia.v5i1.1342.
Purwaningtyas, Dhita Ayomi. 2024. “Studi Literatur Pendekatan Holistik Dalam Pendidikan Agama Islam Di Sekolah.” Allama Jurnal Pendidikan Islam Indonesia 00(01):1–10.
Qoriah, Ulfa Muadhatin, Ibrahim Bafadal, and Mustiningsih Mustiningsih. 2018. “Manajemen Implementasi Kurikulum Dan Pembelajaran Berbasis Tauhid Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik.” Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan 1(2):188–97. doi: 10.17977/um027v1i22018p188.
Ridho, Ubaid. 2018. “Evaluasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” An Nabighoh Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Arab 20(01):19. doi: 10.32332/an-nabighoh.v20i01.1124.
Sandria, Anis, Hasyim Asy’ari, and Fahmi Siti Fatimah. 2022. “Pembentukan Karakter Religius Melalui Pembelajaran Berpusat Pada Siswa Madrasah Aliyah Negeri.” At-Tadzkir: Islamic Education Journal 1(1):63–75. doi: 10.59373/attadzkir.v1i1.9.
Siregar, Maulina. 2024. “Strategi Pembelajaran PAI Kontekstual [Contextual Islamic Education Learning Strategy].” Jurnal Kualitas Pendidikan 2(2):280–286.
Tabroni, Imam, Dyah Erawati, Imam Maspiah, and Hilma Sa’adatunnisa. 2022. “Pendidikan Agama Islam Dalam Tuntunan Syari’At Rasulullah Saw.” Journal of Education and Culture 2(1):53–56. doi: 10.58707/jec.v2i1.141.
Winata, Koko Adya, I. Solihin, Uus Ruswandi, and Mohamad Erihadiana. 2020. “Moderasi Islam Dalam Pembelajaran PAI Melalui Model Pembelajaran Konstekstual.” Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan 3(2):82–92.
Yusrina, Isna. 2021. “Penerapan Pendidikan Berbasis Tauhid Dalam Pembentukan Karakter Spiritual Anak Di TK YAA Bunayya Kota Pekalongan.” Jurnal Kualita Pendidikan 2(3):204–11. doi: 10.51651/jkp.v2i3.146.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















