Implementasi Media Interaktif dan One Day One Book untuk Menumbuhkan Minat Baca dan Pemahaman Teks di SDN Karangtengah 1 Ngawi

Authors

  • Dzakiyah Risya Rahmah Universitas Negeri Surabaya
  • Mujahidin Farid Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.37316

Keywords:

Interactive Media, Reading Interest, Text Comprehension, One Day One Book

Abstract

The low reading interest and text comprehension skills of students at SDN Karangtengah 1 Ngawi indicate the need for innovation in Indonesian language learning. This condition is caused by the limited variety of learning media used and the lack of consistent literacy practices. This study aims to explain the implementation of interactive media and the One Day One Book (ODOB) program as strategies to improve students’ reading interest and text comprehension. This research employed a qualitative method with a descriptive approach. Data were collected through observation, interviews, documentation, and field notes. Interactive media were used to create more engaging learning and encourage active student participation, while the ODOB program was implemented as a daily literacy activity to build reading habits. The results show that the use of interactive media and the ODOB program can enhance students’ learning motivation, engagement, reading interest, and text comprehension. These findings indicate that both strategies are effective in fostering a literacy culture at SDN Karangtengah 1 Ngawi.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akmal, Livia Yulvani, dkk. 2025. Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif terhadap Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Nakula: Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Ilmu Sosial, 3 (4), 265-272.

Almahfuz. 2021. Media Pembelajaran Berbasis Konvensional Dan Teknologi Informasi. Tanjak: Journal of Education and Teaching, 2(1), 55-62.

Azmi, Lusy Widya Nurul, dkk. 2025. Analisis Budaya Literasi dalam Mengembangkan Minat Membaca Peserta Didik: Studi Kasus SD Islam Plus Muhajirin. Jurnal Pendidikan Tambusai, 9(1), 10298-10305.

Dalilan. 2021. Literasi Mahasiswa: Studi Kebiasaan Dan Sikap Membaca Mahasiswa Program Studi Ilmu Perpustakaan. Pustakaloka:Jurnal Kajian Informasi dan Perpustakaan, 13 (1),1-21.

Damanik, Sheren Apregina. 2019. Pengaruh Kegiatan Literasi dalam Pembelajaran dan Kreativitas Terhadap Kemampuan Menulis Cerpen Siswa SMA. DIKBASTRA : Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 2(1), 1-20.

Fhadillah, Maya Nurul. (2020). Pentingnya Meningkatkan Semangat Minat Membaca Siswa Melalui Perpustakaan. AloES : Al'adzkiya Internasional Of Education And Sosial, ISSN : 2721 - 8716.

Fahrudin, dkk. (2021). Pembelajaran Konvensional Dan Kritis Kreatif Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Universitas Islam Negeri Mataram, 18(1), 64-80.

Hakim, M. Nur, dkk. 2023. Kemampuan Memahami Teks Bacaan Selama Pembelajaran Daring. Bahtera Indonesia. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 8(1), 290-300.

Haryanti, Tutik. 2025. Upaya Meningkatkan Minat Baca Siswa melalui Gerakan Literasi Sekolah di SMP Negeri 3 Bintan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam, 4(1), 219 - 226.

Herdiansyah, H. (2015). Wawancara, Observasi, Dan Focus Groups: Sebagai Instrumen Penggalian Data Kualitatif. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Munawir, dkk. 2024. Peran Media Interaktif Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran SKI di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 9 (1), 63-71.

P, Adrian Yanuar & Intansakti Pius X. 2023. Upaya Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Kelas 4 SDK Wignya Mandala Melalui Pembelajaran Kooperatif. SAPA: Jurnal Kateketik dan Pastoral, 8(1), 1-9.

Putro, Gurhan Wibisono & Muhkamad Wakid. 2017. Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Standar Kompetensi Perbaikan Unit Kopling. Jurnal Pendidikan Teknik Otomotif, 20 (1), 1-8.

Ruslan. (Januari 2019). Pentignya meningkatkan minat baca siswa. Diakses pada pukul 02.00 wib. Tanggal 25 maret 2020.

Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Yuniarti, Anisyah, dkk. 2023. Media Konvensional Dan Media DigitalDalam Pembelajaran. Jutech : Jurnal Education and Technology, 4 (2), 84-95.

Downloads

Published

2025-12-22