PERAN PSIKOLOGI PERKEMBANGAN DALAM PENDIDIKAN ANAK SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.37430Keywords:
Developmental Psychology, Education, Elementary School ChildrenAbstract
This article discusses the importance of developmental psychology in the education of elementary school children aged 6–12 years who are at a crucial stage of cognitive, social, and emotional development, so that teachers' understanding of children's developmental characteristics becomes the basis for designing learning strategies. The research method applies a qualitative approach through literature review. The results of the study indicate that developmental psychology helps teachers understand the stages of children's physical, cognitive, and social-emotional development, character formation, and overcome challenges such as the influence of technology and social media, individual differences, fluctuating learning motivation, and difficulties in social adaptation. The conclusion of this study confirms that developmental psychology has an important role in supporting the educational process of elementary school children by understanding and addressing the various developmental challenges they face, thereby creating an environment that supports children's overall growth and allows them to develop optimally in physical, cognitive, social, and emotional aspects.
Downloads
References
Agustia, F. S., & Suriani, A. (2025). Cara Mengelola Kelas yang Efektif di Sekolah Dasar. Jurnal Nakula: Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 3(5), 21–29. https://doi.org/10.61132/nakula.v3i5.2059
Agustin, A. P., Sugiarti, R., & Suhariadi, F. (2024). Hubungan antara Permasalahan Interaksi Sosial Teman Sebaya dengan Gangguan Konsep Diri pada Anak Usia Dasar. Jurnal Pendidikan, 5(12), 1829–1838.
Anwar, R., Neviyarni, & Zen, Z. (2025). Psikologi Perkembangan dan Pendidikan Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 5(4), 3069–3079. https://ejournal.yasin-alsys.org/tsaqofah
Astuti, M., Pratiwi, Z. P., & Iklimah, L. (2024). Perkembangan Psikologi Anak dalam Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar Negeri 157 Palembang. Dirasah, 7(1), 105–114. https://ejournal.iaifa.ac.id/index.php/dirasah%0A
Devine, R. T., Gray, L., Edwards, M., Jess, M., Dempsey, C., Heng, J., Mehrotra, M., Souza, H. D., Fink, E., & Hughes, C. (2025). Changes in Children ’ s Well-Being and Mental Health Across the Early School Years : Links With Academic and Social Competence. Developmental Psychology, 61(8), 1464–1478. https://doi.org/10.1037/dev0001962
Firmansyah, A., Putri, F. K., & Ramandhani, N. N. (2024). Psikologi perkembangan motorik dan kognitif anak kelas ii sekolah dasar dan implikasinya dalam memahami pembelajaran. At Taksis: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 1–7. https://jurnal.staiskutim.ac.id/index.php/AT-Taksis/about
Futri, E., Mustikaati, W., & Fajrussalam, H. (2024). Strategi Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar Dalam Dan Luar Negeri. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(3), 2548–6950. https://doi.org/10.23969/jp.v9i3.16748
Habsy, B. A., Wahyuni, M. S., & Amanda, D. D. (2024). Hakikat Pendidikan dan Pembelajaran serta Tanggung Jawab dan Kompetensi Guru. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, 2(1), 343–353.
Handayani, F., Maharani, R. A., Desyandri, & Irdamurni. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Sosial terhadap Perkembangan Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 11362–11369.
Khoerunnisa, R., & Laeli, S. (2024). Pengaruh Gadget pada Anak Sekolah Dasar mengenai Perkembangan Psikologi terhadap Emosi dan Sosial. Karimah Tauhid, 3(7), 7415–7423.
Kurniawan, E. H., Sulistianingrum, E., Ismail, H. G., Nurandini, R., Kurnia, S. K., Sihombing, C. M., Fajrussalam, H., Kasmad, M., & Nikawanti, G. (2021). Webinar Psikologi Perkembangan dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar Era PJJ Covid-19. Jurnal Pengabdian Masyarakat PGSD, 1(1), 93–102. https://ejournal.upi.edu/index.php/jpmserang
Magdalena, I., Farihah, Julia, F. A., Janah, M. J., Sumarno, N. S., & Ersa, N. (2023). Memahami Perkembangan Psikologis Anak Usia SD MI Raudhatul Jannah: Tantangan dan Solusi di Sekolah. Jurnal Pendidikan : Seroja, 2(2), 190–195. http://jurnal.anfa.co.id/index.php/seroja
Matanari, C., Gaol, R. L., & Simarmata, E. (2020). Hubungan Pendidikan Karakter terhadap Perkembangan Sosial Anak Sekolah Dasar. JurnalEducatio FKIP UNMA, 6(2), 294–300. https://doi.org/10.31949/educatio.v6i2.435
Nurdan, Iskandar, & Herlina. (2024). Pengaruh Motivasi Belajar dan Perhatian Orang Tua terhadap Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 7(1), 369–379. https://doi.org/10.30605/jsgp.7.1.2024.3765
Nurfaidah, C., Rasmitadila, & Hasnin, H. D. (2024). Strategi Pengelolaan Kelas Inklusif untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Berkebutuhan Khusus ( ABK ) dalam Kegiatan Pembelajaran di SDN Tenjoayu. Karimah Tauhid, 3(6), 6171–6189. https://doi.org/10.30997/karimahtauhid.v3i6.13561
Pilendia, D. (2020). Pemanfaatan Adobe Flash Sebagai Dasar Pengembangan Bahan Ajar Fisika : Studi Literatur. Jurnal Tunas Pendidikan, 2(2), 1–10. https://doi.org/10.52060/pgsd.v2i2.255
Prananda, G., Judijanto, L., Asiyah, D., Cahyono, D., & Salahuddin, A. (2024). The Developmental Psychology of Elementary School Students : A Literature Review. Dharmas Education Journal, 5(2), 771–780. http://ejournal.undhari.ac.id/index.php/de_journal
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 7911–7915.
Purwulan, H. (2024). Kajian Perkembangan Kognitif dan Psikologi Anak pada Tingkat Sekolah Dasar Kelas Rendah. Jurnal Jendela Pendidikan, 4(4), 375–382. https://doi.org/10.57008/jjp.v4i04.995
Putri, R. S., Neviyarni, & Zen, Z. (2025). Pengaruh Lingkungan Sosial Terhadap Perkembangan Psikologis Anak Sekolah Dasar. Cognoscere: Jurnal Komunikasi Dan Media Pendidikan, 3(2), 1–6. https://doi.org/10.61292/cognoscere.273
Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian pendidikan, ilmu pendidikan dan unsur-unsur pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.
Ramadhani, C. S., Wahono, F., Perianti, W. A., & Wijanarko, T. (2025). Konsentrasi Belajar Anak SD di Tengah Maraknya Teknologi : Tantangan dan Solusi. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(3), 1–8. https://doi.org/10.47134/pgsd.v2i3.1595
Rushertanto, A. D., Nuryati, Wicaksana, A. M., Darsinah, & Wulandari, M. D. (2024). Mengidentifikasi Tahap Perkembangan Fisik dan Motorik Anak di Sekolah Dasar dan Implikasinya pada Proses Pembelajaran. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(4), 757–771.
Simanjuntak, D. J., Syawaldi, F. P., Sophia, F., Rangratu, O., Anggraeni, S. D., Hisyam, C. J., & Seruni, M. P. (2025). Konstruksi Sosial Pendidikan Inklusi : Strategi Pengajaran pada Tiga Sekolah Negeri Jakarta. Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 2(11), 786–798. https://doi.org/10.5281/zenodo.15769636
Sitanggang, A. A., Sipahutar, F. M., Hutasoit, F. R., Bertina, L. S., Surbakri, & Naibaho, D. (2024). Perjalanan Psikologi Perkembangan dan Bimbingan Peserta Didik : Tinjauan dari Anak-Anak Hingga Lansia. Jurnal Parenting Dan Anak, 1(3), 1–11. https://doi.org/10.47134/jpa.v1i3.423
Tazkia, H. A., & Darmiyanti, A. (2024). Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dasar di Lingkungan Sekolah. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(3), 1–8.
Vartiainen, H., Pope, N., Kahila, J., & Tedre, M. (2024). Classroom Activities and New Classroom Apps for Enhancing Children ’ s Understanding of Social Media Mechanisms. ACM Trans. Comput. Educ, 1(1), 1–33.
Yuliarsih, Y., Santosa, S., & Mutiansi, D. (2024). Karakteristik Perkembangan Anak Usia Sekolah Dasar, pada Fisik-Motorik, Kognitif, Bahasa, dan Implikasinya dalam Pembelajaran. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 328–346.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















