SINERGI KEBIJAKAN SEKOLAH DAN PARTISIPASI ORANG TUA DALAM MEWUJUDKAN PENDIDIKAN BERKUALITAS DI SD SWASTA YP HKBP PEMATANGSIANTAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.37525Keywords:
School-parent synergy; school policy; parental involvement; quality education; foundation-based private schoolAbstract
This study aims to examine the forms of synergy between school policies and parental involvement in supporting the realization of quality education at YP HKBP Private Elementary School in Pematangsiantar. The school is a faith-based educational institution that emphasizes Christian values and Batak cultural heritage in its educational practices. The study employs a descriptive qualitative approach with data collected through semi-structured interviews, participatory observation, and documentation. Research subjects include the school principal, teachers, school committee members, and actively involved parents. The findings reveal that the school's policies, which focus on character development, contextual learning, and parental engagement, have been systematically designed. Parental involvement is not limited to financial support but also includes moral encouragement, participation in school activities, and decision-making through the school committee. This synergy is strengthened by religious values and a strong sense of familial culture within the school community. Identified challenges include parents’ limited literacy and time constraints; however, these are counterbalanced by the school’s open leadership and the HKBP community’s collaborative traditions.
Downloads
References
Amalia, N., & Putri, A. R. (2022). Keterlibatan Orang Tua dalam Pengambilan Keputusan Sekolah dan Dampaknya terhadap Manajemen Sekolah Swasta. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pengajaran, 9(2), 202–214. https://doi.org/10.26737/jipp.v9i2.52574
Fitriyah, N., & Harahap, F. (2020). Implementasi model Epstein dalam membangun kemitraan sekolah dan orang tua. Jurnal Pendidikan Karakter, 10(2), 225–238. https://doi.org/10.21831/jpk.v10i2.34278
Handayani, T., & Pratiwi, R. D. (2021). Pemerataan mutu pendidikan dasar di Indonesia: Tinjauan dari aspek geografis dan tata kelola sekolah. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 26(2), 123–135. https://doi.org/10.24832/jpnk.v26i2.4567
Hidayati, I. N., & Sutama, S. (2020). Sinergi Orang Tua dan Sekolah dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan, 12(1), 45–56. https://doi.org/10.17977/um027v12i12020p045
Hutapea, R. H., & Manurung, M. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah pada Lembaga Pendidikan Yayasan HKBP di Sumatera Utara. Jurnal Kependidikan dan Pengajaran, 8(2), 154–165. https://doi.org/10.32696/jkdp.v8i2.44812
Kurniawan, H., & Mulyadi, D. (2021). Pendidikan berbasis masyarakat: Strategi membangun sinergi sekolah dan orang tua dalam mendukung mutu pendidikan dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(3), 192–203. https://doi.org/10.21009/jip.v8i3.51876
Lestari, S. R., & Rachmadtullah, R. (2020). Dampak keterlibatan orang tua terhadap prestasi dan karakter siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1), 61–70. https://doi.org/10.23887/jpd.v11i1.32065
Manik, E. R., & Sihombing, S. O. (2021). Peran Sekolah Swasta dalam Menunjang Akses Pendidikan Dasar di Kawasan Perkotaan. Jurnal Pendidikan Indonesia, 10(2), 112–122. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v10i2.37101
Maulana, R. (2020). Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Mutu Pendidikan di Sekolah Swasta: Studi Manajemen Pendidikan. Jurnal Kependidikan, 8(1), 87–96. https://doi.org/10.21831/jk.v8i1.29287
Nugroho, R. A., & Wibowo, A. (2020). Pendidikan dasar sebagai fondasi SDM unggul dalam pembangunan nasional. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 39(1), 15–27. https://doi.org/10.21831/cp.v39i1.31219
Sari, F. M., Lestari, N., & Yuliana, E. (2022). Peran partisipasi orang tua dalam mendukung kualitas pendidikan di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 7(3), 221–230. https://doi.org/10.23887/jpdi.v7i3.51092
Siregar, R. D., & Hutagalung, T. (2022). Kemitraan Sekolah dan Orang Tua dalam Meningkatkan Mutu Sekolah Swasta Kristen di Kota Pematangsiantar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 9(3), 289–300. https://doi.org/10.21009/jip.v9i3.51720
Sitompul, Y., & Sihite, J. (2020). Manajemen Pendidikan di Sekolah Swasta Berbasis Keagamaan: Antara Visi Lembaga dan Harapan Masyarakat. Jurnal Manajemen Pendidikan, 14(1), 101–112. https://doi.org/10.21831/jmp.v14i1.32750
Tambunan, H. M., & Silalahi, R. (2022). Nilai budaya dan spiritualitas dalam membangun kolaborasi sekolah-orang tua di sekolah swasta keagamaan. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 27(1), 114–123. https://doi.org/10.24832/jpnk.v27i1.49021
Widodo, H., & Rahmawati, N. (2021). Peran Aktif Orang Tua dalam Meningkatkan Disiplin dan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 11(3), 354–367. https://doi.org/10.21831/jpk.v11i3.42187
Wulandari, H., & Ahmad, I. (2022). Kolaborasi Sekolah dan Orang Tua dalam Peningkatan Mutu Sekolah Swasta. Jurnal Ilmu Pendidikan, 18(3), 241–250. https://doi.org/10.21009/jip.v18i3.51047
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
















