Validitas Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Berbasis Canva Untuk Kemampuan Literasi Membaca Anak di TK B Yaspa

Authors

  • Khusnul Khotimah Universitas Sriwijaya
  • Windi Dwi Andika Universitas Sriwijaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.37984

Keywords:

media developement, reading literacy, early childhood

Abstract

This study aims to address the lack of engaging and interactive digital learning
media used in early reading activities at TK B Yaspa by developing an interactive
PowerPoint media based on Canva. The research employed the first three stages
of the 4D development model—define, design, and develop—ending at the
validation phase. During the define stage, observations and teacher interviews
revealed that children showed limited interest and required more visually appealing
media to support early literacy. In the design stage, a flowchart and storyboard were
created to guide the structure, content arrangement, and interactive features of the
media. The develop stage involved producing the learning media by integrating
child-friendly visuals, simple text, audio elements, and interactive navigation. The
resulting product was then validated by material and media experts. The validation
results showed that the media achieved 92.86% from the material expert and 92.5%
from the media expert, both categorized as “Highly Valid.” These results indicate
that the media is feasible and appropriate to support early reading literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afnida, Mutia, Resti Elma Sari, and Tisna Syafnita. 2022. “Pendekatan Whole Languange: Upaya Peningkatan Kemampuan Literasi Anak Usia Dini.” Jurnal Pendidikan Dan Konseling 4(5):8586–96.

Alfiansyah, Muhammad. 2018. “Perancangan Augmented Reality Pengenalan Hewan Sebagai Media Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini.” Repository Universitas Esa Unggul 6:14.

Ardiansyah, Risnita, and M. Syahran Jailani. 2023. “Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif Dan Kuantitatif.” Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam 1(2):1–9. doi: 10.61104/ihsan.v1i2.57.

Chuang, Chen, and Nurullizam Jamiat. 2023. “A Systematic Review on the Effectiveness of Children ’ s Interactive Reading Applications for Promoting Their Emergent Literacy in the Multimedia Context.” Contemporary Educational Technology 15(2).

Fitri, Fitri, Nandhini Hudha Anggarasari, and Maesaroh Lubis. 2024. “Pengembangan Multimedia Interaktif Games Berbasis Microsoft Powerpoint Sebagai Pengetahuan Mitigasi Bencana Banjir Pada Anak Usia 5-6 Tahun.” Jurnal Paud Agapedia 8(1):21–26. doi: 10.17509/jpa.v8i1.71675.

Harliza, Titik, and Nina Kurniah. 2020. “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Kemampuan Bahasa Dan Kognitif Pada Anak Usia Dini (Studi Pada Kelompo A Kelurahan Talang Ulu).” DIADIK: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan 10(2):254–62.

Ifadah, Ayunda Sayyidatul, and Aisyah Robiiatus Tsaaniyah. 2024. “Pengembangan Media Busy Book Untuk Meningkatkan Literasi Anak Usia Dini.” 5(1):1189–1202. doi: 10.37985/murhum.v5i1.598.

Kasmawati, Chairan Zibar, La Sisi, Arna Juwariyah, and Sasmin. 2023. “Development and Validation of Digital-Based Preliminary Reading Media Instruments.” Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran 9(2):719–28.

Liriwati, Fahrina Yustiasari, I. Ketut Suardika, Tri Yusnanto, Anita Sitanggang, Marsella Desriyarini Gui, Muqarramah Sulaiman Kurdi, Musyarrafah Sulaiman Kurdi, Muliani, and Wardah. 2024. Pendidikan Literasi. I. edited by Syarifuddin. Hulu Sungai Utara: PT. Literatus Digitus Indonesia.

Mardhotillah, Huda, and Rakimahwati. 2022. “Pengembangan Game Interaktif Berbasis Android Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak Usia Dini.” 6(1):779–92. doi: 10.31004/obsesi.v6i1.1361.

Maulida, Dina Nur, Siti Labiba Kusna, and Endang Puspitasari. 2023. “Pengembangan Media Pembelajaran Koper Literasi Untuk Menstimulasi Kemampuan Literasi Anak Usia 5-6 Tahun.” Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 4(2):568–79. doi: 10.37985/murhum.v4i2.330.

Monoarfa, Merrisa, and Abdul Haling. 2021. “Pengembangan Media Pembelajaran Canva Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru.” Seminar Nasional Hasil Pengabdian 1085–92.

Okpatrioka. 2023. “Research And Development (R&D) Penelitian Yang Inovatif Dalam Pendidikan.” Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya 1(1):86–100. doi: 10.47861/jdan.v1i1.154.

Oktavia, Sari, Nafri Yanti, Media Pembelajaran, Kurikulum Merdeka, and Perangkat Akses Media. 2024. “Penggunaan Canva Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Berdasarkan Kurikulum Merdeka Di Madrasah Aliyah Negeri Rejang Lebong 1.” JURNAL ILMIAH KORPUS 8(2):312–25. doi: https://doi.org/10.33369/jik.v8i2.37769.

Potensia, Jurnal Ilmiah. 2021. “Pembelajaran Berbasis Media Digital Pada Anak Usia Dini Di Era Revolusi Industri 4.0: Studi Literatur.” 6(1):66–77.

Purnamasari, Iin. 2023. “Increasing Literacy Through Interactive Media In Early Childhood.” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 7(3):2685–94. doi: 10.31004/obsesi.v7i3.4414.

Putri, Anak Agung Ayu Vira Widya, I. Wayan Widiana, and Maria Goreti Rini Kristiantari. 2024. “Media Augmented Reality Belajar Membaca Untuk Menumbuhkan Kemampuan Kognitif Dan Literasi Membaca Awal Anak Usia Dini.” 8(3):504–12.

Rais, Risky Diya Amalia, Abdul Saman, and Herman. 2024. “Pengembangan Media Interaktif Augmented Reality Berbasis Smartphone Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Anak Usia Dini.” Didaktika: Jurnal Kependidikan 13(2):1595–1608. doi: 10.58230/27454312.591.

Rasmani, Upik Elok Endang, Siti Wahyuningsih, Novita Eka Nurjanah, Jumiatmoko, Yuanita Kristiani Wahyu Widiastuti, and Putri Agustina. 2023. “Multimedia Pembelajaran Interaktif Untuk Guru PAUD.” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 7(1):10–16. doi: 10.31004/obsesi.v7i1.3480.

Salsa, Denis Islami, Lilis Madyawati, and Khusnul Laely. 2024. “Keyakinan Dan Praktik Literasi Pada Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini.” Aulad: Journal on Early Childhood 7(1):150–59. doi: 10.31004/aulad.v7i1.550.

Downloads

Published

2025-12-23