MENINGKATKAN KEAKTIFAN BELAJAR PESERTA DIDIK DENGAN MODEL PEMBELAJARAN SAVI BERBANTUAN MEDIA WORDWALL DALAM PELAJARAN IPAS KELAS IV MIN 7 BANDAR LAMPUNG

Authors

  • Mira Sintya Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Ida Fiteriani Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Yuliyanti Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.38006

Keywords:

activity study participant education, SAVI learning model, learning media word wall

Abstract

Study This aim analyze How application of the SAVI learning model in increase activity Study participant students in science learning with with the help of wordwall media at MIN 7 Bandar Lampung. Subject study is student Class IV of MIN 7 Bandar Lampung. The method used was Classroom Action Research (CAR) with approach qualitative and quantitative. The instruments used in study covering sheet questionnaire, observation and documentation. Research considered succeed if at least 75% of students has reach level activity Study with category active. Research This implemented in two cycles, each cycle consists of from two meetings with stages planning, implementation, observation, and reflection. Research results show that in cycle I the activity Study participant educate reached 69,6% while in cycle II it increased to 77,6%. Achievement This has exceed criteria success that has been determined. With Thus, the application of the SAVI learning model assisted by word wall media proven effective in increase activity Study participant educate class IV at MIN 7 Bandar Lampung.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad Khoiri, dkk. (2023). Teori Pendidikan Karakter. Yayasan Cendikia Mulia Mandiri.

Ali, W. A., Syam, N., & Yulia. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Somatic , Auditory, Visual ,Intelektual (SAVI) untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Sekolah Dasar di Kabupaten Sidenreng Rappang. Pinisi Journal of Education, 3(2), H. 112.

Bayumi. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Berdiferensiasi. CV. Budi Utama.

Fadly, W. (2022). Model-model Pembelajaran Untuk Implementasi Kurikulum Merdeka. Bening Pustaka.

Naziah, S. T., Maula, L. H., & Sutisnawati, A. (2020). Analisis Keaktifan Belajar Siswa Selama Pembelajaran Daring Pada Masa Covid-19 Di Sekolah Dasar. Jurnal JPSD, 7(2), 109–120.

Nurhasanah, Hopeman, T. A., & Jakfar, A. E. (2024). Kajian Literatur Review: Penerapan Model Pembelajaran Savi sebagai Upaya Meningkatkan Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. Jurnal BELAINDIKA (Pembelajaran Dan Inovasi Pendidikan), 6(2), 172–184. https://doi.org/10.52005/belaindika.v6i2.236

Puspita sari, A. S., Amalia, A. R., & Sutisnawati, A. (2022). Upaya Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika Menggunakan Media Rainbow Board di Sekolah Dasar. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 3251–3265. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1687

Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.

Sinar. (2018). Metode Aktif Learning Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. CV Budi Utama.

Suharsimi Arikunto, Suhardjono, dan S. (2016). Penelitian Tindakan Kelas. PT. Bumi Aksara.

Taryzca Putri Laela Ramadhani, Angel Maria VK, Cantika Dinova Ramadila, & Desi Eka Pratiwi. (2024). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar IPAS. RISOMA : Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 3(1), H. 109. https://doi.org/10.62383/risoma.v3i1.539

Zulkarnain, M., & Efendi, Y. (2024). Penerapan Media Pembelajaran Wordwall dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 8 . 3 SMP Dharma Karya UT. Seminar Nasional Dan Publikasi Ilmiah 2024 FIP UMJ, H. 1677.

Downloads

Published

2025-12-23