PENGGUNAAN MEDIA KARTU KUARTET PADA MATERI KEBERAGAMAN SUKU BANGSA UNTUK MEMOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS III MI MA’ARIF NU NURUL ULUM GRESIK

Authors

  • Anisa Rahma Salsabila STKIP Bina Insan Mandiri
  • Noviardani Kartika Prameswari STKIP Bina Insan Mandiri
  • Norma Diana Fitri STKIP Bina Insan Mandiri
  • Mira Pradipta Ariyanti STKIP Bina Insan Mandiri

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i4.38151

Keywords:

ethnic diversity, quartet card media, learning motivation

Abstract

This study aims to describe the extent to which the use of quartet card learning media can increase students' learning motivation in studying the topic of cultural diversity in third-grade students at MI Ma’arif NU Nurul Ulum Gresik. The background of this study is the low learning motivation of students due to the limited variety of media used by teachers in learning. The research method used a qualitative descriptive approach with data collection techniques through observation, interviews, and documentation involving 36 third-grade students. The findings of the study reveal that the use of quartet card learning media can encourage a more active and enjoyable learning atmosphere, as well as promote cooperation among students. Students show increased participation, enthusiasm for learning, and the ability to understand the concept of cultural diversity contextually. Factors influencing the effectiveness of this media include the attractive design of the cards, the teacher's creativity in classroom management, and the characteristics of students who enjoy game-based learning activities. Thus, quartet card media can be used as an alternative innovative learning tool that can enhance motivation and learning outcomes of elementary school students, especially in Pancasila Education lessons.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Batubara, J. (2017). Paradigma Penelitian Kualitatif dan Filsafat Ilmu Pengetahuan dalam Konseling. 3(2), 95–107.

Dewantari, A. D. W., Azizah, S. N., Lakalay, E. D., Isrofiana, Z., Rohmatul ’izza, T., & Oktaviani, R. N. (2024). Penggunaan Media Scrabble Pada Keterampilan Membaca Dan Menulis Permulaan Siswa Kelas 1 Mi Tarbiyatul Ulum. Inventa : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(1), 31–44.

Fip, P., & Negeri, U. (n.d.). PENGGUNAAN MEDIA PERMAINAN KARTU KUARTET PADA MATA PELAJARAN IPS UNTUK PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DI SEKOLAH DASAR Indah Setiyorini.

Fitriyana, D., Faozan, A., Sumarno, I., & Zulfiati, H. M. (2024). Penggunaan Media Kartu Kuartet untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPAS Siswa Sekolah Dasar. 351–360.

Lestari, W. (n.d.). EFEKTIFITAS STRATEGI PEMBELAJARAN DAN MOTIVASI. 2(3), 170–181.

Moto, M. M. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran dalam Dunia Pendidikan. Indonesian Journal of Primary Education, 3(1), 20–28. https://doi.org/10.17509/ijpe.v3i1.16060

Numerasi, L., & Madrasah, K. (2025). No Title. 10, 880–894.

Saputra, A., Sabrina, D. N., Wijayanti, I., Setiyoko, D. T., Setiabudi, U. M., Dasar, S., Budaya, K., & Dasar, S. (2025). Pentingnya mengenalkan keragaman budaya di sekolah dasar. 11(1), 116–125.

Walidiati, M., Tahir, M., & Rahmatih, A. N. (2023). Pengembangan Media Kartu Kuartet Pada Pembelajaran IPA. 5(4).

Wijayanti, N., Nurhasanah, A., & Nugraha, F. F. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Kartu Kuartet Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2, 124–133. https://doi.org/10.54367/aquinas.v6i2.2677

Batubara, J. (2017). Paradigma Penelitian Kualitatif dan Filsafat Ilmu Pengetahuan dalam Konseling. 3(2), 95–107.

Dewantari, A. D. W., Azizah, S. N., Lakalay, E. D., Isrofiana, Z., Rohmatul ’izza, T., & Oktaviani, R. N. (2024). Penggunaan Media Scrabble Pada Keterampilan Membaca Dan Menulis Permulaan Siswa Kelas 1 Mi Tarbiyatul Ulum. Inventa : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(1), 31–44.

Fip, P., & Negeri, U. (n.d.). PENGGUNAAN MEDIA PERMAINAN KARTU KUARTET PADA MATA PELAJARAN IPS UNTUK PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA DI SEKOLAH DASAR Indah Setiyorini.

Fitriyana, D., Faozan, A., Sumarno, I., & Zulfiati, H. M. (2024). Penggunaan Media Kartu Kuartet untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPAS Siswa Sekolah Dasar. 351–360.

Lestari, W. (n.d.). EFEKTIFITAS STRATEGI PEMBELAJARAN DAN MOTIVASI. 2(3), 170–181.

Moto, M. M. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran dalam Dunia Pendidikan. Indonesian Journal of Primary Education, 3(1), 20–28. https://doi.org/10.17509/ijpe.v3i1.16060

Numerasi, L., & Madrasah, K. (2025). No Title. 10, 880–894.

Saputra, A., Sabrina, D. N., Wijayanti, I., Setiyoko, D. T., Setiabudi, U. M., Dasar, S., Budaya, K., & Dasar, S. (2025). Pentingnya mengenalkan keragaman budaya di sekolah dasar. 11(1), 116–125.

Walidiati, M., Tahir, M., & Rahmatih, A. N. (2023). Pengembangan Media Kartu Kuartet Pada Pembelajaran IPA. 5(4).

Wijayanti, N., Nurhasanah, A., & Nugraha, F. F. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Kartu Kuartet Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2, 124–133. https://doi.org/10.54367/aquinas.v6i2.2677

Downloads

Published

2025-12-01