EFEKTIVITAS MODEL DEEP LEARNING DALAM MENINGKATKAN PEMAHAMAN PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA SISWA KELAS III SEKOLAH DASAR (STUDI KASUS DI SD INPRES 5/81 SAPPEWALIE)

Authors

  • hasnah karman universitas muhammadiyah bone
  • Dr. Muhammad Asdar, S.Pd., M.Pd.,
  • Muhammad Idris, S.Pd., M.Pd.,

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.39318

Keywords:

Deep Learning , Indonesian Language Learning , Reading Comprehension , Elementary School , Learning Innovation

Abstract

ABSTRACT

This study aims to test the effectiveness of the Deep Learning (DL) model in improving the Indonesian language comprehension of third-grade elementary school students. Adopting a Qualitative Case Study method reinforced with quantitative data from learning outcomes (mixed-methods approach), the study was conducted over one month at SD Inpres 5/81 Sappewalie, involving 14 students. The implementation of the DL model proved effective, as shown by the increase in the percentage of students achieving adequate comprehension from 43% to 79% (+36%). The most significant increase (40%) was recorded in reflective skills (from 35% to 75%), followed by inferential skills (from 49% to 78%, an increase of 29%) and literal skills (from 60% to 83%, an increase of 23%). Qualitatively, DL successfully promoted active student engagement, the courage to ask questions, and the ability to connect the material with everyday contextual experiences. Despite facing challenges such as limited technological facilities and variations in student abilities, this study confirms the effectiveness of DL. The research recommendation is the need for teacher training and the use of simple learning media to optimize the implementation of the Deep Learning model.

Keywords: Deep Learning , Indonesian Language Learning , Reading Comprehension , Elementary School , Learning Innovation

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk menguji efektivitas model Pembelajaran Mendalam (Deep Learning/DL) dalam meningkatkan pemahaman bahasa Indonesia siswa kelas tiga sekolah dasar. Dengan menggunakan metode Studi Kasus Kualitatif yang diperkuat dengan data kuantitatif dari hasil belajar (pendekatan mixed-method), penelitian ini dilakukan selama satu bulan di SD Inpres 5/81 Sappewalie, melibatkan 14 siswa. Implementasi model DL terbukti efektif, ditunjukkan dengan peningkatan persentase siswa yang mencapai pemahaman memadai dari 43% menjadi 79% (+36%). Peningkatan paling signifikan (40%) tercatat pada keterampilan reflektif (dari 35% menjadi 75%), diikuti oleh keterampilan inferensial (dari 49% menjadi 78%, peningkatan 29%) dan keterampilan literal (dari 60% menjadi 83%, peningkatan 23%). Secara kualitatif, DL berhasil mendorong keterlibatan aktif siswa, keberanian untuk bertanya, dan kemampuan menghubungkan materi dengan pengalaman kontekstual sehari-hari. Meskipun menghadapi tantangan seperti keterbatasan sarana teknologi dan variasi dalam kemampuan siswa, penelitian ini menegaskan efektivitas model deep learning (DL). Rekomendasi penelitian ini adalah perlunya pelatihan guru dan penggunaan media pembelajaran yang sederhana untuk mengoptimalkan pelaksanaan model Deep Learning (DL) / pembelajaran inovatif.

 

Kata Kunci: Deep Learning , Pembelajaran Bahasa Indonesia , Pemahaman Membaca , Sekolah Dasar , Inovasi Pembelajaran

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman.

Biggs, J. (2011). Teaching for quality learning at university (4th ed.). Berkshire: Open University Press.

Diputera, A. M., & Zulpan, E. G. N. (2024). Memahami Konsep Pendekatan Deep Learning dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Bunga Rampai Usia Emas, 4(2), 108-120.

Hafizah, H., Rahmat, A., & Rohman, S. (2022). Pembelajaran Sastra Anak dalam Membentuk Karakter di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Metalingua, 7(2), 137-144.

Jufri, A. P., Asri, W. K., Mannahali, M., & Vidya, A. (2023). Strategi pembelajaran: Menggali potensi belajar melalui model, pendekatan, dan metode yang efektif. Yogyakarta: Ananta Vidya.

Piaget, J. (1952). The origins of intelligence in children. New York, NY: International Universities Press.

Putri, R. (2024). Inovasi Pendidikan dengan Menggunakan Model Deep Learning di Indonesia. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan dan Politik, 2(2), 69-77.

Rizki, N. (2024). Analisis Strategi Pembelajaran dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis. Al-Ijtima 'i, 1(2), 58-82.

Rumelhart, D. E. (1980). Schemata: The building blocks of cognition. Dalam R. J. Spiro, B. C. Bruce, & W. F. Brewer (Eds.), Theoretical issues in reading comprehension: Perspectives from cognitive psychology, linguistics, artificial intelligence, and education (pp. 33–58). Lawrence Erlbaum Associates.

Susanto, A. (2014). Teori belajar dan pembelajaran di sekolah dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Downloads

Published

2025-12-26