PENGEMBANGAN PANDUAN LITERASI MEMBACA DAN MENULIS TRANSISI PAUD-SD BERBASIS KECAKAPAN HIDUP DI SDN 106/IX MUARO SEBAPO

Authors

  • Annisa Maharani Universitas Jambi, Indonesia
  • Eka Sastrawati Universitas Jambi, Indonesia
  • Hendra Budiono Universitas Jambi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i04.39368

Keywords:

Literacy, Guidebook Development, PAUD–SD Transition, ADDIE, Life Skills

Abstract

This research aims to develop a Reading and Writing Literacy Guidebook for the PAUD–SD transition based on life skills to support early-grade students at SDN 106/IX Muaro Sebapo. The study employed the ADDIE development model consisting of analysis, design, development, implementation, and evaluation phases. The product was validated by material experts, media experts, and practitioners. The results showed that the expert validation of material aspects reached 91.2% (very valid), media validation reached 88.5% (valid), and practitioner validation reached 94.7% (very valid). During limited trials involving 20 first-grade students, the guidebook effectively increased students’ literacy performance. Pretest scores averaged 56.20, while posttest scores increased to 83.40, resulting in an N-Gain of 0.62 (moderate effectiveness). Furthermore, student responses reached 93% and teacher responses reached 95%, indicating that the guidebook is highly practical and feasible for classroom implementation. These findings conclude that the developed literacy guidebook is valid, practical, and effective to support PAUD–SD transition literacy strengthening.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Faaza, A. I., & Kibtiyah, A. (2025). Penerapan Surat Edaran PAUD Dikdasmen tentang Calistung di TK Darul Falah Cukir , Kecamatan Diwek ,. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 8, 8134–8141.

Mardiyah, L. Y. (2024). Urgensi Peran Guru Sekolah Dasar Awal Dalam Meningkatkan Kesiapan Sekolah Anak Pada Transisi Ke Sekolah Dasar: Tinjauan Literatur. Prosiding Seminar Nasional Keguruan Dan Pendidikan, 1(7), 108–113.

Musfita, R. (2019). Transisi PAUD ke Jenjang SD: Ditinjau Dari Muatan Kurikulum Dalam Memfasilitasi Proses Kesiapan Belajar Bersekolah. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 412–420.

Robiah, R., Hendarman, H., & Hidayat, R. (2023). Evaluasi Program Literasi Anak dengan Pendekatan Model CIPPO. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 528–539. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i1.262

Yuliantina, I. (2023). Survei Kesiapan Bersekolah Anak Usia Dini di Provinsi Banten Tahun 2022. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 1422–1438. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i2.3988

Linda, R. W., & Mulyatno, C. B. (2024). Pembiasaan Literasi Baca Tulis dalam Meningkatkan Keterampilan Bahasa pada Masa Transisi PAUD-SD di SD Katolik Wijana Sejati Mojokerto. Jurnal Tahsinia, 5(7), 1017–1031.

Collins, S. P., Storrow, A., Liu, D., Jenkins, C. A., Miller, K. F., Kampe, C., & Butler, J. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Tematik dengan Media Pop Up Book Berbasis High Order Thingking Skills (Hots) untuk Meningkatkan dan Mengurangi Miskonsepsi Peserta Didik Kelas 1 SD/MI. Tadribun : Journal of Islamic Management Education, 1(2), 1–14.

Fayrus, & Slamet, A. (2022). Model Penelitian Pengembangan (R n D). Institut Agama Islam Sunan Kalijogo Malang.

Bungsu, A. P., & Dafit, F. (2021). Pelaksanaan Literasi Membaca di Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 4(3), 522. https://doi.org/10.23887/jp2.v4i3.40796

Imrotul Ummah, Miftakhul Jannah, & Yes Matheos Lasarus Malaikosa. (2024). Strategi Perlindungan Anak Usia Dini pada Kesiapan Masa Transisi dari PAUD ke Sekolah Dasar yang Menyenangkan. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 2(1), 14–23. https://doi.org/10.58540/jurpendis.v2i1.576

Hanifah, S., & Euis Kurniati. (2024). Eksplorasi Peran Lingkungan dalam Masa Transisi Pendidikan Anak Usia Dini ke Sekolah Dasar. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(1), 130–142. https://doi.org/10.19105/kiddo.v5i1.11576

Jannah, M., & Adiyanti, N. (2024). Developing an Understanding of the Transition Period and Stimulating Children’s Readiness to Enter Elementary School among Preschool Teachers in Purwakarta Regency Miftachul Jannah 1 , Nita Adiyanti 2. Iconie Ftik Uin K.H. Abdurrahman Wahid Pekalongan, 3(1), 569–582.

Rosmawati, F., & Rohana. (2022). Potret Literasi Baca Tulis Sebagai Salah Satu Keterampilan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 5(3), 525–532. https://doi.org/10.23887/jippg.v5i3.55854

Dhika Widarnandhana, I. G., Tria Ariani, N. W., & Jayadiningrat, M. G. (2023). Peran Orangtua Dalam Persiapan Anak Usia Dini Menuju Pendidikan Sekolah Dasar. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 144–155. https://doi.org/10.25078/pw.v8i2.3103

Andi Elfikasari, & Suchi Setia Wati. (2024). Peran Gerakan Literasi Sekolah Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Minat Baca Siswa Sdn 4 Barru. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 74–80. https://doi.org/10.62388/jpdp.v4i2.494

Baiq Halimatuzzuhrotulaini, Lalu Sunardi, EM. Thonthowi Jauhari, & Khairunnisa. (2023). Upaya Penerapan Model Pembelajaran Literasi Awal Untuk Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Melalui Media Kartu Huruf (Vokal) Pada Kelompok B TK Islam Ridlol Walidain NW Batu Bangka. Bima Journal of Elementary Education, 1(1), 34–40. https://doi.org/10.37630/bijee.v1i1.886

Baiq Halimatuzzuhrotulaini, Lalu Sunardi, EM. Thonthowi Jauhari, & Khairunnisa. (2023). Upaya Penerapan Model Pembelajaran Literasi Awal Untuk Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Melalui Media Kartu Huruf (Vokal) Pada Kelompok B TK Islam Ridlol Walidain NW Batu Bangka. Bima Journal of Elementary Education, 1(1), 34–40. https://doi.org/10.37630/bijee.v1i1.886

Dari, D., Psikologis, A., Intan, A., & Wijaya, P. (n.d.). (2023). Penerapan Transisi PAUD-SD yang Menyenangkan. Seminar Nasional Pendidikan dan Pembelajaran ke-6

Ruswendi, A., & Abdurohim, A. (n.d.). (2024) Implementasi Program Transisi PAUD-SD Dalam Membentuk Kesiapan Siswa Bersekolah.

Susilahati, S., Nurmalia, L., Widiawati, H., Laksana, A. M., & Maliadani, L. (2023). Upaya Penerapan Transisi PAUD Ke SD yang Menyenangkan: Ditinjau dari PPDB, MPLS dan Proses Pembelajaran. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(5), 5779–5794. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i5.5320

Ummah, I., Jannah, M., Matheos, Y., & Malaikosa, L. (2024). Strategi Perlindungan Anak Usia Dini pada Kesiapan Masa Transisi dari PAUD ke Sekolah Dasar yang Menyenangkan (Vol. 1, Issue 1).

Downloads

Published

2025-12-26

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>