This is an outdated version published on 2025-05-21. Read the most recent version.

PENDEKATAN TARL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA DI SDN TAENG

Authors

  • Maria Ulviani Universitas Muhammadiyah Makassar

Keywords:

Teaching at the Right Level, learning outcomes, Indonesian language, classroom action research.

Abstract

This study aims to determine the effect of the Teaching at the Right Level (TaRL) approach in improving the Indonesian language learning outcomes of fourth-grade students at SDN Taeng. The TaRL approach enables student grouping based on their abilities, allowing instruction to be tailored to their comprehension levels. This research was conducted in two cycles using the classroom action research (CAR) method. The results indicate that the learning mastery level in the pre-cycle was only 44%, increased to 67% in Cycle I, and reached 85% in Cycle II. These findings demonstrate that the TaRL approach is effective in enhancing student learning outcomes. The implication of this study is that the TaRL approach can serve as an alternative strategy to improve the quality of Indonesian language learning, emphasizing student grouping according to their initial abilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abd Rahman, B. P., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani, Y. (2022). Pengertian pendidikan, ilmu pendidikan dan unsur-unsur pendidikan. Al-Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1-8.

Ahyar, D., dkk. (2022). Implementasi model pembelajaran TaRL dalam meningkatkan dasar membaca peserta didik di sekolah dasar kelas awal. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(11), 5241-5246. https://doi.org/10.54307/jiip.v5i11.1035

Andryannisa, M. A. Z., Wahyudi, A. P., & Sayekti, S. P. (2023). Upaya meningkatkan hasil belajar siswa dengan menggunakan metode resitasi pada mata pelajaran Akidah Akhlak di SD Islam Riyadhul Jannah Depok. Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 2(3), 112-125.

Bunasri, B. (2021). Characteristics of students 21st century. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 4(6), 11-17. https://doi.org/10.20961/shes.v4i6.1589

Efendi, A., & Kurniawati, D. (2023). Pengaruh pembelajaran berbasis proyek terhadap hasil belajar siswa di era digital. Jurnal Teknologi Pendidikan Indonesia, 5(2), 233-245. https://doi.org/10.1234/jtpi.v5i2.6789

Hasan, F., & Putri, R. A. (2020). Implementasi pembelajaran berbasis teknologi dalam meningkatkan pemahaman konsep siswa. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 8(3), 187-202. https://doi.org/10.1016/j.edutech.2020.05.002

Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya keterampilan belajar di abad 21 sebagai tuntutan dalam pengembangan sumber daya manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1), 29-40. https://doi.org/10.31849/lectura.v12i1.6823

Muammar, M., Ruqoiyyah, S., & Ningsih, N. S. (2023). Implementing the Teaching at the Right Level (TaRL) approach to improve elementary students' initial reading skills. Journal of Languages and Language Teaching, 11(4), 610-625. https://doi.org/10.33394/jllt.v11i4.11523

Mulyani, S., & Hidayat, T. (2024). Analisis efektivitas metode blended learning dalam pembelajaran bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa, 19(1), 55-68. https://doi.org/10.24246/jpb.v19i1.7890

Muthmainnah, N. A., Sunarno, W., & Budiharti, R. P. (2021). Penerapan model Discovery Learning berbantuan Prezi untuk meningkatkan pemahaman konsep dan kemampuan kolaborasi pada materi alat optik. Jurnal Materi dan Pembelajaran Fisika, 13(2), 78-85. https://doi.org/10.23960/jmpf.v13i2.1287

Mutmaina, F. G. (2021). Analyze of students' vocabulary mastery at 10th grade of SMAN 25 Bone [Skripsi Sarjana, IAIN Bone].

Nasution, M. T. (2023). Pengaruh pendekatan konstruktivisme terhadap hasil belajar siswa di sekolah menengah pertama. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 7(2), 145-160. https://doi.org/10.21009/jpsi.v7i2.4567

Nursalam, S., & Wahyuni, D. (2022). Penerapan model pembelajaran problem-based learning dalam meningkatkan keterampilan berpikir kritis. Jurnal Pendidikan Inovatif, 6(3), 220-235.

Rahmayanti, I. D. S., & Koeswanti, H. D. (2017). Penerapan model Make a Match untuk meningkatkan hasil belajar matematika materi siswa kelas IV SD Negeri Diwak. Union, 5(3), 356-370.

Rahman, T. (2024). Inovasi pembelajaran berbasis AI dalam meningkatkan efektivitas pembelajaran daring. Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(1), 88-105. https://doi.org/10.1234/jtp.v10i1.9987

Ridwan, F., & Putri, S. (2020). Model pembelajaran berbasis STEM dalam meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa. Jurnal Pendidikan Sains dan Matematika, 5(2), 78-91.

Safitri, D., & Prasetyo, A. (2023). Evaluasi implementasi model flipped classroom dalam pembelajaran daring. Jurnal Pendidikan Digital, 4(1), 123-135.

Sari, R. P., & Nugroho, B. (2021). Pengaruh penggunaan media interaktif dalam pembelajaran literasi digital. Jurnal Teknologi Pembelajaran, 9(2), 45-60.

Suharyani, S., Suarti, N., & Astuti, F. (2023). Implementasi pendekatan Teaching at the Right Level (TaRL) dalam meningkatkan kemampuan literasi numerasi anak di SD IT Ash-Shiddiqin. Jurnal Teknologi Pendidikan: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran, 8(2), 470-479. https://doi.org/10.33394/jtp.v8i2.7590

Sugiyono. (2022). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D (5th ed.). Alfabeta.

Susanto, A., & Rahmawati, L. (2021). Pengaruh metode diskusi terhadap hasil belajar siswa di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1), 77-90.

Widodo, S., & Risky, K. (2020). Mengajarkan keterampilan abad 21 4C di sekolah dasar. Modeling: Jurnal Program Studi PGMI, 7(2), 185–197. https://doi.org/10.24269/modeling.v7i2.2395

Yulianti, E., & Susanti, S. (2024). Implementasi Teaching at the Right Level (TaRL) untuk meningkatkan kemampuan berbahasa Indonesia siswa SDN Taeng. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 23(4), 322-330.

Yusuf, H., & Wulandari, N. (2023). Pengaruh metode scaffolding terhadap peningkatan pemahaman konsep siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 15(3), 211-224.

Zamzami, F. (2022). Analisis kebutuhan bahan ajar berbasis teknologi dalam pembelajaran daring. Jurnal Inovasi Pendidikan, 11(2), 99-115.

Published

2025-05-21

Versions