STRATEGI PEMASARAN JIANDY WEDDING ORGANIZER DALAM MENINGKATKAN KUALITAS LAYANAN JASA DI DESA LEPPANGENG KECAMATAN PATAMPANUA KABUPATEN PINRANG
Keywords:
Marketing Strategy, Service Quality, Wedding OrganizerAbstract
This research is motivated by the significance of marketing strategies in enhancing service quality, particularly in service-based businesses such as Jiandy Wedding Organizer in Leppangeng Village. The purpose of this study is to identify the marketing strategies implemented by Jiandy Wedding Organizer to improve customer service quality. A descriptive qualitative method was employed, with data collected through observation, interviews, and documentation. The data were analyzed using the Nvivo 12 application to systematically group themes and organize categories based on the interview results. The findings reveal that Jiandy Wedding Organizer effectively applies the 4P marketing mix (product, price, place, promotion), including offering a variety of wedding packages, competitive pricing, promotion through social media, and fast, friendly service. In conclusion, the implemented marketing strategies have successfully increased customer satisfaction and strengthened the business image amid competition from similar service providers.Downloads
References
Andi Riska, Sapriani, M. T. (2024). Strategi Pemasaran Digital Melalui Media Sosial Instagram Dalam Meningkatkan Brand Awareness Pada. 17(2), 2214–2221.
Aziza, I. N., & Adikara, G. J. (2024). Strategi komunikasi pemasaran Faiza Event and Wedding Organizer dalam menjaring konsumen di Daerah Istimewa Yogyakarta. Lektur: Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(4). https://doi.org/10.21831/lektur.v6i4.20972
Fajar Saputro, & Muhammad Jalari. (2023). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan, Dan Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan Roti Bakar. Jurnal Riset Manajemen, 1(3), 266–285. https://doi.org/10.54066/jurma.v1i3.639
Hasibuan, S., Rodliyah, I., Thalhah, S. Z., Ratnaningsih, P. W., & E, A. A. M. S. (2022). Media penelitian kualitatif. In Jurnal EQUILIBRIUM (Vol. 5, Issue January). http://belajarpsikologi.com/metode-penelitian-kualitatif/
Hilaliyah, S. A. (2017). Pengaruh Kualitas Layanan Dan Kualitas Produk Yang Di Moderasi Oleh Suasana Terhadap Kepuasan Pelanggan. Jurnal Bisnis Dan Manajemen, 4(2), 172–187. https://doi.org/10.26905/jbm.v4i2.1699
Islam, J. E., Mahliza, I., Husein, A., Gunawan, T., Muhammadiyah, U., & Utara, S. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Online. Al-Sharf: Jurnal Ekonomi Islam, 1(3), 250–264. https://doi.org/10.56114/al-sharf.v1i3.98
Muhammad Machrizan Nabil. (2024). Pengaruh Bauran Pemasaran (Marketing Mix 4P) Terhadap Keputusan Pembelian Di Cafe Pare Bercerita. CEMERLANG : Jurnal Manajemen Dan Ekonomi Bisnis, 4(3), 252–262. https://doi.org/10.55606/cemerlang.v4i3.3061
Novitawati, R. A., Henceni, P. A., & Susanto, R. Y. (2021). Faktor bauran pemasaran terhadap kepuasan konsumen 1. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Akuntansi, 9(1), 57–62.
Rasyid, H. Al. (2017). Pengaruh Kualitas Layanan Dan Pemanfaatan Teknologi Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Pelanggan Go-Jek. Jurnal Ecodemica: Jurnal Ekonomi, Manajemen, Dan Bisnis, 1(2), 210–223. https://doi.org/10.31311/jeco.v1i2.2026
Andi Riska, Sapriani, M. T. (2024). Strategi Pemasaran Digital Melalui Media Sosial Instagram Dalam Meningkatkan Brand Awareness Pada. 17(2), 2214–2221.
Aziza, I. N., & Adikara, G. J. (2024). Strategi komunikasi pemasaran Faiza Event and Wedding Organizer dalam menjaring konsumen di Daerah Istimewa Yogyakarta. Lektur: Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(4). https://doi.org/10.21831/lektur.v6i4.20972
Fajar Saputro, & Muhammad Jalari. (2023). Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Pelayanan, Dan Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan Roti Bakar. Jurnal Riset Manajemen, 1(3), 266–285. https://doi.org/10.54066/jurma.v1i3.639
Hasibuan, S., Rodliyah, I., Thalhah, S. Z., Ratnaningsih, P. W., & E, A. A. M. S. (2022). Media penelitian kualitatif. In Jurnal EQUILIBRIUM (Vol. 5, Issue January). http://belajarpsikologi.com/metode-penelitian-kualitatif/
Hilaliyah, S. A. (2017). Pengaruh Kualitas Layanan Dan Kualitas Produk Yang Di Moderasi Oleh Suasana Terhadap Kepuasan Pelanggan. Jurnal Bisnis Dan Manajemen, 4(2), 172–187. https://doi.org/10.26905/jbm.v4i2.1699
Islam, J. E., Mahliza, I., Husein, A., Gunawan, T., Muhammadiyah, U., & Utara, S. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Online. Al-Sharf: Jurnal Ekonomi Islam, 1(3), 250–264. https://doi.org/10.56114/al-sharf.v1i3.98
Muhammad Machrizan Nabil. (2024). Pengaruh Bauran Pemasaran (Marketing Mix 4P) Terhadap Keputusan Pembelian Di Cafe Pare Bercerita. CEMERLANG : Jurnal Manajemen Dan Ekonomi Bisnis, 4(3), 252–262. https://doi.org/10.55606/cemerlang.v4i3.3061
Novitawati, R. A., Henceni, P. A., & Susanto, R. Y. (2021). Faktor bauran pemasaran terhadap kepuasan konsumen 1. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Akuntansi, 9(1), 57–62.
Rasyid, H. Al. (2017). Pengaruh Kualitas Layanan Dan Pemanfaatan Teknologi Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Pelanggan Go-Jek. Jurnal Ecodemica: Jurnal Ekonomi, Manajemen, Dan Bisnis, 1(2), 210–223. https://doi.org/10.31311/jeco.v1i2.2026
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 OIKOS: Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.