PENGEMBANGAN E-MODUL PEMBELAJARAN BERBASIS KEARIFAN LOKAL PADA MATERI BANGUN DATAR KELAS 3 SDN 39 MATARAM

Authors

  • Rasta Cahyani Fadilah Universitas Mataram
  • I Nyoman Karma Universitas Mataram
  • Nurwahidah Universitas Mataram

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i2.13214

Keywords:

E-Module, Local Wisdom, Flat Building

Abstract

This research aims to determine the validity and practicality of local wisdom-based learning e-modules in class 3 flat building material. This e-module was developed as additionsl contsining local wisdom and is equipped with videos and quizzes. The research method used is R&D (Research and Development) with the ADDIE type development model used. Data on the validity and practicality of e-modules were obtained from questionnaire instrumentsin the form of media and material expert validation questionnaires, as well as student and educator response questionnaires. The results of the media validation data analysis were 84% and the material validation percentage was 78.58%, so the product was in the valid category. Data on the practicality percentage of e-module is 93,89% from the questionnaire responses from students and 82.5% from educators, so it is in the practical category. These results show that the local wisdom-based learning e-modue on class 3 flat building material developed is declared valid and practical to use.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aditiyawarman WD, M. A., Sondang, M., Hanifah, L., & Kusumayati, L. D. (2022). Penggunaan Aplikasi Quiziz Sebagai Media Untuk Melaksanakan

Evaluasi Pembelajaran. Jurnal Penelitian Politeknik Penerbangan Surabaya,7(1), 24-36.

Alditia, L. M., & Nurmawanti, I. (2023). Etnomatematika: Eksplorasi Konsep Geometri dalam Kearifan Lokal Suku Sasak. Indikta: Jurnal Inovasi

Pendidikan Matematika, 5(2), 160-169.

Al Farobi, A. D., Ainin, M., Muassomah, & Wicaksono, E. B. (2022). Manajemen Kesesuaiaan Indikator Pencapaiaan Kompetensi dengan Kompetensi

Dasar pada Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Bahasa Arab Permendikbud 37. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(3), 203-213

Alyusfitri, R., Sari, S. G., Jusar, I. R., & Pratiwi, N. (2023). Pengembangan E-Modul Berbasis Multimedia Interaktif Dengan Pendekatan Contekstual

Teaching and Learning Untuk Sekolah Dasar Pada Materi Bangun Ruang. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 07(1), 302-312.

https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i1.1750

Ardianti, S. D., & Wanabuliandari, S. (2019). Desain Modul Tematik Berbasis Ethno-Edutainment Pada Kurikulum 2013 untuk Siswa Sekolah Dasar.

Seminar Nasional Pagelaran Pendidikan Dasar Nasional (PPDN), 142–149.

Dewanti, R. A., Yana, Y., Maretha, D. E., Ulfa, K., Aini, K., Asnilawati, Riswanda J., & Nurokhman A. (2019). Validasi Pengembangan Media

Pembelajaran Teka-Teki Silang pada Materi Plantae di Kelas X SMA. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi 2019, 23-28.

Dwipangestu, R., Mayub, A., & Rohadi N. (2018). Pengembangan Desain Media Pembelajaran Fisika Berbasis Video Pada Materi Gelombang Bunyi.

Jurnal Kumparan Fisika, 1(1), 48-55.

Erdi, Putri Nurhalimah & Padwa, Tivsi Rizqi. (2021). Penggunaan E-Modul Dengan Sistem Project Based Learning. Jurnal Vokasi Informatika, 1(1),

-25. https://doi.org/10.24036/javit.v2il

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi. Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependiidikan Nomor 2953/B/PR.00.02/2022

Tentang Perubahan Atas Pearturan Deriktur Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Nomor 3928/B/HK/2020 Tentang Rencana Strategis

Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Tahun 2020-2024.

Laraphaty, F. R., N., Riswanda, J., Putri Anggun, D., Engga Maretha, D., & Ulfa, K. (2021). Review: Pengembang Media Pembelajaran Modul Elektronik

(E-Modul). http://proceedings.radenfatah.ac.id/index.php/semnaspbio

Murtafi'ah, Siti Sholikhatul. (2019). Pengembangan E-Modul Pembelajaran Pada Kompetensi Dasar Menerapkan Pembuatan Website Kelas XI Bisnis

Daring Dan Pemasaran di SMK Negeri 1 Jombang. Jurnal Pendidikan Tata Negara (JPTN), 7(2), 493-498.

Nurhidayat, Katoningsih, S., Utami, R. D., Maryana, W., Ishartono, N., Sidiq, Y., Irfadhila, D., & Siswanto, H. (2021). Pemanfaatan Media Audio Visual

dalam Pembelajaran Daring Materi IPA Siswa SD Kelas Rendah. Buletin KKN Pendidikan, 3(1), 83-90.

https://doi.org/10.23917/bkkndik.v3i1.14832

Oktavianti, I., & Ratnasari, Y. (2018). Etnopedagogi Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar Melalui Media Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Refleksi

Edukatika, 8(2), 149–154. https://doi.org/10.33369/joall.v3i1.6538

Puspasari, R., & Suryaningsih, T. (2019). Pengembangan Buku Ajar Kompilasi Teori Graf dengan Model Addie. Journal of Medives: Journal of

Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(1), 137-152. https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v3i1.702.

Puspitasari, M. A. R., & Febriyanti B. D. (2023). Analisis Kelengkapan dalam Merumuskan Tujuan Pembelajaran pada Mahasiswa PGMI Semester V.

Jurnal Ilmu Pendidikan, 12(1), 35-42. https://doi.org/10.33506/jq.v12i1.2554

Rahmah, D. L., & Hidayat, M. T. (2022). Pengembangan Media “Fun Thinkers Book” untuk Meningkatkan Antusiasme Belajar dan Hasil Belajar

Materi Bangun Datar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6361–6372. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3259

Shufa, N. K. F. (2018). Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Di Sekolah Dasar: Sebuah Kerangka Konseptual. Inopendas: Jurnal Ilmiah Kependidikan,

(1), 48–53. https://doi.org/10.24176/jino.v1i1.2316

Subhan, M. (2020). Analisis Penerapan Technological Pedagogical Content Knowledge Pada Proses Pembelajaran Kurikulum 2013 di Kelas V.

International Journal of Technology Vocational Education and Training, 1(2), 174–179.

Tanjung, A. & Fahmi, M. (2015). Urgensi Pengembangan Bahan Ajar Geografi Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Geografi, 20(1), 24-29.

Yusuf, N., Setyawan, H., Immawati, S., Santoso, G., & Usman, M. (2022). Pengembangan Media Flipbook Berbasis Fabel untuk Meningkatkan

Pemahaman Pesan Moral pada Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5). https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3735

Downloads

Published

2024-04-09