IMPLEMENTASI MODEL ROLE PLAYING UNTUK MENINGKATKAN SELF CONFIDENCE PESERTA DIDIK MATERI ”INDONESIAKU KAYA BUDAYA” KELAS IV SDN 198/I PASAR BARU
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.23322Keywords:
role playing model, self confidence, IPAS, my indonesia is rich in cultureAbstract
This research is a classroom action research (CAR) using the Role Playing learning model aimed at seeing the process of increasing self-confidence of fourth grade students at SDN 198/I Pasar Baru. The research process began with observation, interviews and documentation. Based on the results of the study, Role Playing was able to increase students' self-confidence in learning the IPS material of Indonesiaku is rich in culture. This is because students experienced an increase in self-confidence by looking at the self-confidence indicators that can be seen from each cycle. The results obtained by students' self-confidence in cycle 1 meeting I were 43.63% with a sufficient category and meeting II was 53.89% with a fairly high category. In cycle II, meeting I increased to 68.31% with a high category and meeting II increased by 83.05% with a very high category.Downloads
References
Agustyaningrum, N., & Pradanti, P. (2022). Teori Perkembangan Piaget dan Vygotsky: Bagaimana Implikasinya dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar?. Jurnal Absis: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 5(1), 568-582.
Apiyani, A. (2022). Implementasi Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan (PKB) Guru Madrasah Dalam Meningkatkan Keprofesian. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(2), 499–504.
Arikunto, S. (2021). Penelitian tindakan kelas: Edisi revisi. Bumi Aksara.
Asriani, A., Juwita, J., & Herdhiansyah, D. (2021). Pengembangan Agroindustri Sagu Menjadi Cemilan Sehat “Bagea Sahe” Melalui Identifikasi Preferensi Konsumen di Sulawesi Tenggara. Jurnal Agroindustri Halal, 7(2), 117-125.
Azin, M. (2023). Penerapan Model Role Playing Mata Pelajaran PAI dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa. Jurnal Riset Pendidikan Agama Islam, 111-118.
BAB, I. (2022). TEORI–TEORI BELAJAR. BUKU AJAR, 37.
Budhi, H. S. (2018). Model Pembelajaran Berbasis Pengalaman untuk Meminimalkan Miskonsepsi Siswa pada Materi Cahaya. Thabiea: Journal of Natural Science Teaching, 1(2), 125-129.
Cahyarani, I. N. T. A. N. (2020). Pengembangan Metode Role Playing Bermedia Gelas Karakter yang Diaplikasikan pada Pembelajaran Sastra Lama Siswa Kelas XII SMP Negeri 21 Surabaya. Jurnal BAPALA, 6(1), 1-14.
Chadijah, S. (2023). Upaya Guru Meningkatkan Kemampuan Berbicara Siswa Melalui Penerapan Model Role Playing Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 4(2), 161-174.
Darmawan, I. P. A. (2021). Total Quality Management Dalam Dunia Pendidikan" Model, Teknik Dan Impementasi". Bandung: Widina Bhakti Persada Bandung.
Dewi, P. T. I. C., Puspadewi, K. R., & Wibawa, K. A. (2020, July). Pengaruh kepercayaan diri terhadap hasil belajar matematika siswa kelas VIII SMP Negeri 5 Kuta Selatan. In Prosiding Mahasaraswati Seminar Nasional Pendidikan Matematika.
Fatah, A. H., & Risfina, A. M. (2023). Teori Pemrosesan Informasi dan Implikasinya Dalam Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9(3), 1632-1641.
FAZAL, F. (2023). Pelaksanaan Layanan Informasi Menggunakan Sosial Media Instagram Untuk Meningkatkan Pemahaman Kepercayaan Diri Siswa Di Smpn 3 Bandar Lampung (Doctoral dissertation, UIN RADEN INTAN LAMPUNG).
Hamid, S. I., Dewi, D. A., Nugraha, A. R., Jaelani, W. R., & Vichaully, Y. (2021). Implementasi Nilai Persatuan dan Kesatuan Bangsa dengan Model Pembelajaran Role Playing di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5731-5738.
Harahap, D. (2020). Teori Carl Rogers dalam Membentuk Pribadi dan Sosial yang Sehat. Jurnal Al-Irsyad: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 2(2), 321-334.
Herdiana, Y., Marwan, M., & Zubainur, C. M. (2019). Kemampuan Representasi Matematis Dan Self Confidence Siswa Smp Melalui Penerapan Model Problem Based Learning (PBL). Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi, 3(2), 23-35.
Irnawati, I., Mardiana, M., & Khoiri, A. (2023). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Kepercayaan Diri Pada Siswa Kelas Iv Sdn 14 Kelakik. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(3), 12-17.
Istiqomah, L., Murtono, M., & Fakhriyah, F. (2020). Peningkatan Keterampilan Berbicara Siswa Melalui Model Role Playing Berbantuan Media Visual di Sekolah Dasar: Improvement Of Students'speech Skills Through The Assisted Role Playing Model Visual Media In Basic School. Naturalistic: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 650-660.
Karnia, N., Lestari, J. R. D., Agung, L., Riani, M. A., & Pratama, M. G. (2023). Strategi Pengelolaan Kelas Melalui Penerapan Model Role Playing Dalam Meningkatkan Partisipasi Siswa Di Kelas 3 MI Nihayatul Amal 2 Purwasari. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 4(2), 121-136.
Kertati, I., Zamista, A. A., Rahman, A. A., Yendri, O., Pratama, A., Rusmayadi, G., ... & Arwizet, K. (2023). Model & Model pembelajaran inovatif era digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Ningrum, D. A. W., & Abdullah, K. (2023). Implementasi Model Role Playing untuk meningkatkan self confidence siswa kelas V SDN Pengasinan Viii Bekasi. Research and Development Journal of Education, 9(1), 50-55.
Ningsih, E. F. (2023). Pelaksanaan Bimbingan Agama Melalui Kegiatan Nasyiatul Aisyiyah Untuk Menumbuhkan Self Confidence Anak di Panti Asuhan Yatim Putri Aisyiyah Muhammadiyah Pekajangan (Doctoral dissertation, UIN KH Abdurrahman Wahid Pekalongan).
Nuraiha, N. (2020). Pelaksanaan Model pengajaran variatif Pada pembelajaran Al Quran MAN 1 Tanjung jabung timur Kabupaten tanjab timur. Jurnal Literasiologi, 4(1).
Nurhasanah., 2023. Penerapan Metode Pembelajaran Role Playing Untuk Meningkatkan Sikap Percaya Diri Siswa Pada Muatan Pelajaran Ips Kelas V Sd Al Rasyid Pekanbaru. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim, Skripsi. Uin Suska Riau
Nuryati, N., Muthmainnah, M., Lubis, H. Z., Talango, S. R., Ibrohim, B., & Nadjih, D. (2021). Model Role Playing Dalam Meningkatkan Motivasi Berprestasi Anak Usia Dini Selama Masa Learning From Home. As-Sibyan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 139–148. https://doi.org/10.32678/AS-SIBYAN.V6I2.4649
Rahim, A., & Dwiprabowo, R. (2020). Penerapan Model Role Playing Pada Mata Pelajaran Ppkn Di Sekolah Dasar. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(2), 210-217.
Rais, M. R. (2022). Kepercayaan diri (self confidence) dan perkembangannya pada remaja. Al-Irsyad: Jurnal Pendidikan dan Konseling, 12(1), 40-47.
Riduwan, S. (2011). Pengantar Statistika Untuk Penelitian Pendidikan, Sosial, Ekonomi, Komunikasi, dan Bisnis. Cetakan Ke-4 Bandung: Alfabeta.
Rizki, A. (2018). Peningkatan Pembelajaran PKN Dengan Penerapan Model RolePlaying Siswa Kelas II SDN 003 Bangkinang Kota. Jurnal basicedu, 2(2580– 1147), 37.
Rofiq, A., & Mashuri, I. (2021). Pengaruh penggunaan metode Role Playing terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran pendidikan agama islam di SMP bustanul makmur genteng. MUMTAZ: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 001-011.
Sarifah, A. A. Penggunaan Model Role Playing pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila. In Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series (Vol. 5, No. 6, pp. 1439-1443).
Suharsimi Arikunto. 2022., Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek Edisi Revisi V. Jakarta: Rineka Cipta.
Syarah Annisa, & Abadi , A. P. (2023). Level-Level Kepercayaan Diri (Self Confidence) Peserta Didik Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(2), 4103–4108. https://doi.org/10.31004/jpdk.v5i2.13927
Ulfah, U. (2019). Peran Konselor Dalam Mengembangkan Potensi Peserta Didik. Jurnal Tahsinia, 1(1), 92–100.
Wahyuni, N., & Fitriani, W. (2022). Relevansi Teori Belajar Sosial Albert Bandura dan Model Pendidikan Keluarga dalam Islam. Qalam: Jurnal Ilmu Kependidikan, 11(2), 60-66.
Yeni, H. O., Anggraini, C., & Meilina, F. (2020). Upaya meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPA dengan menggunakan media visual pada siswa kelas IV SDN 002 Tebing kabupaten Karimun Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Minda, 1(2), 10-18.
Yusuf, M., Marauleng, A., Syam, I., Masita, S., & Marzuki, M. (2024). MODEL-MODEL DALAM PEMBELAJARAN (Pengertian, Tujuan, Prinsip-Prinsip, Penentuan Model, dan Efektivitas Penggunaan Ragam Model Pembelajaran). Al-Abshor: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(3), 129-142.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.