PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN POP-UP BOOK TERHADAP MINAT BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATERI FLORA DAN FAUNADI PEMBELAJARAN IPAS KELAS V
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23596Keywords:
Pop-Up Book Media, Learning Interest, Flora and Fauna, Quasi ExperimentAbstract
One reason kids don't care much about learning is because there isn't much variety in the learning process, which is the premise of this study. Inadequate resources, such as social studies learning media, contribute to students' lack of motivation to study, among other factors. The goal of this research is to find out how fifth graders' interest in learning about flora and fauna is affected by using pop-up books as a learning tool in social studies class. Quantitative studies of a quasi-experimental design are what this study is all about. Fifth graders participated in the study by splitting into two groups: one that used Pop-Up Book media for experimentation and another that used more traditional teaching strategies. Questionnaires were used to gather data. We anticipate that the study's findings will shed light on how well Pop-Up Book media piques students' interests in learning and offer suggestions on how to include interactive learning materials into classroom instruction. After using Pop-Up Book, the experimental class outperformed the control class on the post-test, indicating that pupils' interest in learning had increased. Results from post-lesson surveys and subsequent analysis using independent sample tests demonstrated a statistically significant effect of Pop-Up Books on students' motivation to study.Downloads
References
Arrobi,J.,Firdaus,M.F.,&Suryani,E.(2024).Pelatihan Media Pembelajaran Berbasis IT Untuk Seluruh Guru PAI di Desa Pasawahan. Jurnal Pengabdian West Science,3(03), 291–297
Fauziah, A., Rosnaningsih, A., & Azhar, S. (2017). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dengan Minat Belajar Siswa Kelas IV SDN Poris Gaga 05 Kota Tangerang. Jurnal JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 4(1), 47.
Halisah,N.(2018).Pengembangan Media Pembelajaran Pop Up Book Guna Menunjang Penguasaan Konsep Peserta Didik Kelas X Pada Mata Pelajaran Biologi Di Tingkat SMA/MA. Universitas Islam Negeri Raden Intan, 1–156.
Ibnu Mas’udLuthfi. (2023). Media Pembelajaran dan Peran Pentingnya dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab. Jiluna Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab dan Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), 8–16.
Ii,B.A. B.,Teori, A.D., Pengertian, T.,& Pembelajaran,S. (2012). Kajian Universitas Nusantara PGRI Kediri(Vol.01).
Mahmudah, M., Zarkasi, Z., Munip, A., & Purnama, S. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Fikih berbasis Pop Up Book untuk Meningkatkan Pemahaman Peserta Didik. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 9(2), 185.
Masna,A.A.(2015).Pengembangan Bahan Ajar Pop-Up Mata Pelajaran IPA Untuk Anak Tunarungu Kelas IV SDLB B di Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta, IV(4).
Maula, R., & Hidayah, F. (2019). Analisis Minat Belajar Siswa pada Materi Senyawa Hidrokarbon Ditinjaudari Perspektif Gender. Seminar Nasional Edusainstek FMIPA UNIMUS, 2006, 421–429.
Nisaa’,F.K.,&Adriyani,Z.(2021). Pengaruh Penggunaan Pop-Up Book Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Konsep Siklus Air. Journal of Integrated Elementary Education, 1(2), 89–97.
Nurfadhillah,S.,RamadhantyWahidah,A.,Rahmah,G.,Ramdhan,F.,ClaudiaMaharani,S., & Muhammadiyah Tangerang, U. (2021). Penggunaan Media Dalam Pembelajaran Matematika Dan Manfaatnya Di Sekolah Dasar Swasta Plus Ar-Rahmaniyah. EDISI : Jurnal Edukasi dan Sains, 3(2), 289–298.
Paramita, R., Panjaitan, R. G. P., & Ariyati, E. (2019). Pengembangan Booklet Hasil Inventarisasi Tumbuhan Obat Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Manfaat Keanekaragaman Hayati. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 2(2), 83–88.
Putri, A. R., Fakhruddin, M., & Yanuardi, M. H. (2021). Pengaruh Penggunaan Model Blended Learning Berbasis Microsoft Teams Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Sejarah di SMA Negeri 3 Bukittinggi.Jurnal Pendidikan Tambusai,5(2), 3119–3126. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/1350.
Rahmawati, N., & Komalasari, D. (2014). Pengaruh Media Pop-Up Book Terhadap Penguasaan Kosa Kata Anak Usia 5-6 Tahun di TK Putera Harapan. Prodi PG-PAUD,
Fakultas Ilmu Pendidikan , Uiversitas Negeri Surabaya,3(1),5–6.
Rahmiyanti, Firdha; Pratama, R. H. (2023). Peran Kepuasan Nasabah Dalam Memediasi Pengaruh Customer Relationship Marketing Terhadap Loyalitas Nasabah,2 (3),310–324
Sabrina,N.,&Hrp,N.A.(2023).Pengaruh Model Pembelajaran Quantum Learning terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis pada Siswa Kelas IX. Jurnal Basicedu, 7(1)”, 1002–1008.
Setiamy, A. A., & Deliani, E. (2021). Pengembangan Media Pop- Up Book Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Siswa Kelas5 Pada Pembelajaran Ipa Tema Lingkungan Sahabat Kita. 2, 5–10.
Suriani, N., Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Konsep Populasi dan Sampling Serta Pemilihan Partisipan Ditinjau Dari Penelitian Ilmiah Pendidikan. Jurnal IHSAN:Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 24–36.
Umam,N.K.,Bakhtiar,A.M.,&Iskandar,H.(2019).PengembanganPopUpBookBahasa Indonesia Berbasis Budaya Slempitan. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(02), 1.
Widiya, A. W., & Radia, E. H. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar IPS. Aulad:Journalon Early Childhood, 6(2), 127–136.
Wulandari,E.D.(2022).Penggunaan Media Pop-Up Book Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas VI SDN Beji 02 Kota Batu. Jurnal Pendidikan Taman Widya Humaniora (JPTWH), 1(4), 474–497.
Fadil, K., Apriliani, R., & Kasman, R. (n.d.). PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN POP UP BOOK TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPA. In Jurnal Evaluasi dan Pembelajaran (Vol. 5, Issue 1).
Iriani Astuti, Endra Putra Raharja, & Asrul. (2022). Pop-Up Book untuk Mendorong Minat Belajar Peserta Didik Kelas V. Jurnal Genesis Indonesia, 1(01), 33–41.
Regina Mamesah Program Studi Administrasi Bisnis, P. E., & Ilmu Administrasi, J. (n.d.). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan pada Hotel Lucky Inn Manado.
Wahyuni, A., & Patonah, S. (2023). PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN POP-UP BOOK TERHADAP MINAT BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATERI SUMBER DAYA ALAM KELAS IV. Universitas PGRI Semarang, 19(1).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.