PENINGKATAN MOTIVASI BELAJAR PESERTA DIDIK MELALUI PERMAINAN TREASURE HUNT PADA MATERI ANALISIS DATA DI KELAS VIII SMP

Authors

  • Hans Gallih Maulana Universitas Negeri Malang
  • Azhar Ahmad Smaragdina Universitas Negeri Malang
  • Dion Dwi Rizky SMP Negeri 29 Malang
  • Cindy Kusumawati Universitas Negeri Surabaya
  • Febriansyah Satriagung Ganesha Universitas Negeri Malang
  • Widyah Ayu Ningrum Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24842

Keywords:

game, treasure hunt, unplugged, learning motivation

Abstract

This study began with a problem found by researchers that is learning motivation in Informatics subjects. The observation’s results at SMP Negeri 29 Malang show learning motivation of 75% of students is less. This study’s purpose is improving the learning motivation of class VIII students at SMP Negeri 29 Malang by implementing the Treasure Hunt game on data analysis material. This game uses the unplugged method so that students find it easier to search for, analyze, and present data. This study uses the Kemmis and Taggart. Cycle starts from the planning, implementation, observation, and reflection repeatedly twice. The instruments used include observation sheets, questionnaires, and assessment. Treasure Hunt was tested on 20 students randomly. The results showed an increase in learning motivation, positive responses, and increase learning outcomes. Thus, the implementation of the Treasure Hunt game has effective in improving students' learning motivation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achmad, Noval Abrori. 2023. Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD terhadap Keaktifan Belajar Peserta didik Kelas 2 SDN Morkoneng 1, Vol. 1 (4), 296-315. https://ejurnal.politeknikpratama.ac.id/index.php/Lencana/article/view/2385/2297.

Ali, I. 2021. Pembelajaran Kooperatif dalam Pengajaran Pendidikan terhadap Keaktifan Belajar Peserta didik Kelas 2 SDN Morkoneng 1. Jurnal Inovasi Pendidikan, Vol. 1(4). https://ejurnal.politeknikpratama.ac.id/index.php/Lencana/article/view/2385/2297.

Fitriani dan Asrizal. 2021. Pengaruh Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Peserta didik pada Materi Fisika di SMA. Jurnal Eksakta Pendidikan, 5(1), 34–41. https://doi.org/10.24036/jep/vol5-iss1/405

Mafindo. 2024. Indonesia Fact Checking Summit (IFCS) 2024: “Mengatasi Gangguan Informasi, Merawat Ruang Demokrasi”. Jakarta: Media Silver Indonesia.

Nabilah, B., Zakir, S., Murtiyastuti, E., & Mubaraq, R. I. 2022. Analisis Penerapan Mata Pelajaran Informatika dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Tingkat SMP. PIJAR: Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 1(1), 110-119. https://doi.org/10.58540/pijar.v1i1.97.

Nadzir, Haqun. 2023. E-Modul Menggunakan Model Hannafin and Peck pada Mata Pelajaran Seni Budaya. Jurnal Program Studi Teknologi Pendidikan, Universitas Pendidikan Ganesha, Vol. 3 (1), 47-55. https://doi.org/10.23887/jmt.v3i1.58570.

Nurhopipah, et al. 2021. Pembelajaran Pemrograman Berbasis Proyek untuk Megembangkan Kemampuan Computational Thinking Anak. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Vol. 27 (1), 6. https://doi:10.24114/jpkm.v27i1.21291.

Putri, S. D., & Hidayat, R. (2021). Pengaruh Permainan Treasure Hunt terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Matematika Peserta didik SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 8(2), 112-120. https://doi.org/10.5678/jpp.v8i2.2021

Rizky Handayani Pasaribu, Refnita Refnita, & Liza Efriyanti. 2022. Pemanfaatan Media Pembelajaran menggunakan Powtoon untuk Meningkatkan Motivasi Belajar pada Mata Pelajaran Informatika di SMPN 2 Bukittinggi. Jurnal Teknik Mesin, Industri, Elektro dan Informatika, Vol. 1 (4), 104–115. https://doi.org/10.55606/jtmei.v1i4.971.

Rozi, et al., 2023. Aplikasi Pembelajaran Interaktif Berbasis Android pada Mata Pelajaran Informatika. Edumatic: Jurnal Pendidikan Informatika, Vol. 7 (2), 178-186. https://doi.org/10.29408/edumatic.v7i2.14064.

Siti, C. 2022. Studi Eksperimen Penggunaan Model Teams Games Tournament Pada Mata Pelajaran PPKN Kelas X Madrasah Aliyah Hidayatul Muslimin 2 Kubu Raya. Doctoral Dissertation, IKIP PGRI Pontianak.

Syahputra, M. R. 2023. Evaluasi Kinerja Pembelajaran Berbasis Observasi Kuantitatif. Jakarta: Prenada Media.

Tjalla, Awaluddin. 2019. Metode Penelitian Kuantitatif Bidang Pendidikan. Bogor: Ghalia Indonesia.

Yusup, dkk. 2023. Pengaruh Keterampilan Berpikir Komputasi terhadap Motivasi Belajar Peserta didik pada Mata Pelajaran Dasar Desain Grafis Jurusan TKJ di SMK Muhammadiyah 1 Malang. Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer, 7(2), 781–795. http://jptiik.ub.ac.id.

Downloads

Published

2025-06-17

Most read articles by the same author(s)