PENGEMBANGAN SIKIJANG (SITUS CANDI KIDAL, CANDI JAGO, DAN SITUS PATIRTAAN NGAWONGGO) SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN IPS KELAS VII DI SMP NEGERI 22 MALANG
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25065Keywords:
development, learning media, mobile learningAbstract
This research aims to develop learning media based on mobile learning by utilizing the help of power point and iSpring suite application in learning Social Sciences, especially on local history material of the region where students live in SMP Negeri 22 Malang. This research is a type of Research and Development (R&D) that refers to the ADDIE development method. The results of this study indicate that the validation of the material aspect obtained a score of 81.9%, the media aspect was 96.25%, and the results of the trial of potential users resulted in a total score of 96.9%. Based on these achievements, the SIKIJANG learning media (Kidal Temple Site, Jago Temple, and Ngawonggo Patirtaan) is categorized as “very feasible” media for use in learning Social Science grade VII at the junior high school / MTs level.Downloads
References
Andi Rustandi & Rismayanti. (2021). Penerapan Model ADDIE dalam Pengembangan Media Pembelajaran di SMPN 22 Kota Samarinda. JURNAL FASILKOM, 11(2), 57–60.
Arifin, A. A., & Adi, K. R. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran IPS ASIAPP (Asean Interaction App) pada Materi Interaksi Antarnegara-Negara ASEAN SMP Kelas VIII. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 16(3), 951.
Asiati, S., & Hasanah, U. (2022). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Di Sekolah Penggerak. Jurnal Lingkar Mutu Pendidikan, 19(2), 61–72.
Asma, A., Jannah, M., Mawardati, R., Juliana, J., & Fitria, N. (2023). Evaluasi Pembelajaran Menggunakan Google Form dan Quizizz. Ikhlas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 8–14.
Fitria Intan, M., Rahmah, N., Andriani, P., & Nugroho Widiadi, A. (2024). Analisis Nilai-Nilai Relief Garudeya Pada Situs Candi Kidal Terhadap Penguatan Karakter Kebhinekaan Peserta Didik Di SMKN 10 Malang. Jurnal Integrasi dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial, 4(7), 9.
Hada, K. L., Maulida, F. I., Dewi, A. S., Dewanti, C. K., & Surur, A. M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Blabak Trarerodi pada Materi Geometri Transformasi: Tahap Expert Review. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 4(2), 155.
Ismail, M. N., & Alexandro, R. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Online Di Saat Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Kanderang Tingang, 12(1), 37–46.
Muhimmatul Choiroh. (2021). Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Media E-Learning. Jurnal Naskhi: Jurnal Kajian Pendidikan dan Bahasa Arab, 3(1), 41–47.
Mukarromah, A., & Andriana, M. (2022). Peranan Guru dalam Mengembangkan Media Pembelajaran. Journal of Science and Education Research, 1(1), 43–50.
Nadhianty, A., & Purnomo, A. (2021). Pengembangan Digital B-OK Bentuk Muka Bumi Malang Raya sebagai Sumber Belajar IPS SMP Kelas VII. J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial), 8(1), 43–60.
Ningsih, M., & Kurniawan, B. (2024). Pengembangan Aplikasi Si Calang (Situs Candi di Malang) Berbasis Virtual Reality Sebagai Media Pembelajaran IPS. J-PIPS (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial), 10(2), 112–127.
Rahmi, M. S. M., Budiman, M. A., & Widyaningrum, A. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Macromedia Flash 8 pada Pembelajaran Tematik Tema Pengalamanku. International Journal of Elementary Education, 3(2), 178.
Riduwan. 2013. Skala Pengukuran Variabel Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta
Setiadi, M. E., & Ghofur, M. A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning Berbasis Android Dengan Pendekatan Kontekstual Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X IPS.
Setiawan, H. R., Rakhmadi, A. J., & Raisal, A. Y. (2021). Pengembangan Media Ajar Lubang Hitam Menggunakan Model Pengembangan ADDIE. Jurnal Kumparan Fisika, 4(2), 112–119.
Subiyantoro, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Mobile Learning Dengan BOT API Aplikasi Telegram Pada Mata Pelajaran PPKn Di SMAN 12 Surabaya. 08.
Tunjung, A. S., & Purnomo, A. (2020). Kreativitas Guru IPS Dalam Pengembangan Media Pembelajaran Paa SMP Negeri 2 Semarang dan MTs Negeri 1 Semarang.
Wowor, B. M., Wonggo, D., & Heydemans, C. D. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran IPS Berbasis Mobile di SMP Kristen Tondangow. Edutik : Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Komunikasi, 2(6), 843–849.
Yuliandari, S., & Wahjudi, E. (t.t.). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif Pada Mata Pelajaran Ekonomi Materi Jurnal Penyesuaian Perusahaan Jasa.
Zahwa, F. A., & Syafi’i, I. (2022). Pemilihan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Ekonomi, 19(01), 61–78.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.