PENGEMBANGAN MEDIA KOMIK BERBASIS DIGITAL DENGAN PENDEKATAN DEEP LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.26464Keywords:
comic, hasil belajar, deep learningAbstract
Instructional media play a vital role in assisting teachers to facilitate effective learning and achieve educational goals. At SDIT Ibnu Yunsi Kota Binjai, however, the existing teaching materials are considered insufficiently engaging, which negatively affects the learning process and contributes to low student performance. Preliminary investigations reveal that students’ academic abilities remain relatively low. This study aims to design and develop digital comic-based learning media that integrates a deep learning approach to enhance students’ academic achievement, particularly in the Indonesian language subject. The research adopts a development methodology based on the Borg and Gall model. Data were collected through interviews, questionnaires, and classroom observations. The participants involved were fourth-grade students from SDIT Ibnu Yunsi Kota Binjai, along with the digital media and instructional content created. The media was evaluated by both media and subject matter experts, who rated it as highly accessible and user-friendly. Validation and field-testing results demonstrated that the media significantly improved students’ learning outcomes, with an effectiveness rate reaching 90%. Therefore, the study concludes that the deep learning-oriented digital comic media developed is highly suitable as a teaching aid for Indonesian language instruction at the elementary school level.Downloads
References
Adnyana, I. K. S. (2024). Jurnal Retorika Vol . 5 No . 1 Juni 2024 Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Universitas Flores Implementasi Pendekatan Deep Learning dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. 5(1), 1–14.
Adolph, R. (2016). 済無Tidak Ada Judul, Tidak Ada Judul, Tidak Ada Judul.
Aini, A. F. N., Widayanti, A., & Farisia, H. (2024). Pengembangan Media Komik “KOKO” Berbasis Karakter untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 10(2), 156–166. https://doi.org/10.26740/jrpd.v10n2.p156-166
Akhyar, D. Al. (2024). Membentuk Karakter Peserta Didik dengan Pendekatan Deep Learning. 3, 173–179.
Alfi Riski Ramadanti, & Kurniana Bektiningsih. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Digital Berbasis Flipbook Pada Muatan IPAS Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Journal for Lesson and Learning Studies, 6(3), 506–515. https://doi.org/10.23887/jlls.v6i3.68053
Alia Rohani, & Anas, N. (2022). Pengembangan Media Komik Dengan Menggunakan Aplikasi Comic Page Creator Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas 2 Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(4), 1287–1295. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i4.3134
Andriani, N. F., Maksum, A., & Wardhani, P. A. (2022). Media Komik Digital Berbasis Nilai Karakter Dalam Muatan Pelajaran Ips Tema “Pahlawanku” Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 1–16. https://doi.org/10.46368/jpd.v10i1.407
Dasar, A., Akuntansi, K. X., & Smk, D. I. (2022). 1 , 2 , 3 . 3(2), 97–107.
Dasar, J. P., Sd, K. V, & Pontianak, N. (n.d.). O n d a t i a. 7, 331–339.
Fitri, A. S., Aeni, A. N., & Nugraha, R. G. (2023). Pengembangan Komik Digital Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Materi Nilai-Nilai Pancasila Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 220. https://doi.org/10.35931/am.v7i1.1756
Gustina, Z., Husnayayin, A., Eka, D., & Dewi, C. (2024). Karakteristik, Langkah-Langkah, Research And Development, Pendidikan. 09, 490–501.
Humaya, R., Bangun, N. O., Bunga, P., & Purba, D. (2023). Pelangcah : Efektivitas Media Digital Berbasis Canva Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. 5(2), 71–80.
Imam Ardiansyah, & Oktariani, O. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Kimia Berbasis Green Chemistry. Journal of Research and Education Chemistry, 6(1), 1. https://doi.org/10.25299/jrec.2024.vol6(1).14545
Oktaviana, M., & Ramadhani, S. P. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Berbasis Komik Digital Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(1), 48–56. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i1.1090
Priska Dinanti Putri, H. (2024). Peran Pendidikan Dasar dalam Pembentukan Dasar Kemampuan Anak di SD Negeri 6 Wonogiri. BAHUSACCA : Pendidikan Dasar Dan Manajemen Pendidikan, 4(1), 11–16. https://doi.org/10.53565/bahusacca.v4i1.929
Putu, N., Pramesti, I., Goreti, M., Kristiantari, R., & Sujana, I. W. (2024). Komik Digital Berbasis Kontekstual untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas II Sekolah Dasar. 4(2), 285–294.
Rahayu, A., Prasetyo, A. T., & Utomo, C. B. (2023). Pengembangan Komik Digital Berbasis CTL Untuk Pemahaman Konsep IPA dan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 7(1), 89. https://doi.org/10.24036/jippsd.v7i1.122234
Raup, A., Ridwan, W., Khoeriyah, Y., Supiana, S., & Zaqiah, Q. Y. (2022). Deep Learning dan Penerapannya dalam Pembelajaran. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(9), 3258–3267. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i9.805
Siskawati, Y., & Ramadan, Z. H. (2022). PENGEMBANGANNMEDIA KOMIK
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.