ANALISIS MINAT BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MEDIA WORDWALL PADA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA DI SDN KONANG 2
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.26651Keywords:
wordwall, learning interest, pancasila educationAbstract
This study aims to explore how the use of Wordwall as an instructional medium can enhance students’ learning interest in the Pancasila Education subject for third-grade students at SDN Konang 2. The research is grounded in the recognition of learning interest as a crucial internal factor that contributes to student success, as well as the necessity for engaging and interactive teaching strategies aligned with students’ needs and characteristics. A quantitative approach was employed, utilizing an experimental design involving both pretest and posttest measures. Data were collected through a closed-ended questionnaire using a Likert scale and analyzed using descriptive statistical methods. The questionnaire instrument was developed to assess four key dimensions of learning interest: enjoyment, curiosity, attention, and engagement during the learning process. The analysis revealed that all four indicators yielded high results, with an average percentage of 80.5%. These findings indicate that the integration of Wordwall, featuring content on the application of Pancasila values, effectively stimulates students’ interest and active participation in learning activities. Therefore, Wordwall can be considered an innovative and relevant learning tool that supports the demands of 21st-century education.Downloads
References
Delviana, D., Supriadi, N., Wahyu, R., Putra, Y., & E-learning, M. (2021). Pengembangan Media E-Learning Berbasis Schoology Sebagai Suplemen Pembelajaran, 60-70.
Fahsa, A., Suntari, Y., & Yudha, C. B. (2025). Analisis penggunaan media pembelajaran Wordwall terhadap minat belajar siswa kelas tinggi pada pembelajaran Pendidikan Pancasila. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 11-12.
Ghofur, A. (2020). Minat siswi SMK Negeri 1 Jombang mengikuti ekstrakurikuler futsal 2016. Jurnal Kesehatan Olahraga, 23-28.
Hadi, W., Sari, Y., & Pasha, N. M. (2024). Analisis Penggunaan Media Interaktif Wordwall terhadap Peningkatan Hasil Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan MIPA, 466-473.
Hartati, F. R., Sumartiningsih, S., & Yuwono, A. (2024). Penggunaan Media Wordwall untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD: Literatur Review. Jurnal Educatio, 1306-1314.
Karisma, T, E. Setiawan, D. Oktavianti, I. (2023). Analisis Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Kelas IV Sdn Jleper 01. Jurnal Prasasti Ilmu, 121-126.
Mardhiyah, A. (2022). Pemanfaatan Media Pembelajaran Wordwall Sebagai Evaluasi Pembelajaran Pada Mahasiswa Pendidikan Agama Islam. Muta’allim: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 483.
Oktavia, S., Kurnisar, & Mutiara, T. M. (2024). Meningkatkan minat belajar peserta didik dengan penggunaan media Wordwall pada pembelajaran PPKn. Jurnal Educatio, 1162–1168.
Purnamasari, W., Hala, Y., & Fatmawati. (2023). Penerapan media pembelajaran kahoot dalam meningkatkan minat belajar siswa kelas XI MIPA 4. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 1–6.
Ramdani, F., Muhammad, Ulwan, N., Larasati, Arief, A., Muhamad, Al-Farisi, F., Rochiman, R., Muhammad, ; R, Nuryaddin, N., Kogoya, A., Yayang, & Furnamasari, F. (2021). Pentingnya Pendidikan Pancasila Dalam Membangun Kesadaran Identitas Nasional Dan Semangat Cinta Tanah Air Pada Mahasiswa. Bahasa Dan Ilmu Sosial, 282–296.
Rizki, D., Rahmawati, N., Widodo, S, T., Wahyuni, N. I., Rifqi, A. (2023). Pemanfaatan Wordwall Dalam Meningkatkan Minat Belajar Pendidikan Pancasila Siswa Kelas IV Sd Negeri Gisikdrono 02. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 1813-1814.
Septiani, I., Lesmono, A. D., & Harimukti, A. (2020). Analisis Minat Belajar Siswa Menggunakan Model Problem Based Learning Dengan Pendekatan Steam Pada Materi Vektor Di Kelas X Mipa 3 Sman 2 Jember. Jurnal Pembelajaran Fisika, 64.
Sungkono, Luqman Hakim, M., Trilisiana, N., & Prabowo, M. (2024). Pembelajaran Efektif, Efisien, yang dan Menyenangkan dengan Media Pembelajaran Bagi Guru Sekolah Dasar di Wilayah Koordinator Pendidikan Bulu Sukoharjo. Jurnal ABDI, 195–199.
Triana, S., & Crestiani M, J. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Pop Up Book Pada Materi Bangun Ruang di SDN 54 Cokroaminoto Salupikung. Journal of Primary Education, 127 135.
Zulfah, N. (2023). Pemanfaatan Media Game Edukasi Wordwall untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Pubmedia Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 11.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.