TRANSFORMASI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM TERHADAP MEDIA SOSIAL INSTAGRAM

Authors

  • M. Masyrik Institut Attaqwa KH. Noer Alie Bekasi
  • Syamsul Aripin Institut Attaqwa KH. Noer Alie Bekasi

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.26706

Keywords:

instagram social media, transformation, Islamic Religious Education (PAI)

Abstract

The development of Information and Communication Technology (ICT), particularly in the transformation of Islamic religious education through the social media platform Instagram, has brought significant changes in the way religious information is delivered and received. Instagram has seen growth in various sectors, including education. It also offers new opportunities in Islamic Religious Education (PAI), especially in enhancing accessibility to learning materials and facilitating interaction between teachers and students. However, the use of Instagram also presents challenges, such as the spread of misinformation or hoaxes. This study aims to analyze how Instagram is used as a tool for Islamic religious education and its impact on users’ understanding and religious practices. The research method employs a qualitative approach through content analysis and in-depth interviews.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aat Syafaat, et. Al. (2008). Peranan Pendidikan Agama Islam dalam Mencegah Kenakalan Remaja (Juvenile Delinquncy), Jakarta, Rajawali Pres.

Abdul Majid, S.Ag., M.Ag, (2012). Belajar dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam, Bandung, Remaja Rosdakarya.

Al Hafizh, M., Rahayu, D. I., Al Absy, A. I., & Widiyawati, R. (2024). Edukasi Digital: Pengembangan Edukasi Digital Islam di Instagram Jambi Mengaji. MAUIZOH: Jurnal Ilmu Dakwah dan Komunikasi, 7(1). https://doi.org/10.30631/mauizoh.v7i1.47(mauizoh.dakwah.uinjambi.ac.id)

Arif Rohmadi. (2016). Tips Produktif Bersosial Media, Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Daniel Kurniawan salamoon, Instagram, ketika foto menjadi mediator komunikasi lintas budaya di dunia maya,2013 diakses melalui http://repository.petra.ac.id pada Kamis, 17 Oktober 2019

Diyah Pradiatiningtyas, Peran Instagram Dalam Menarik Minat Wisatawan Berkunjung Ke Objek Wisata Yogyakarta, Jurnal Khasanah Ilmu, Vol.7 No.2, 2016 diakses melalui http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/khasanah/article/view/705 pada Jum’at, 18 Oktober 2019 Pukul 15.45 WIB

Dyah Ayu Puspitorini, Motif dan kepuasaan penggunaan instagram (studi kesenjangan antara motif dan kepuasan penggunaan media sosal Instagram pada Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Surakarta Angkatan 2013), Jurnal Ilmu Komunikasi, 2016, h.6 diakses melalui http:eprints.ums.ac.id/41140/12/02.NASKAH%20PUBLIKASI.pdf pada Kamis, 17 Oktober 2019 Pukul 14.00 WIB

Fatimah, A. F. N., & Afifah, A. (2024). Inovasi Pembelajaran Tahsin Al-Qur’an dalam Akun Instagram @Zahidsamosir: Trend Dakwah dan Pendidikan Islam Melalui Sosial Media. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 17(1), 60–74. https://doi.org/10.54471/tarbiyatuna.v17i1.2853(Ejournal IAISyarifuddin)

Fadlil Chairillah. (2023). Dakwah Digital: Analisis Isi Meme Islami pada Akun Instagram MemeIslam. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/74188/2/FADLIL%20CHAIRILLAH-FDK.pdf

Hidayat, D. N. (2020). Dakwah Digital di Era Milenial. Jurnal Komunikasi Islam, 10(2), 159–173. https://doi.org/10.15642/jki.2020.10.2.159-173

Hanifah, U., Rurina, A. P., Fitrianingsih, H., & Aprilia, M. (2024). Strategi Pembelajaran Tahsin Al-Qur’an Melalui Akun Instagram @Mentarizeinn. Jurnal Pendidikan Islam Muta'allimin, 1(2). https://doi.org/10.25299/jpim.2024.vol1(2).16092(Journal UIR)

Hariqo Wibawa Satria dan Lukman Hakim Arifin (ed), Panduan optimalisasi media sosial untuk kementerian perdagangan RI, (Jakarta: Tim Pusat Humas Kementerian Perdagangan RI, 2014), h.56 diakses melalui http://www.kemendag.go.id pada 20 Mei 2017.

Isa Anshori & FAA Nadiyya. (2023). Peran Ruang Digital sebagai Transformasi Gerakan Aksi Sosial Mahasiswa melalui Platform Sosial Media. Jurnal Analisa Sosiologi. April 2023, 12 (2): 343- 362 https://jurnal.uns.ac.id/jas/article/viewFile/68981/40473

Michelle Wifalin, Efektivitas Instagram Common Grounds, Jurnal E-Komunikasi Program Studi Ilmu Komunikasi Universitas Kristen Petra Surabaya, h.2 diakses pada Kamis, 17 Oktober 2019

Nugroho Eka Prasetio (2023). Dampak Penggunaan Media Sosial TikTok terhadap Perilaku Islami Siswa. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/74473/1/Skripsi%20%28Nugroho%20Eka%20Prasetio%29%20watermark.pdf

Rahaman, Abd., Nugroho, Hery. (2021). Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti untuk SMA/SMK Kelas IX. Pusat Perbukuan, Jakarta.

Ramayulis. (2005). Metodologi Pendidikan Agama Islam, Jakarta, Kalam Mulia.

Rulli Nasrullah. (2016). Media Sosial Perspektif komunikasi, budaya dan sosioteknologi, Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Wibowo, M. H. S., Amali, A., Al Ayubi, M. D., & Permana, Y. (2024). Implementasi media sosial sebagai sarana pembelajaran pendidikan agama islam di era digitalisasi. Nautical: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 3(2). https://doi.org/10.55904/nautical.v3i2.1163(Jurnal Arka Institute)

Yulianti, P., Riadi, A., Zahratunnisa, F., Amanda Fatimah, N. A., & Arrahima, A. (2024). Kajian Literatur: Penggunaan Media Sosial Sebagai Sarana Dalam Meningkatkan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Generasi Muda. Indonesian Journal of Islamic Education, 2(1). https://doi.org/10.31949/ijie.v2i1.10114(Ejournal Universitas Majalengka)

Downloads

Published

2025-01-06