PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN STORY BOX KONTEKSTUAL TERHADAP MINAT DAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK DI KELAS II

Authors

  • Mela Sari Sadeli Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Yulianti Universitas PGRI Kanjuruhan Malang
  • Romia Hari Susanti Universitas PGRI Kanjuruhan Malang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.26977

Keywords:

media story box, interest and learning outcomes, pancasila education

Abstract

The contextual story box is considered an effective medium to improve students' interest and learning outcomes. This medium combines visual and narrative elements that capture students’ attention and enhance understanding of the material. This study aims to determine the effect of using the story box on the interest and learning outcomes of second-grade students in Pancasila Education. The research employed a quantitative approach using a quasi-experimental design with a non-equivalent control group. The sample consisted of class 2A (control) and class 2B (experimental). Data were collected through pretests, posttests, and learning interest questionnaires. The results showed an increase in students’ learning outcomes by 7.778 points and in learning interest from 64.75% to 92.88% in the experimental class. The t-test revealed a significance value of 0.02 < 0.05, indicating that the story box had a significant effect on students' interest and learning outcomes at SDN Gadang 3 Malang.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adela, M., Fatimah, I. D., & Nurgiansah, M. (2024). Pengembangan story box film pembelajaran Pendidikan Pancasilaterhadap hasil belajar anak didik kelas IV SD Negeri Sawahan.NEGERI SAWAHAN. 9(1),1002–1011https://prosiding.unirow.ac.id/index.php/new-snasppm/article/view/2483.

Aritonang, V. O., Aulia, A., Hutabarat, S. D. S., Bintang, F. N., Sigalingging, A. C., & Silaban, L. A. (2024). Analisis Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Pemahaman Pkn sd. Jurnal Intelek Insan Cendikia, 1(10), 6623-6627.https://jicnusantara.com/index.php/jiic/article/view/1782

Darmawati, D. (2023). Analisis Manajemen Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dalam Meningkatkan Pemahaman Nilai-Nilai Pancasila Pada Mahasiswa Semester I Prodi Pendidikan Jasmani Unimerz Tahun 2022. Journal of Innovation Research and Knowledge, 2(10), 3937–3946. https://doi.org/10.53625/jirk.v2i10.5239

Eliyanti, N. K., Suarni, N. K., & Margunayasa, I. G. (2025). Analisis Penerapan Teori Belajar Kognitif dalam Meningkatkan Minat Belajar IPA Peserta didik Kelas6 SD. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 25(1),631-638.http://dx.doi.org/10.3308/jiubj.v25i1.4785

Handayani, E. S., & Subakti, H. (2021). Pengaruh Bimbingan Belajar Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas Tinggi di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 5(1), 151–164.https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.648

Hastjarjo, T. D. (2019). Rancangan eksperimen-kuasi. Buletin psikologi, 27(2), 187-203.DOI: 10.22146/buletinpsikologi.38619

Jannah, T. R., Dewi, R. S., & Lestari, R. Y. (2024). Penggunaan metode inquiry based learning terhadap peningkatan minat belajar peserta didik pada mata pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan. Jurnal GentaMulia,15(2),199–209.https://doi.org/10.61290/gm.v11i2

Jafar, M. I., & Madaniah, M. (2023). Perilaku Menyimpang Yang “Sering” Dilakukan Oleh Siswa Kelas Tinggi Sdn 15 Jolle Tahun Ajaran 2022/2023. Journal of Educational and Language Research, 2(10), 1153–1158.https://doi.org/10.53625/joel.v2i10.5756

Kurniawati, U., & Koeswanti, H. D. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Kodig Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta didik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 1046–1052.

Lubis, M. A. (2020). Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn) di SD/MI: Peluang dan tantangan di era industri 4.0. Prenada Media.

Maulidina, K., & Romadoni, S. (2024). Pengaruh Edukasi story box Tentang Penanganan Pada Dampak Bencana Kabut Asap Terhadap Pengetahuan Peserta didik Sekolah Dasar. Jurnal Inspirasi Kesehatan, 2(2), 207-217.https://doi.org/10.52523/jika.v2i2.121

Mesra, P., Kuntarto, E., & Chan, F. (2021). Faktor –Faktor Yang Mempengaruhi Minat BelajarSiswa di Masa Pandemi. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(3), 177–183. https://doi.org/10.5281/zenodo.5037881

Nisa’, I., Ruslilliqo, R., Zahroh, K., & Mas’odi, M. (2024). Penggunaan media story box sebagai media pembelajaran kemampuan menyimak sekolah dasar. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 15(2), 204 https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v15i2.5812

Nurgiansah, T. H., Pratama, F. F., & Iman Nurchotimah, A. S. (2021). Penelitian Tindakan Kelas Dalam Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan PKN (Pancasila Dan Kewarganegaraan), 2(1), 10. https://doi.org/10.26418/jppkn.v2i1.41752

Oktavia, S., Kurnisar, K., & Mutiara, T. M. (2024). Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Dengan Penggunaan Media Wordwall Pada Pembelajaran PPKn. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 10(4).https://doi.org/10.31949/educatio.v10i4.9402

Prastiwi, S. D., Khosiyono, B. H. C., Cahyani, B. H., & Nisa, A. F. (2023). Analisis Pembelajaran Pendidikan Pancasila Menggunakan LKPD Berbasis Proyek pada Peserta Didik SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 1812–1819.https://doi.org/10.23969/jp.v8i3.10993

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911–7915. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.9498

Purwaningsih, P. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Model Pembelajaran Penemuan Pada Peserta Didik Kelas Viii Smp Negeri 8 Cikarang Utara Kabupaten Bekasi. EDUCATOR: Jurnal Inovasi Tenaga Pendidik Dan Kependidikan, 2(4), 422-427.

Quddus, A. (2024). Analisis Kebijakan Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar.Risalah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 10(3), 997-1005.

Rahmi, I., Nurmalina, N., & Fauziddin, M. (2020). Penerapan Model Role Playing Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Journal on Teacher Education, 2(1), 197–206. https://doi.org/10.31004/jote.v2i1.1164

Setiawati, D. T., Halimah, S., & Budiyanti, Y. (2024). Pengaruh model pembelajaranproject based learning dan minat belajar terhadap hasil belajar Pendidikan Agama Islam peserta didik sekolah menengah pertama. Jurnal Educatio: Jurnal Pendidikan Indonesia, 10(1), 32–47.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kunatitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta, Bandung.

Suharjono, G. E. S., & Fitriyah, C. Z. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila melalui Model Kooperatif Tipe STAD pada Peserta didik Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 7(2), 257-269. https://doi.org/10.23887/jippg.v7i2.78492

Tarigan, E. B., Simarmata, E. J., Abi, A. R., & Tanjung, D. S. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Model Problem Based Learning pada Pembelajaran Tematik. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2294–2304. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i4.1192

Wahyuanti, I., & Maisaroh, S. (2023). Peningkatan Kemampuan Menyusun Paragraf Deskripsi Menggunakan Media Story Box. SASTRANESIA: Jurnal Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 10(4), 90. https://doi.org/10.32682/sastranesia.v10i4.2845

Wardhana, R. M. M. P. S., & Mutmainah, S. (2019). Story Box Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Menyimak Pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Seni Rupa, 04(20), 22–30. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/va/article/view/14109

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074

Yandi, A., Nathania Kani Putri, A., & Syaza Kani Putri, Y. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengarui Hasil Belajar Peserta Didik (Literature Review). Jurnal Pendidikan Siber Nusantara, 1(1), 13–24. https://doi.org/10.38035/jpsn.v1i1.14

Yolanda, S., & Meilana, S. F. (2021). Pengaruh Aplikasi Quizizz Terhadap Minat Belajar IPA Siswa Kelas V di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio, 7(3), 915–921. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1286

Yulianti, Ngui HH, Ladamay I. Pengembangan E-Modul Pendidikan Pancasila Mengintegrasikan Profil Pelajar Pancasila Kelas IV Sekolah Dasar. J Keagamaan, Pendidik dan Hum. 2023;10 Nomor 0(2):53. https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.17

Downloads

Published

2025-01-06