PENGEMBANGAN MEDIA MEMAHAMI KALIMAT (MAMAT) BERBASIS ARTICULATE STORYLINE UNTUK SISWA KELAS III PADA MUATAN PELAJARAN BAHASA INDONESIA

Authors

  • Lilis Maulidiah Astuti Universitas PGRI Palembang
  • Treny Hera Universitas PGRI Palembang
  • Sonia Anisah Utami Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.27053

Keywords:

Development, MAMAT, Articulate Storyline, Indonesian

Abstract

This study aims to develop MAMAT learning media based on articulate storyline in learning Indonesian Language Theme 5 Subtheme 1 Lesson 1 Effective Sentence Material that is valid and practical. The type of research used in this study is research and development (R&D) referring to the ADDIE model with stages, namely Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation. Based on expert tests from validators covering three aspects, namely media, language, and materials, the results of this study obtained an average percentage of 88.2% with the category "very valid" then supported by the results of direct student trials (one to one) and obtained a percentage of 94% with the category "very practical", the last trial was a trial in small groups (small group) by obtaining an average percentage of 97.8% with the category "very practical". So that the development of this MAMAT media is valid and practical for use in broader learning. Keywords: Development, MAMAT, Articulate Storyline, Indonesian

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraini, T. S., & Reinita. (2022). Pengembangan Media Articulate Storyline 3 Berbasis Saintifik Pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal PGSD. https://ejournal.unib.ac.id/pgsd/article/view/20819

Assabilah, A. D., & Murni, A. W. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif JERA Pada Mata Pelajaran PPKn Materi Mengenal Pengalaman Nilai-Nilai Pancasila Dalam Krhidupan Sehari-hari Kelas V SDN Symokali Candi. Nusantara Educational Riview. https://journal.unusida.ac.id/index.php/ner/article/view/996

Fitriyah, R., Hera, T., & Prasrihamni, M. (2022). Hubungan Minat Baca Dan Motivasi Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. Js (Jurnal Sekolah), 6(4), 94. https://pdfs.semanticscholar.org/1cc8/1bedf0fbde2ce13d6511efd0249dc0a26a9e.pdf

Judijanto, L., Muhammadiah, M., Utami, R. N., Suhirman, L., Laka, L., Boari, Y., Yunus, M. (2024). Metodologi Research and Development. Jambi: PT. Sonpedia Publishing Indonesia. https://books.google.com/books/about/Metodologi_Research_and_Development_Teor.html?hl=id&id=y3INEQAAQBAJ

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. (2013) Buku Guru dan Buku Siswa Kurikulum 2013. Jakarta : Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Kebudayaan.

Kustandi, c., & Darmawan, D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran. Jakarta: Kencana. https://books.google.com/books/about/Pengembangan_Media_Pembelajaran.html?hl=id&id=cCTyDwAAQBAJ

Mufliva, R. (2023). Pengmbangan Media Pembelajaran ABELUBADAR Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Fase C Sekollah Dasar. Jawa Barat.

Nopita, N., Maftuh, A., & Nurani, R. Z. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Talk. Pustaka : Jurnal Bahasa dan Pendidikan , 180-195. https://jurnal-stiepari.ac.id/index.php/pustaka/article/view/510.

Putranto, R. A., Inayati, D., Mahardika, P. A., & Safira, R. A. (2023). Terampil Membaca dan Menulis Bahasa Indonesia. Semarang: Cahya Ghani Recovery. https://books.google.com/books/about/TERAMPIL_MEMBACA_DAN_MENULIS_BAHASA_INDO.html?hl=id&id=1OnPEAAAQBAJ

Rozikin, F., Heldayani, E., & Rahman, A. (2024). Pengembangan Media Educational Game Berbasis Multimedia untuk Muatan Materi Kekayaan Budaya Indonesia pada Siswa SD N 14 Banyuasin 1. Journal Of Social Science Research. http://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/view/12507.

Sari, D. R., Fuadiah, N. F., & Surmilasari, N. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Articulate Storyline Pada Materi Pecahan Sederhana Untuk Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR). https://jim.teknokrat.ac.id/index.php/pendidikanmatematika/article/view/4404

Sari, I. P. (2020). Pengembangan Media Lift The Flap Book Menulis Kalimat Efektif Menggunakan Model Complete Sentence Untuk Siswa Kelas III sdn Tambangan 01. https://journal.unnes.ac.id/sju/jlj/article/view/41836.

Sari, K. P., & Nurjannah. (2022). Pengembangan Media Ensiklopedia Model Lift The Flap Berbasis Masalah pada Perkembangan Tematik Tema Perkembangan Teknologi di Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan & Pembelajaran Terpadu (JPPT). https://jurnal-lp2m.umnaw.ac.id/index.php/JPPT/article/view/1309

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Pendidikan. Jawa Barat: Alfabeta, Bandung.

Sumiyati. (2022). Buku Ajar Bahasa Indonesia. (A. Abbas, & R. Iye, Eds.) Malang: Rena Cipta Mandiri.

Supanto, E., Wahidy, A., & Utami, S. A. (2025). Pengembangan Media Kartu Huruf Dan Kartu Kata Bergambar Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas I Sd Negeri 19 Palembang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar (Jipdas), 5(1), 131-141. https://jurnal.spada.ipts.ac.id/index.php/JIPDAS/article/view/2505

Srimarsono, E. A., & Supriyono. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Mind Mapping Tema Cuaca Kelas III Sekolah Dasar. Penelitian PGSD, 5. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/35874.

Wahyuni, A. P., Purba, A. A., & Rangkuti, H. F. (2023). Pembelajaran Bahasa Indonesia Sebagai Upaya Mengoptimalkan Keterampilan Berbicara Anak di MI Al-Hasanah Medan. Jurnal Ilmu Sosial, Pendidikan Dan Humaniora, 70-79.

Widianita, N. K. (2024). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Contextual Teaching And Learning Materi Kalimat Efektif Pada Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV SD Negeri 1 Sesetan, Denpasar. Bali. https://repo.undiksha.ac.id/id/eprint/19231

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., & Shofiah, T. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education. https://core.ac.uk/download/pdf/553283010.pdfy

Downloads

Published

2025-07-01