Pentingnya Asesmen Formatif Dalam Meningkatkan Disiplin Belajar Peserta Didik
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.27055Keywords:
: Formative assessment, learning discipline, learnersAbstract
Effective learning requires discipline, yet there has been a decline in students' discipline. Teachers must prioritize formative assessment in the learning process to enhance student success. Implementing this formative assessment makes it easier for teachers to measure students' learning achievements, enabling them to provide feedback for improvement in future learning processes. The aim of this study is threefold: (1) to understand the importance of applying formative assessment in learning; (2) to understand the steps teachers take when applying formative assessment; and (3) to understand the impact of applying formative assessment on students. This study decisively adopts a qualitative research design with a descriptive approach. Data were collected rigorously through interviews, observations, and document studies, ensuring a comprehensive understanding of the subject matter. The results of this study show that formative assessment is important for increasing students' engagement and discipline in learning, as well as helping teachers evaluate the effectiveness of learning during the process. Formative assessment is a powerful tool employed through diverse learning activities that teachers facilitate throughout the educational process. It is vital for enhancing students' learning, as it strengthens their discipline and motivation.Downloads
References
Ainiyah, U. Z., Luffianti, L. N., Nadhifah, A., & Bektiarso, S. (2024). Strategi Manajemen Kelas Untuk Meningkatkan Keterlibatan Peserta Didik dalam Pembelajaran Aktif. Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2), 63–66.
Anggraena, Y., & Ginanto, D. (2022). PANDUAN Pembelajaran dan Asesmen Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar, dan Menengah. Plt. Kepala Pusat Kurikulum dan Pembelajaran.
Anwaroti, I., & Humaisi, S. (2020). Meningkatkan disiplin belajar melalui konsep diri siswa. ASANKA: Journal of Social Science And Education, 1(2), 115–126.
Atikah, & Amelia. (2024). Strategi Penilaian dan Evaluasi Efektif Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Serta Umpan Balik Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Bahasa, 2(3), 76–84.
Aulia, R., Michael Johan Sulistiawan, Wagiran, W., & Deby Luriawati Naryatmojo. (2024). Rekontruksi Asesmen Formatif Modul Ajar Teks Deskripsi Bagi Siswa SMP di Era Merdeka Belajar. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 10(1), 257–267. https://doi.org/10.30605/onoma.v10i1.3188
Aulia, C., & Saleh, S. (2024). Peran guru pendidikan pancasila dan kewarganegaraan ( PPKn ) sebagai evaluator terhadap disiplin belajar siswa sekolah menengah pertama. 10(1), 720–729.
Azaria, T. T., Lidiawati, L., Nazurty, N., Indryani, I., & Sastrawat, E. (2024a). Pentingnya Penilaian Formatif terhadap Perkembangan Siswa Sekolah Dasar. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(6), 6091–6100. https://doi.org/10.54371/jiip.v7i6.4510
Bestira, S. A., & Hidayatulloh, S. (2024). Implementasi Model Pembelajaran Berdiferensiasi Uuntuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta didik Pada Mata Pelajaran PAI Di SD NEGERI CIPONDOH 1. Jurnal Studi Multidisipliner, 8(7).
Depita, T. (2024). Pemanfaatan teknologi dalam pembelajaran aktif (active learning) untuk meningkatkan interaksi dan keterlibatan siswa. TARQIYATUNA: Jurnal Pendidikan Agama Islam Dan Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 55–64.
Efendi, M. (2024). Penerapan Asesmen Formatif Dan Sumatif Dalam Kurikulum Merdeka Di Madrasah Aliyah Swasta Darul Hadits Huta Baringin. 2(2), 64–72.
Fadhilah, N., & Mukhlis, A. M. A. (2023). Pengaruh Disiplin Belajar dan Interaksi Teman Sebaya Terhadap Hasil Belajar Siswa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 473–481.
Hasanah, I. M., Asbari, M., & Wardah, H. (2024). Guru Berkualitas : Esensi Pendidikan Bermutu. 03(03), 23–27.
Hendri, H., & Nurlaili, L. (2023). Eksistensi Peran Guru Pendidikan Kewarganegaraan dalam Membangun Disiplin Belajar Peserta Didik di SMA Mancengan Darussalam, Modung, Bangkalan. Jurnal Kewarganegaraan, 20(1), 77–85.
Hidayatullah, I. A. I., Hidayatullah, I. A. I., Hidayatullah, I. A. I., & Hidayatullah, I. A. I. (2024). Pendahuluan sumber daya manusia yang berkualitas . Pendidikan bagi umat manusia di harus dipenuhi sepanjang hayat . Tanpa pendidikan sama sekali , mustahil ( Novi Mukhlishoh & M . Yunus Abu Bakar , 2021 ). penyampaian materi , tetapi juga oleh bagaimana h. 5(1), 28–45.
Kajian, P., Ilmu, I., Kiiies, S., Palu, S. M. P. A. M., & Erniati, E. (2024). Umpan Balik dan Tindak Lanjut dalam Penilaian Formatif pada Proses Pembelajaran di. 0, 42–48.
Marhamah, & Zikriati. (2024). Mengenal Kebutuhan Peserta Didik Diera Kurikulum Merdeka. Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 1(1), 89–106. https://jurnal.fanshurinstitute.org/index.php/wathan%7C89
Maulani, G., Septiani, S., Susilowaty, N., Rusmayani, N. G. A. L., Evenddy, S. S., Nababan, H. S., Setiadi, K., Rahayu, I., Simanungkalit, L. N., & Edi, S. (2024). Evaluasi Pembelajaran. Sada Kurnia Pustaka.
Momo, A. H., & Syahrir, A. (2024). Strategi Guru PPKn dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar Peserta Didik dalam Proses Pembelajaran PPKn Teachers’Strategies in Increasing Student Learning Activity in the Learning Process. 2(September), 93–99.
Mujahidittauhid, A., Hidayah, N., Handayani, L., Anjani, A. R., & Herianto, E. (2024). Tes Formatif dan Dampaknya pada Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PPKn. IJEDR: Indonesian Journal of Education and Development Research, 2(1), 559–569.
Nandini, S., & Montessori, M. (2024). Hambatan Guru dalam Pelaksanaan Asesmen Diagnostik pada Pembelajaran PPKn Berdasarkan Kurikulum Merdeka. Journal of Educatian, Cultural and Politics, 4(2), 333–345.
Puteri, A. N., Yoenanto, N. H., & Nawangsari, N. A. F. (2023). Efektivitas asesmen autentik dalam pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(1), 77–87.
Putri, F., Zakir, S., Djambek, D., Alamat, B., Kampus, :, Jalan, I. I., Aur, G., Putih, K., Agam, K., & Barat, S. (2023). Mengukur Keberhasilan Evaluasi Pembelajaran: Telaah Evaluasi Formatif Dan Sumatif Dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 2(4), 172–180. https://doi.org/10.30640/dewantara.v2i4.1783
Rahmadani, N., Wardhani, S., & Sumah, A. S. W. (2022). Hubungan kemampuan awal, pemahaman konsep, dan hasil belajar siswa dalam pembelajaran daring di SMAN Sumatera Selatan. Bioma : Jurnal Ilmiah Biologi, 11(1), 1–9. https://doi.org/10.26877/bioma.v11i1.8425
Rahmania, H. A., Afiyah, N., Kurnianingsih, A., & Sabandi, M. (2025). Pengaruh Implementasi Kurikulum Merdeka Terhadap Keaktifan Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di SMA Batik 2 Surakarta. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(1).
Raihan, M., Hermawan, I., & Farida, N. A. (2024). Pengaruh Penerapan Media Asesmen Formatif Berbasis Quizizz Paper Mode Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Pada Pelajaran PAI BP. 6(2), 1048–1060.
Risdiyanto, R. (2021). Pengelompokan Berdasarkan Kemampuan (Ability Grouping) dan Dampaknya bagi Peserta Didik. Inovasi Kurikulum, 18(1), 73–81. https://doi.org/10.17509/jik.v18i1.36405
Rofiuddin, A. N., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh Disiplin Belajar terhadap Hasil Belajar pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Siswa Sekolah Menengah Atas Setingkat. Journal Of Early Childhood And Islamic Education, 3(1), 110–127.
Sareong, I. P., & Supartini, T. (2020). Hubungan komunikasi interpersonal guru dan siswa terhadap keaktifan belajar siswa di sma Kristen pelita kasih Makassar. Jurnal Ilmu Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 1(1), 29–42.
Sari, M., Ningsih, M. M. S., Febriani, M., Febrianty, A., Prawita, T. W., & Nurjannah, A. (2024). Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Student Centered Learning. Warta Dharmawangsa, 18(1), 219–230. https://doi.org/10.46576/wdw.v18i1.4267
Sucipta, I. W., Candiasa, I. M., & Sudirtha, I. G. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Ditinjau Dari Gaya Kognitif Program Studi Penelitian dan Evaluasi Pendidikan. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan Indonesia, 13(1), 168–178.
Sugiyono. (n.d.). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. ALFABETA,cv.
Zabrina, R. (2023). Analisis Penggunaan Penguatan (Reinforcement) untuk Meningkatkan Disiplin Belajar Peserta Didik. JOIES: Journal of Islamic Education Studies, 8(1), 87–105. http://mbscenter.or.id/site/page/id/452/page_action/viewdetail.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.