EKSPLORASI ETNOMATEMATIKA DALAM DESAIN MOTIF BATIK BOJONEGOROAN

Authors

  • Emil Tegar Universitas Negeri Surabaya
  • Indar Sabri Universitas Negeri Surabaya
  • Anik Juwariyah Universitas Negeri Surabaya
  • Eko Wahyuni Rahayu Universitas Negeri Surabaya
  • Siti Khoiriyah Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.27103

Keywords:

Batik Bojonegoroan, Budaya Lokal, Etnomatematika, Transformasi Geometri

Abstract

This study aims to explore the ethnomathematical concept of geometric transformation in Bojonegoroan batik motifs. Bojonegoroan batik is the result of a batik motif design competition organized by the Bojonegoro Regency Culture and Tourism Office in 2024. There are ten batik motifs each of which raises a theme including the theme of culture, tourism, history, and natural resources of the region. This study uses a qualitative approach of content analysis, with data in the form of visual documents and texts from official sources of local government. The results of the study show that batik motifs contain elements of geometric transformation such as translation, rotation, reflection, and dilatation. The ethnomathematical approach has proven to be effective in bridging abstract mathematical concepts through local cultural media. Bojonegoroan batik motifs are not only a visual representation of local wisdom, but can also be used as interdisciplinary teaching materials in mathematics and cultural arts learning. This study recommends the integration of batik motifs in the development of contextual learning media in schools, as well as a follow-up reference in ethnomathematical studies in other regions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aprilia, A., & Fitriana, D. N. (2022). MINDSET AWAL SISWA TERHADAP PEMBELAJARAN MATEMATIKA YANG SULIT DAN MENAKUTKAN. Journal Elmentary Education, 1(2), 28–39.

Astingrum, R. (2019). Keajaiban Batik. Direktorat Pembinaan Sekolah Dasar Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Asyiah, P. N., Sugilar, H., & Suratman, A. (2022). Pembelajaran Matematika Kontekstual Pada Pemahaman Konsep Matematika Siswa Contextual Mathematics Learning on Students ’ Understanding of Mathematical Concepts Prodi Pendidikan Matematika , UIN Sunan Gunung Djati Bandung SMAN Cicalengka Kabupaten Bandung. Gunung Djati Conference Series, 17, 13–22.

Budiarto, M. T., Masruroh, A., Azizah, A., Wisnu, H. Y., Munthahana, J., Awwaliya, R., Nikmah, R., & Yusrina, S. L. (2022). Etnomatematika Teori, Pendekatan, dan Penelitian (1st ed.). Zifatama Jawara.

Dewi, N. R., & Ardiansyah, A. S. (2022). Dasar dan Proses Pembelajaran Matematika. Penerbit Lakeisha.

Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Kabupaten Bojonegoro. (2024, Januari 26). Lomba desain motif batik Bojonegoroan. Diakses pada 1 Juni 2025. https://dinbudpar.bojonegorokab.go.id/berita/baca/118

Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Kabupaten Bojonegoro. (2024, Maret 8). 10 pemenang lomba desain motif batik Bojonegoroan. Diakses pada 1 Juni 2025. https://dinbudpar.bojonegorokab.go.id/berita/baca/120

Fitriyani, H., & Putri, A. D. (2024). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Materi Geometri Pada Siswa Kelas 4 Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 1–8.

Ginanjar, A. Y. (2019). Pentingnya Penguasaan Konsep Matematika Dalam Pemecahan Masalah Matematika di SD. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 13(1), 121–129.

Hanan, M. P., & Alim, J. A. (2023). Analisis kesulitan belajar matematika siswa kelas vi sekolah dasar pada materi geometri. Al- Irsyad Journal of Mathematics Education, 2(2), 59–66.

Handayani, I., Kyswantoro, S., & Arnanto, A. A. (2022). Analisis Komoditas Unggulan Sektor Pertanian Dan Strategi Pengembangan Potensi Ekonomi Daerah Di Kabupaten Bojonegoro Tahun 2015-2019. Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Sosial, 5(2), 40–59.

Handayani, N. F., & Mahrita. (2020). FAKTOR PENYEBAB KESULITAN BELAJAR MATEMATIKA PADA SISWA KELAS IV DI SDN JAWA 2 MARTAPURA. Jurnal PTK & Pendidikan, 6(2), 40–48.

Hareen, Z. T. G. (2016). ANALISIS POTENSI PENGEMBANGAN PARIWISATA ( PENDEKATAN AHP ( ANALITYCAL HIERARCHY PROCESS ) PADA JENIS OBYEK WISATA ALAM , WISATA BUDAYA DAN WISATA ALTERNATIF DI KABUPATEN BOJONEGORO ) Zevy Theta Gita Hareen. Swara Bhumi, 01(02), 32–39.

Husnaidah, M., Hrp, M. S., & Sofiyah, K. (2024). Konsep dasar matematika fondasi untuk berpikir logis. Jurnal Ilmiah Multidisiplin Terpadu, 8(12), 41–47.

Kristanto, Y. D., Taqiyuddin, M., Yulfiana, E., & Rukmana, I. (2022). Matematika untuk SMP/MTs Kelas IX. Pusat Perbukuan Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Mardiana, & Amalia, Y. (2023). GEOMETRI TRANSFORMASI PADA KELAS VII DI SMP. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 10(1), 30–35.

Masta, A. A., Kristanto, Y. D., Yulfiana, E., & Taqiyuddin, M. (2021). Matematika Tingkat Lanjut untuk SMA Kelas XI. Pusat Perbukuan Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Komplek Kemendikbudristek.

Maulana Hakim, L. (2018). Batik Sebagai Warisan Budaya Bangsa dan Nation Brand Indonesia. Nation State: Journal Of International Studies, 1(1), 60–89.

Okti Yolanda, F., & Putra, A. (2022). Systematic Literature Review: Eksplorasi Etnomatematika Pada Motif Batik. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(2), 188–195. https://doi.org/10.37478/jpm.v3i2.1533

Sarwoedi, Marinka, D. O., Febriani, P., & Wirne, I. N. (2018). Efektifitas Etnomatematika dalam Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematika Siswa Pendahuluan. JUrnal Pendidikan Matematika Raflesia, 03(02), 171–176.

Situmorang, A. S., & Naibaho, T. (2020). Etnomatematika Pada Pembelajaran Matematika Tingkat SD. Prosiding Webinar Ethnomatematics Magister Pendidikan Matematika Pascasarjana Universitas Hkbp Nommensen, 51–57.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Surdin. (2018). The Effect of Contextual Teaching and Learning ( CTL ) Models on learning outcomes of Social Sciences of the material of forms the face of the earth on Class VII of Junior High School. International Journal of Education and Research, 6(3), 57–64.

Tampubolon, J., Atiqah, N., & Panjaitan, U. I. (2019). PENTINGNYA KONSEP DASAR MATEMATIKA PADA KEHIDUPAN SEHARI-HARI DALAM MASYARAKAT Juliana. Program Studi Matematika Universitas Negeri Medan, 2(3), 1–10.

Tanthowy, H. A. (2015). Ragam Motif Batik Bojonegoro Sebagai Upaya Membangun Identitas Daerah Di Bojonegoro Tahun 2009-2014. Avatara, e-Jurnal Pendidikan Sejarah, Vol 3(No 3), hlm 326.

Yudhi, P., & Septiani, F. (2024). Pembelajaran dengan etnomatematika dalam meningkatkan pemahaman konsep matematika abstrak. Inovasi Pendidikan, 11(1), 59–64.

Yulianasari, N., Maula, lia H., Salsabila, L., & Maulidina, N. (2023). Implementasi Etnomatematika sebagai Cara untuk Menghubungkan Matematika dengan Kehidupan Sehari-hari. SANTIKA: Seminar Nasional Tadris Matematika, 3, 462–472.

Downloads

Published

2025-07-05