MULTIMEDIA INTERAKTIF BERBASIS CANVA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KETERAMPILAN MENULIS PUISI SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR

Authors

  • Muhammad Al Furqon PGSD Universitas Negeri Jakarta
  • Arita Marini PGSD Universitas Negeri Jakarta
  • Gusti Yarmi PGSD Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.27619

Keywords:

canva, interactive media, poetry writing skills, poetry

Abstract

This study aims to determine the benefits of interactive digital learning media in the form of Canva to improve the poetry writing skills of Grade IV elementary school students. Learning media is an important part of the teaching and learning process. Canva is one of the interactive learning media tools that can enhance poetry reading skills in Grade IV students. This research uses a descriptive qualitative method with a literature study technique. The data collection technique used is literature review, conducted by searching for relevant and appropriate scientific articles related to the research topic. A total of 7 articles were cited, sourced from accredited journals such as SINTA and Garuda, within the last 5 years (2020–2025).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arifah, M., Subrata, H., & Istiq'faroh, N. (2024). Analysis of Using Canva Media to Enhance Poetry Writing Skills in Elementary School. Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 5(3), 1622-1636. https://doi.org/10.51276/edu.v5i3.1067

Septiarini, D. S., Heryadi, D., & Chandra, D. (2023). Penerapan media pembelajaran berbasis audio visual Canva untuk meningkatkan keterampilan menulis puisi. Jurnal Sekolah PGSD UNIMED, 7(3), 498-506.

Maghfiroh, R., & Hendratno, H. Pengembangan Media Interaktif Berbasis Aplikasi Canva Untuk Keterampilan Membaca Permulaan Peserta Didik Kelas I Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 12.

Soro, S. H., Sariningsih, A., Octavianti, L. N., & Mulyanah, M. (2024). Implementasi Pemanfaatan Aplikasi Canva dalam Meningkatkan Kreativitas Siswa Kelas VI SDN Kapuk 03 Pagi. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 2219-2224. https://doi.org/10.62775/edukasia.v5i1.1235

Rohmiasih, C., & Sartika, S. (2023, December). Pemanfaatan media pembelajaran Canva sebagai upaya mewujudkan transformasi pendidikan. In Prosiding Seminar Nasional Kemahasiswaan (Vol. 1, No. 1, pp. 69-73). https://doi.org/10.56983/prosidingkemahasiswaan.v1i1.1457

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928-3936.

Nisak, K., Ahmadi, A., & Mazidah, N. (2023). Peningkatan keterampilan menulis puisi melalui metode pembelajaran permainan estasi (Estafet Menulis Puisi) di Kelas X-5 SMAN 2 Jombang. SASTRANESIA: Jurnal Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 11(2), 120-133. https://doi.org/10.32682/sastranesia.v11i2.3042

Razanah, M., & Solihati, N. (2022). Pentingnya pembelajaran menulis puisi disekolah di era society 5.0. Literasi: Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pembelajarannya, 6(2), 244-250. http://dx.doi.org/10.25157/literasi.v6i2.7681

Erdiyansya’ah, R. H., Murtadho, A. D., Putri, N. L. R., & Wardani, S. P. K. (2024). Penerapan Metode PBL (Problem Based Learning) dengan Pemanfaatan Aplikasi Canva pada Materi Penulisan Puisi di SDN Goranggareng. In SEMINAR NASIONAL SOSIAL, SAINS, PENDIDIKAN, HUMANIORA (SENASSDRA) (Vol. 3, No. 1, pp. 523-529).

Abrika, V. V. (2024). PENGEMBANGAN MEDIA MONOPOLI PANTUN (MONOTUN) UNTUK KETERAMPILAN MENULIS PANTUN PADA PESERTA DIDIK KELAS V SEKOLAH DASAR. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 12(2).

Ichsan, M., Rifani, R., Nadilah, S., Putri, N. S. P. N. S., & Sriayuni, D. (2024). Pelatihan Penulisan Puisi Untuk Mengasah Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar. Educivilia: Jurnal Pengabdian pada Masyarakat, 5(1), 100-107.

Majid, R. A., Apriliya, S., & Suryana, Y. (2021). Media Pembelajaran Quick Response Code (QR Code) Berbasis Kartu Puisi di Kelas IV Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(2), 529-549.

Erdlanda, F. M. C., & Yuliasari, E. (2025). Pelatihan Pengembangan Keterampilan Menulis Puisi. Jurnal Abdimas Adpi Sosial dan Humaniora, 6(1), 46-54. https://doi.org/10.47841/jsoshum.v6i1.467

Fatmawati, K., Hadi, F. R., & Isdarwati, T. (2024). PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS PUISI DENGAN MODEL CONCEPT SENTENCE BERBANTUAN PPT INTERAKTIF BERBASIS KUIS DI KELAS IV SEKOLAH DASAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 3565-3578

Wulandari, Y., Harahap, S. A., & Ramadhan, N. (2024). Pengembangan Permainan Monopoli Sebagai Media Pada Materi Puisi Kelas IV SDN 105352 Pasar Miring Kecamatan Pagar Merbau. Jurnal Pendidikan Sains dan Teknologi Terapan| E-ISSN: 3031-7983, 1(3), 152-167.

Widiarti, M., Laksono, K., & Amri, M. (2024). Penggunaan Dampak Positif Terhadap Eksplorasi Kreativitas Literasi Digital Painting Canva Pembelajaran Puisi Kelas 5 SDN Gondek. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(1), 14-21. https://doi.org/10.37329/cetta.v7i1.2965

Fajarwati, S., & Rahmawati, F. P. (2025). Painting Canva Sebagai Integrasi Penguatan Literasi Digital dan Kreativitas Menulis Teks Pendek di Sekolah Dasar. Fon: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 21(1), 162-176. https://doi.org/10.25134/fon.v21i1.11292

Rohmah, N., Pramulia, P., & Pramujiono, A. (2024). Mencipta Puisi Berbasis Pemahaman Unsur-unsur Pembangun Puisi Siswa SMA Assa’adah, Gresik. Jurnal Pengembangan dan Pengabdian Masyarakat Multikultural, 2(3), 131-137. https://doi.org/10.57152/batik.v2i3.1791

Sari, H. R., & Yatri, I. (2023). Video Animasi Melalui Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar. Edukasiana: Jurnal Inovasi Pendidikan, 2(3), 159-166. https://doi.org/10.56916/ejip.v2i3.381

Mayer, R. E. (2014). Incorporating motivation into multimedia learning. Learning and instruction, 29, 171-173.

Downloads

Published

2025-01-06