PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING BERBANTUAN MEDIA AUDIO VISUAL UNTUK MENINGKATKAN DISIPLIN DAN PRESTASI BELAJAR MATERI MEMBANGUN MASYARAKAT YANG BERADAB PADA SISWA KELAS IV SD N 1 SUMBANG

Authors

  • Hanisa Hanisa Universitas Muhammadiyah Purwokerto
  • Arifin Muslim Universitas Muhammadiyah Purwokerto

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.27624

Keywords:

PBL model, Audio Visual, Discipline, Learning Achievement

Abstract

The low level of discipline and learning achievement of student in the subject of Social Studies for grade IV with the material “Building a Civilized Society” is the background for this study. The purpose of this study is to improve students discipline and learning achievement through the application of the PBL model assisted by audio-visual media. The study was conducted in two cycles using the Kemiis and MC. Taggart models, with subjects being students of grade IVB of SD Negeri 1 Sumbang. Data collection was carried out through test and non-tes techniques using observation sheet instruments, tests, questionnaires and documentation. The results of the study showed an increased i the average score of student discipline from 2,48 (not good) in cycle I to 3,26 (very good) in cycle II. Student learning achievement increased from cycle I 61,29 (sufficient), and cycle II 80,65% (very good). The results of this study indicate that the application of the PBL model assisted by audio-visual media can improve students discipline and learning achievement in the subject of Social Studies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifah, A. H., & Muslim, A. (2024). Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar dan Rasa Percaya Diri Melalui Model PBL Berbantu Media Edu-Picture pada Materi Indonesiaku Kaya Budaya Kelas IV SD Negeri 2 Pandak.Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 7(2), 4896-4901.

Artandiyanto, M. Y., & Madiun, U. P. (2024). Analisis Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas IV Sekolah Dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 5.

Febyranti, I. E. S. (2024).Peningkatan Sikap Disiplin dan Hasil Belajar Materi Hak-Kewajiban Menggunakan Model PBL dan Media Visual Kelas IV SDK Sang Timur Yogyakarta. Alacrity : Journal Of Education, 4(3), 78–86.

Fredimento, A., Muga, R., & Bito, G. S. (2024). Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar Melalui Penggunaan Media Audio Visual. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 5(1), 69–80.

Harwati, C. (2021). Penerapan model pembelajaran problem based learning untuk meningkatkan keaktifan belajar siswa. Jurnal pendidikan profesi guru. 2(2), 51-55.

Haryanto, S., & Rohani, E. (2023). Penelitian Tindakan Kelas Teori dan Praktik. Wonosobo: UNSIQ Press.

Magdalena, I., Ramadhanty Wahidah, A., Rahmah, G., & Claudia Maharani, S. (2020). Pembelajaran Inovatif Dalam Pembentukan Karakter Siswa Kelas 1 Sd Negeri Pangadegan 2. PENSA : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(3), 376–392. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pensa

Mardiin, H., Inayah, M., Anggareni, Shofiyah, S., Zahroh, I. F., Fitriansyah, M., Afifah, S., Ardah, F. K., Khasanah, U., Waldi, A., Fauziah, M., & Mariam, I. (2024). Ragam Model Pembelajaran Inovatif. In Tahta Media grup.

Meilinawati, M., Amelia, M. A., & Sarwi, M. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learing Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Prestasi Belajar Sd Santo Bellarminus Jakarta. ELEMENTARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 2(2), 118–124. https://doi.org/10.51878/elementary.v2i2.1286

Menteri Pendidikan Kebudayaan Riset dan Teknologi Republik Indonesia. (2022). Salinan Keputusan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 56/M/2022 tentang Pedoman Penerapan Kurikulum dalam Rangka Pemulihan Pembelajaran. 112.

Muis, M. A., Putri, N., Febriani, S., & Yuniarti, I. (2025). Peran Manajemen Kelas Dalam Meningkatkan Efektifitas Proses Pembelajaran. Journal on Education, 07(02), 8977–8982.

Ningsih, N. P. (2023). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Keaktifan Siswa Didalam Kelas Dan Implikasi Bagi Guru Masa Kini. Jurnal Teologi Injili Dan Pendidikan Agama, 1(3), 63–71.

Rachmatika, S. D., Lyesmaya, D., & Nurasiah, I. (2024). Peningkatan Sikap Kedisiplinan Siswa Sekolah Dasar Melalui Pemanfaatan Media Audio Pendidikan Karakter. Jurnal Educatio, 10(3). https://doi.org/10.31800/jurnalkwangsan.v3i1.24

Santi, M. D., Nursyahidah, F., Nugroho, A. A., & Estiyani, E. (2023). Peningkatan Hasil Belajar IPA Melalui Model Problem Based Learning Berbantu Media Canva pada Siswa Kelas V SDN Pandeanlamper 03. Journal on Education, 5(4), 12272–12280. https://doi.org/10.31004/joe.v5i4.2199

Saroro, E. K., & Wardhani, I. S. (2019). Media Pembelajaran Inovatif.CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa dan Pendidikan,4(4).https://doi.org/10.21070/2019/978-602-5914-71-3

Saskia, A., Nurmalia, L., Roro, M., & Wahyulestari, D. (2024). Peningkatan Hasil Belajar Siswa melalui Media Pembelajaran Audiovisual pada Pembelajaran IPS Kelas IV-B MIS Al- Hidayah. 212–221.

Septiyani, L., Sumarah, I. E., & Sutopo, A. Y. E. (2024). Meningkatkan Kedisiplinan dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas VB SD Kanisius Kadirojo Pada Materi Volume Bangun Ruang Menggunakan Model Problem Based Learning (PBL). PENDAS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(02),2434-2446.

Setiyawan, H. (2021). Pemanfaatan Media Audio Visual dan Media Gambar Pada Siswa Kelas V. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 3(2).https://doi.org/10.24176/jpp.v3i2.5874

Suhelayanti, Z, S., & Rahmawati, I. (2023). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Sosial (IPAS). Langsa: Yayasan Kita Menulis.

Wahyudin, D., Subkhan, E., Malik, A., Hakim, M. A., Sudiapermana, E., LeliAlhapip, M., Nur Rofika Ayu Shinta Amalia, L. S., Ali, N. B. V., & Krisna, F. N. (2024). Kajian Akademik Kurikulum Merdeka. Kemendikbud, 1–143.

Yaumi, M & Damopilii, M. (2014). Action Research: Teori, Model & Aplikasi. Jakarta: Kencana Predana Media Group.

Downloads

Published

2025-07-04